• JossanW

Lämna 16-åring ensam hemma?

Hur skulle ni göra?
    Jag har en 16-åring som inte vill följa med resten av familjen på semester längre. Han vill hellre vara hemma i lugn och ro.
    Vi planerar att åka till Kanarieöarna 2 veckor och han känner att vara borta två veckor från skolan går inte.

Skulle ni lämna honom hemma i två veckor??

Han kommer att få hjälp med att få hem mat några gånger, det finns grannar som ställer upp om det är något.
    Han har inget intresse av att dricka eller röka..eller något annat.
    Han är duktig och sköter skolan och jag litar på honom till 100%

• Svar på tråden Lämna 16-åring ensam hemma?
  • Helena77

Jag skulle inte lämnat en 16-åring själv hemma i 2 veckor!
    Ok en helg eller några dagar men 2 veckor är lång tid.Jag skulle inte kunna slappna av och njuta av semestern.

• LadyLi
    Significant skrev 2010-11-24 21:40:05 följande:
    Men kan man verkligen dölja det så till den milda grad att man inte ens kan ana ngt...det låter osannolikt!

Jag skulle känns mig stolt om mitt barn vid 16 års ålder väljer bort en resa för sina studier...
    Av egen erfarenhet så går det absolut att dölja:)
     Men TS. Du känner ju din son verkar det som så åk då!
  • Significant
    LadyLi skrev 2010-11-24 21:43:00 följande:
    Av egen erfarenhet så går det absolut att dölja:)
     Men TS. Du känner ju din son verkar det som så åk då!
    Njä, jag skulle kalla det dålig koll av päronen...men vad vet jag...min dotter är bara 6 år...jag lär bli varse!
  • poik07

Jag var hemma i 4 dagar när jag var 13-14 år, farmor kom 1 gång om dagen och fixade middag och kollade läget.
    Bara ni litar på honom så skulle jag säga ok. Beror helt på hur "mogen" han är och hur mycket ni "vågar" klippa navelsträngen...

• poik07

Glömde det oxå...

Då bodde jag inte hemma...

Barbabok skrev 2010-11-24 21:49:31 följande:
    Vid 16 hade jag flyttat hemifrån, men alla är vi olika.

• JeanneDArc

Jag hade också flyttat hemifrån i den åldern, han verkar vara skötsam och lugn och han blir inte helt lämnad åt sitt öde. så why not. Hade han velat festa hade han gjort det nånstans även om ni var hemma.

• MammaHanna 070911

Flyttade också hemifrån som sextonåring.. och om mina barn kommer vilja vara hemma istället för att följa med på 2 veckors-resa när de blir sexton så kommer jag inte säga emot, inte sålänge jag litar på dem.
    Dock hade jag inte låtit dem flytta hemifrån så som jag gjorde.. trots att det gick bra för min del.

Mamma älskar er, Miliam och Lillan<3
  • banansmoothie

Vet en tjej som när hon var 17 inte fick vara ensam hemma EN HELG. Hon var tvungen att ha barnvakt. Hon är en av de skötsammaste tjejer jag vet. Nu är hon 18 och lite bortkommen rent praktiskt, tack och lov smart nog att klara sig ändå. Hon ska flytta om ett par månader och börja universitetet.

• Ambivalencia

Ge honom en chans om ni litar så mycket på honom, trots att 16-åringar kan dupera sina föräldrar totalt.. :-P

Förklara för honom att ni är oroliga och att ni kommer prata med grannar osv så att dom håller koll på att det inte blir något festande eller dyl. Bara så han vet om det. Även om han är pålitlig så kanske han har kompisar och när dom hör att han har föräldrafritt i 2 veckor kanske han har svårt att gå emot dom.

Svar på tråden Lämna 16-åring ensam hemma?