• Indianica

Bok/internetsida om Islam o kvinnosyn?!

Jag vill göra ett arbete om Islam och kvinnosyn (tesen är inte riktigt formulerad än, men ska rikta in sig på att helt enkelt granska Islam och därigenom få fram någonslags bedömning ur ?positivt och negativt? hänseende)

Jag vill också för detta ändamål göra en intervju, skriftlig eller muntlig, men en kvinna som är muslim. Du som är intrsserad, lämna gärna ett avtryck i min gästbok så kanske vi kan byta mailadresser! Det blir inte så många frågor och jag vill ha några dagar att läsa in mig i ämnet först. Vill tillägga att jag har "öppna sinnen" inför dina åsikter och respekterar det!

Sist, men inte minst, vill jag ha tips på böcker och internetsidor i ämnet.

Jag ser ju att debattvågorna går höga här i ämnet, någonstans hämtar ni väl er fakta ifrån?

Vore mkt tacksam för hjälp!

Väl mött!

• Svar på tråden Bok/internetsida om Islam o kvinnosyn?!
  • Halal

Indianica

Har ar nagra sidor pa engelska som lite mer i detalj specificerar det du verkar soka, just kvinnor i Islam.

'The status of women in Islam': www.iad.org/books/S-women.html

Websida for muslimska kvinnor tar upp lite olika amnen som beror kvinnor: jannah.org/sisters/

En sida dar konvertiter berattar, finns med bade specifikt dar just kvinnor berattar och i avdelning fd praster och missionarer finns det ocksa nagra kvinnor som berattar och aven nar det galler avd som behandlar de som uppmarksammats i media: thetruereligion.org/modules/xfsection/

Lycka till med arbete och finns det nagot du soker svar pa som du inte kan hitta har, framforallt i Islamtraden, sa ar det bara att stalla fragan!

• FruSöderström

hej ts: jag håller på med ett liknade arbete. Kanske kan vi tipsa varandra?

Jag har då ett tips till dig: Det finns en kvinna som heter Ayaan Hisi Ali som har skrivit en bok som heter "kräv er rätt", Min lärare tyckte att jag skulle berätta om henne i mitt arbete, det kanske din lärare uppskattar också!

• FruSöderström

ursäkta, hon heter Ayaan Hirsi Ali.

• Halal

Om jag ocksa far fundera over denna kvinna, sa far jag bara tillagga att hon verkar vuxit upp under tradionella/kulturella forhallanden och farit mycket illa just pga av det, och har pga detta borjat hata Islam, tror tom hon lamnat Islam och ev blivit kristen om jag forstatt ratt. Och hon sprider numera information om Islam som om det vore Islam.
    Dock star manga av hennes pastaenden om Islam i klar strid med vad Islams laror.
    Bara en notering. Om man vill veta om Islam fran praktiserande muslimer eller islamiska kallor eller andra kallor, ja det ar ju forstas en smaksak och upp till var och en.

• Halal

PS

Kan tillagga att hon ar en av dom som uttalar saker om Islam, som vi andra sen far sitta och dementera och som vi dessutom far ta emot fordomanden for, och det blir sen dessutom vi andra som far soka upp de ratta svaren i Islams kallor for att pavisa vad Islam sager om det hon pastar. Arbetssamt.

• Yaran

mseklund

varför väljer din lärare att ni berättar om Ayan?? Kvinnan är ju inte muslim och inte har kunskap i islam och inte levt "muslimskt". Varför inte intervjua svenska konvertiter istället??

Svar på tråden Bok/internetsida om Islam o kvinnosyn?!