• FruFilur

Hur mycket sömn för 2-åring?

Hur mycket sover era 2-åringar och mellan vilka tider? Sover de fortfarande middag på dagis? 

Min son vaknar kl 5 varje morgon och sover middag på dagis mellan ca 12-14. Jag vill gärna lägga honom kl 19, för jag tycker det är för sent att vara uppe sen för en 2-pring. Men samtidigt är det alldeles för tidigt att vakna kl 5 på morgonen tycker jag. Jag har frågat på dagis om det kanske kan vara läge att dra ner på middagsvilan, att det skulle kunna göra att han sover längre på morgonen. För om jag ska få honom att sova längre, måste jag hålla honom uppe till kl 20, vilket han egentligen inte orkar. Men på dagis vägrar de korta sovstunden, det tillåter inte deras schema med raster.... Enligt dem är det först när han börjar på mellanavdelningen, för barn mellan 3 och 4 år som man kan börjar korta ner sovstunden på dagen.

Hur gör ni? Har ni lyckats få dagis att korta ner era barns sovstunder? Till saken hör oxå att sonen är extremt svårväckt på eftermiddagen, får han som han vill kan han lätt sova 3 - 3,5 h.....  

• Svar på tråden Hur mycket sömn för 2-åring?
  • Suzanne takes you down

på vår sons dagis väcker de honom efter en 30-40 minuters vila eftersom vi bett dom göra det. På så sätt kommer han i säng ordentlgt på kvällen (vid 19-19,30) och sover till ca 6.30. Sover han för länge på dagen somnar han inte förrän sent...

• Suzanne takes you down

han är 2 år...

• MalinEddie

På vår förskola väljer man själv hur mycket man vill att barnen ska sova. Personalen har ett schema de går efter och de väcker barnen enligt föräldrarnas önskningar. Vår son är 2 år och han sover mellan 30-45 minuter på förskolan. På natten sover han mellan 12-.13 timmar.

• Zaaandra

Ja på dagiset som mina barn går på så sover vissa barn bara 30 mins.
    Dottern blir 2 år i januari, hon sover sällan på dagarna nu.
    Hon sover 12-13 tim per natt ist, vi lägger henne 19 o så sover hon till 7-8 nångång.
    Har hon sovit på dagen så läger vi henne kanske 19.30-20 o då sove rhon ändå inte
    längre än till 8, väcker henne efter 1 timme om hon sover.
    Men nu har vi beslutat att hon inte ska sova, klart hon får om hon är jättetrött någon dag,
    men oftast är hon inte trött vid 12 tiden o sova senare blir ju bara att läggningen blir ännu senare :(
    Jag väckte henne ett tag vid 7 om hon ej va vaken för att hon skulle kunna sova på dagis men det
    har sällan hjälpt. Hon började i augusti på dagis, första dagarna sov hon, sen inte på säkert nån månad,
    men sen tyckte vi att hon va alldeles för gnällig o trött så då provade vi o väcka på morgonen o det funkade första veckan, sen kanske var 3:e gång, knappt det!
    Hon sov inte alla dagar ens i somras hemma så nu skippar vi dagssovat, eftersom hon sover så bra på natten.

Tycker det är konstigt att de inte kan väcka honom faktiskt! 2 tims sömn är kanske lite mycket.
    Första sonen sov med så, och vaknade ibland tom 4 på morgonen, jag fattade ju inte då att det skert var för att han sov för mkt dagtid, första barnet liksom hehe.
    Dottern gör inte så om hon sovit, hon kan inte somna förän senare på kvällen ist.

• Längtan efter fjärde barnet

Jag har tre barn och har lärt dom att man skall sova på morgonen inte gå upp när det är "natt". I början vaknade dom super tidigt men sa att då får dom ligga kvar i sängen tills klockan är sju, och vara helt tysta eftersom andra vill sova. Fast dom var pytte små ca. ett år lärde dom sig rätt så fort.

Till slut sov dom till minst till 07.00 varje morgon :) Nu e dom 4, 7 och 8 år gamla. Dom går och lägger sig senast 20.00 och går upp tidigast 07.00. Dom viskar så att vi får sova heheh sköna dom är. 09.00 börjar dom prata normalt för då e de dags för oss att gå upp (på helgerna), annars går vi också upp vid 07.00). Lillkillen sover ca. 1 1/2 timmar på dagen men somnar iallafall som tjejerna.

Jar tror att låter man dom gå upp tidigt och sätter på tv:n eller börjar leka, tror dom att det är ok! och då är det svårt att sluta med det. Men lär man dom från början så blir det en självklarhet för dom. Vaknar dom tidigt och ser att det är mörkt i huset och mamma o pappa e tysta, förstår dom att det inte är dags att gå upp än. Så fast dom är vakna skall dom ligga kvar i sina sängar och "vila" tills det är dags att gå upp. Inte kolla på tv eller något sådant!

Likadan som med våra helger. Från att dom vart små har vi sagt att vi vill sova då... och vill dom gå upp får dom vara tysta och rita eller kolla i någon bok tills vi går upp och det har faktiskt fungerat super bra. Nästan för bra låter det som, men så är det!! :D

Nuförtiden brukar dom gå själva ner och ge lite frukost till lillebror och kanske kolla på barnprogram eller rita och när vi går upp äter vi tillsammans :)

Men vad jag ville få sagt var att lär man dom från att dom e små blir det naturlig för dom och dom LÄR SIG!!! faktiskt... alla kan lära sig om man e konsekvent!

Kramizzzz och lycka till!!!

Många tycker att det är jobbigt med barn men det beror på vad man gör det till, brukar jag säga ;)

Jag tor att det är bra för barnen att få sova eller vila på dagen! Mina tjejer som är som sagt 7 och 8 år "vilar" alltid på helgerna när jag ber dom göra det. Oftast somnar dom och vaknar efter en timma. Det har dom gjort sen dom vart bebisar. Viktigt med rutiner. Det mår barn bra av!!  Och då är dom snällare eftersom dom inte är för trötta... men de klart att det finns barn som inte vill sova på dagen men då är det viktigt med en liten vilo paus då man får lugna ner sig och bara vara... Super skönt brukar dom flesta barn tycka. Men det är ju ara vad jag tycker. Alla gör som dom tycker är bäst för just deras barn .D

• avocadomacka

Min son blir 2 om en månad.

Han vaknar ca kl 07.00, sover middag mellan 12-14 och somnar kring 20.00 

• FruFilur

Jag tror oxå att sonen behöver sova/vila en stund på dagen, men 2 timmar kanske är lite mycket för honom nu. Vi märker själva att han är svårsomnad på helgerna efter lunch, och vi får kommentarer på dagis att han gärna ligger o pratar läääänge innan han somnar (o på så sätt stör de andra barnen....)

Men ändå var det ett otroligt hårt motstånd när jag tog upp med bossen på avdelningen om de inte kan korta hans sovstund. Hon började berätta om sitt barnbarn som minsann alltid vaknade kl 5 på morgonen, och att det är jätte-jätte-jobbigt att vänja dem av med middagsvilan. Å sen kom ju även argumentet att de inte hade personal så det räcker... Men till saken hör att sonen alltid är den som sover längst på dagis, jag kommer kl 14 för att hämta honom och det är alltid bara han som ligger kvar och sover. De andra barnen är uppe, påklädda och pigga..... Kruxet är säkert att han är så svårväckt, oavsett hur länge han sover, och då har de inte tid med det... Enklare att låta honom sova, eftersom jag ändå är på väg... 

Längtan efter fjärde barnet - visst jag håller med om att man ska försöka signalera att det fortfarande är natt, vilket vi gör varje morgon, tro mig. Men sonen är en väldigt påhittig och aktiv kille, som inte klarar av att ligga kvar i sängen när han väl vaknat. Ända sen han var bebis har han vaknat med ett illvrål och inte slutat förrän vi tagit upp honom. Vår kompromiss nu blir att sätta på tvn, tyvärr, inte det helt ultimata, men ändå det bästa alternativet. Däremot markerar jag väldigt tydligt att _jag _ inte tänker aktivera honom på något annat sätt, utan jag är världens tråkigaste mamma och sover vidare i soffan.... Alla barn fungerar inte likadant, och det här har varit det lugnaste sättet för oss. 

• lillabebben

Min tjej som blir 2 om en månad sover 12-14 på dagen och 19:30-6 eller i bästa fall 7 på natten. På dagis sover hon oftast lite mindre men de får sova mellan 12-14 om de vill och personalen har inga problem med att väcka de barn som inte får sova så länge. Det är alltid en personal inne hos barnen som sover och en ute i lekrummet som tar emot de barn som vaknar. Märker dock att dottern blir väldigt trött och grinig om hon sover mindre än 1,5 timme under dagen.

FruFilur skrev 2010-11-25 11:48:27 följande:
    Jag tror oxå att sonen behöver sova/vila en stund på dagen, men 2 timmar kanske är lite mycket för honom nu. Vi märker själva att han är svårsomnad på helgerna efter lunch, och vi får kommentarer på dagis att han gärna ligger o pratar läääänge innan han somnar (o på så sätt stör de andra barnen....)

Men ändå var det ett otroligt hårt motstånd när jag tog upp med bossen på avdelningen om de inte kan korta hans sovstund. Hon började berätta om sitt barnbarn som minsann alltid vaknade kl 5 på morgonen, och att det är jätte-jätte-jobbigt att vänja dem av med middagsvilan. Å sen kom ju även argumentet att de inte hade personal så det räcker... Men till saken hör att sonen alltid är den som sover längst på dagis, jag kommer kl 14 för att hämta honom och det är alltid bara han som ligger kvar och sover. De andra barnen är uppe, påklädda och pigga..... Kruxet är säkert att han är så svårväckt, oavsett hur länge han sover, och då har de inte tid med det... Enklare att låta honom sova, eftersom jag ändå är på väg... 

Längtan efter fjärde barnet - visst jag håller med om att man ska försöka signalera att det fortfarande är natt, vilket vi gör varje morgon, tro mig. Men sonen är en väldigt påhittig och aktiv kille, som inte klarar av att ligga kvar i sängen när han väl vaknat. Ända sen han var bebis har han vaknat med ett illvrål och inte slutat förrän vi tagit upp honom. Vår kompromiss nu blir att sätta på tvn, tyvärr, inte det helt ultimata, men ändå det bästa alternativet. Däremot markerar jag väldigt tydligt att _jag _ inte tänker aktivera honom på något annat sätt, utan jag är världens tråkigaste mamma och sover vidare i soffan.... Alla barn fungerar inte likadant, och det här har varit det lugnaste sättet för oss. 
    Det är bra när man hittar det som fungerar för er. Fast o andra sidan har du visat honom nu, att det är han som bestämmer... Men så länge du själv tycker att det är ok, så varför inte. 

Själv skulle jag legat kvar i sängen och absolut inte talat med vanlig röst utan viskat oavsätt om mina barn gjorde det eller inte. Det tar sin tid men till slut lär dom sig att det inte är dags att gå upp än.Kna vara super jobbigt när ett barn är aktivt och skriker men dom lär sig förr eller senare, dom testar oss från att dom e pytte små ;) och kollar om dom får bestämma, och får dom jaaaa då finns det inga gränser för va dom inte vill får egenom när dom e äldre om man har otur... :) Men står man fast för sitt... jaaa då är man glad att "man stog" ut och  var konsekvens. Men som sagt alla är vi så olika och bara vi själva pallar av, så visst :) Lycka till!  Vilka grymma människor vi alla föräldrar är!!! Inte alltid lätt att vara en förälder men det fixar vi för det :D

Nää det är sant att alla barn är olika men tro mig!!! Det fungerar på alla barn i princip, bara man som föräldrar orkar köra hela vägen ut. Kolla på Nanny, många föräldrar tror inte det fungerar på deras barn men... hahahaaa det gör det visst men ingen har sagt att det är lätt.

Kramizz på dig och det blir garanterat bra!!! Du är säkerligen en super mamma och vet vad som fungerar bäst hos er. Ha en trevlig kväll!

• Mrs Ella

Det verkar väldigt konstigt att du som förälder inte får bestämma hur mycket barnet skall sova på dagis.

Mina pojkar har slutat sova på dagen runt 2-årsdagen. De gick då och la sig vid 19-tiden och vaknade ca 11 timmar senare. Perfekt för våra morgonrutiner

• BeccaStina

vår son är 2 år och 4 månader och har fått sina sovstunder nedkortade sne han var två år, alla barnen på dagis sover olika länge beroende på hur länge föräldrarna vill att de ska sova, vår son får ex max sova 30 minuter (15 min är det vanligaste att han sover) medans ett anant barn som är 1 år äldre än honom sover mer då han behöver mer.

Tycker det är dåligt av ert dagis att inte korta ner sovstunderna, det räcker att vår son sover 30-40 min på dagen vid 13 tiden för att han inte ska somna förrens vid kl 20-21 på kvällen och då blir det ju en ond cirkel att han e jätte trött när vi väcker honom på morgonen vilket gör att han behöver sova mer på dagen och somnare senare på kvällen.

tycker du ska prata med dagis igen och få dem att förstå vilket problem det skapar, lyssnar dom inte så prova med rektorn. någon på det stället måste ju förstå att alla inte kan ha rast sammtidigt, så svårt kan det inte vara att lägga om rasterna så barnen får sova det dom behöver och inte så mycket som personalen vill.

beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
Svar på tråden Hur mycket sömn för 2-åring?