"Lynnig" 3,5 åring!
Hej!
Min första tråd här. Jag och min fru (7 års förhållande) har en flicka på 5 och en pojke på 3,5. Flickan har alltid varit lugn, förståndig, tänkare, duktig.
Pojken däremot har sista tiden (3-4 mån) haft ett sjuhelve... humör! Tokenvis och ger sig aldrig. Ni känner kanske igen diskussionerna -Jag vill ha pyjamas på mig. - Men vi skall gå ut och det är vinter nu. Du måste ha varma kläder. - Nej. -Jo du måste ha tröja och jacka du kan inte gå ut i pyjamas, du blir sjuk då!. MAAAAAAAA!!! (Gnäll och gärna ligga och rulla runt på golvet). - Du får inte följa med om du inte tar på dig, hör du det nu? Vi måste gå nu. MAAAAAAAAAA!!! (Mer gnäll och gärna slänga saker omkring sig). - Mamma skall göra det! (Detta är ofta sista trumfen han har, så att han får bestämma VEM som tar på honom).
Min fråga är om detta är normalt? Är detta trotsålders symtom? Det har ju ändå fortgått en period och jag och min fru har diskuterat hur han bara orkar hålla på. Och han ger sig ALDRIG. Han har vissa perioder under dagen när han går med på allt och är lugn och följsam. Men så helt plötsligt får han ett infall. Kan vara vid matbordet, vid påklädning, borsta tänderna eller när som. Ibland förekommer även totala vredesutbrott. Då fungerar ingenting.
Undrande pappa