Hur mycket sömn för 2-åring?
Jag har tre barn och har lärt dom att man skall sova på morgonen inte gå upp när det är "natt". I början vaknade dom super tidigt men sa att då får dom ligga kvar i sängen tills klockan är sju, och vara helt tysta eftersom andra vill sova. Fast dom var pytte små ca. ett år lärde dom sig rätt så fort.
Till slut sov dom till minst till 07.00 varje morgon :) Nu e dom 4, 7 och 8 år gamla. Dom går och lägger sig senast 20.00 och går upp tidigast 07.00. Dom viskar så att vi får sova heheh sköna dom är. 09.00 börjar dom prata normalt för då e de dags för oss att gå upp (på helgerna), annars går vi också upp vid 07.00). Lillkillen sover ca. 1 1/2 timmar på dagen men somnar iallafall som tjejerna.
Jar tror att låter man dom gå upp tidigt och sätter på tv:n eller börjar leka, tror dom att det är ok! och då är det svårt att sluta med det. Men lär man dom från början så blir det en självklarhet för dom. Vaknar dom tidigt och ser att det är mörkt i huset och mamma o pappa e tysta, förstår dom att det inte är dags att gå upp än. Så fast dom är vakna skall dom ligga kvar i sina sängar och "vila" tills det är dags att gå upp. Inte kolla på tv eller något sådant!
Likadan som med våra helger. Från att dom vart små har vi sagt att vi vill sova då... och vill dom gå upp får dom vara tysta och rita eller kolla i någon bok tills vi går upp och det har faktiskt fungerat super bra. Nästan för bra låter det som, men så är det!! :D
Nuförtiden brukar dom gå själva ner och ge lite frukost till lillebror och kanske kolla på barnprogram eller rita och när vi går upp äter vi tillsammans :)
Men vad jag ville få sagt var att lär man dom från att dom e små blir det naturlig för dom och dom LÄR SIG!!! faktiskt... alla kan lära sig om man e konsekvent!
Kramizzzz och lycka till!!!
Många tycker att det är jobbigt med barn men det beror på vad man gör det till, brukar jag säga ;)