• JossanW

Lämna 16-åring ensam hemma?

Hur skulle ni göra?
    Jag har en 16-åring som inte vill följa med resten av familjen på semester längre. Han vill hellre vara hemma i lugn och ro.
    Vi planerar att åka till Kanarieöarna 2 veckor och han känner att vara borta två veckor från skolan går inte.

Skulle ni lämna honom hemma i två veckor??

Han kommer att få hjälp med att få hem mat några gånger, det finns grannar som ställer upp om det är något.
    Han har inget intresse av att dricka eller röka..eller något annat.
    Han är duktig och sköter skolan och jag litar på honom till 100%

• Svar på tråden Lämna 16-åring ensam hemma?
  • Tebriane

När jag var 16 så var jag ofta hemma ensam... Blev människa av mig med! Finns ju de som flyttat hemifrån när de börjar gymnasiet...

• LadyLi

Men hur vet du att han inte har intresse av att dricka och röka? Tonåringar är väldigt bra på att dölja saker..
    Är du helt säker?
    Jag personligen skulle tvingat med honom när jag tänker på vad jag dolde när jag var tonåring.

• lykantrophona

Jag tycker det låter ganska bra. Kanske lämna tydliga skrivna instruktioner till hur vissa saker ska skötas? Städning etc. Kan han laga mat?

Jag hade en kompis som blev lämnad själv med sin yngre bror några veckor på sommaren när hon var 16. Det hade funkat utmärkt om hon bara kunnat göra annan mat än mackor och koka snabbmakaroner.

• Significant

Han verkar skötsam av det du beskriver....

Om det finns människor omkring honom som ställer upp om ngt händer, kanske supportar vid handling etc så skall det väl vara lugnt...

• Halmstadtjej1986

Ge honom en chans. Låt honom vara hemma. Följer han inte era regler, skolan å sina sysslor så skulle jag nästa gång tvinga med honom på resa med argumentet att "du har sumpat din chans". Då hade han ta mej tusan fått vänta med att vara ensam hemma tills han fyllt 18.

• JossanW

Med tanke på att han sitter hemma vid datorn varje kväll, även helger, så har jag full koll på att han inte är intresserad av att dricka...Men visst...man kan ju kanske aldrig veta. Någon gång ska väl vara den första.
    Men jag tror inte att han skulle göra något när vi är borta.

• Significant
    LadyLi skrev 2010-11-24 21:35:42 följande:
    Men hur vet du att han inte har intresse av att dricka och röka? Tonåringar är väldigt bra på att dölja saker..
    Är du helt säker?
    Jag personligen skulle tvingat med honom när jag tänker på vad jag dolde när jag var tonåring.
    Men kan man verkligen dölja det så till den milda grad att man inte ens kan ana ngt...det låter osannolikt!

Jag skulle känns mig stolt om mitt barn vid 16 års ålder väljer bort en resa för sina studier...
  • a mor

Det är bra om ni ger honom en bra ursäkt till kompisa varför han inte kan ha en liten fest, och för många kompisar hemma medan ni är borta. Grupptrycket väger tungt i den där åldern. Säg åt honom att säga till sina vänner att nån granne eller vän kommer att ha koll på honom så kan han skylla på det om hans kompisar skulle börja propsa på party eller liknande. Det är inte helt enkelt att bara säga, jag vill inte, i den där åldern.

• Hannah76

Vid 16 klarar de allra flesta att vara hemma ensamma. JAg var hmma flera veckor på sommaren, då resten av familjen var på semester.

Svar på tråden Lämna 16-åring ensam hemma?