• Angels

    Strö till kanin? Vad?

    Finns det någon lag som reglerar vad man får använda som strö till kanin, eller är det helt valfritt? Kan man tex använda handdukar eller tidningar istället för spån eller halm?

  • Svar på tråden Strö till kanin? Vad?
  • Crea Diem

    Tidningar är inte det bästa pga trycksvärtan som kan vara rent ohälsosam, Handdukar kan bli farligt om kaninen tuggar på dem och får i sig trådar som kan skära sönder kaninen invändigt. Om kaninen bor innomhus rekomenderar jag Toa-Lätt som består av pelleterat papper, bra uppsugningsförmåga och skräpar inte.

  • Jempa L

    Säger också ToaLätt. Jag använder vanligt bränslepellets som man eldar med. Samma sak fast lite större dimension. Sen lägger jag ett lager halm över, då har kaninerna alltid någonting att gnaga med, samtidigt som det blöta lägger sig under halmen. Känns fräscht även efter några dagar.


    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Angels

    Tack för era svar! Det är inte mina kaniner, men fick se idag några som bodde på handdukar. Kändes lite väl konstigt, men tydligen för att det inte skulle bli så skräpigt.

  • iaseia

    handdukar är farligt däremot tidningspapper kan funka bra, men de luktar så jävligt.
    Finns nästan ingen trycksvärta kvbar i dagens tidningar...

    Ja kattsand eller toalätt är riktigt bra 

  • Boosta

    Jag har en fleecefilt i buren, han kan inte dra loss några trådar och det är bara att tvätta om han skulle kissa. Sen har jag en kisslåda i buren med träpellets. Jag gillar inte spån för det drar han med sig runt hela huset sen.

  • Emma102

    Man bör ju ha något som dom kan gräva i eftersom kaniner har ett grävbehov. Och de ska ju även ha möjlighet att bygga bo så då är handdukar och filtar osv inte att rekommendera. Samma sak med mattor.

    Det är ju djur med instinkter och behov.

    Själv kan jag rekommendera lättströ (hampaströ) som finns på granngården. Det dammar ingenting och är billigt och räcker länge. Och kaninerna verkar tycka om att gräva runt i det. Glad

  • iaseia
    Boosta skrev 2011-02-03 18:02:13 följande:
    Jag har en fleecefilt i buren, han kan inte dra loss några trådar och det är bara att tvätta om han skulle kissa. Sen har jag en kisslåda i buren med träpellets. Jag gillar inte spån för det drar han med sig runt hela huset sen.
    inga trådar kanske men han kan gnaga sönbder bitar som han kan få i sig, tyg, flece och annat skit kan de inte smälta, skulle aldrig våga ha det u buren..
  • iaseia

    En annan sak jag tänkte på. Ser ofta kaninburar som har ben och ett bodel och sen en hages del som är är nät i botten så att kisset/bajset ramlar ner på marken.

    detta är inte tillåtet för dem som undrar...  

  • Boosta
    iaseia skrev 2011-02-20 17:45:13 följande:
    inga trådar kanske men han kan gnaga sönbder bitar som han kan få i sig, tyg, flece och annat skit kan de inte smälta, skulle aldrig våga ha det u buren..
    Fleecefilten jag har är en sån djurbädd som de har hos veterinären, helt okej för kaniner. Skulle nog inte våga ha ngn annan filt. Den har han och sover på på natten, på dagarna är han aldrig i buren.
  • iaseia
    Boosta skrev 2011-02-20 19:00:15 följande:
    Fleecefilten jag har är en sån djurbädd som de har hos veterinären, helt okej för kaniner. Skulle nog inte våga ha ngn annan filt. Den har han och sover på på natten, på dagarna är han aldrig i buren.
    OK, ja vet inte vad de är för djurbäddar de har hos vetrinären, men har svårt att tänka mig att de använder flecce/tyg/filt elöler vad de nu kan vara till gnagare och kaniner, men som sagt jag har aldrig behövrt lämna någon kanin hos vetrinär så ja vet inte.

    Spelar ingen roll om han är med filten på dagarna eller nätterna, kaniner kan vara vakna på nätterna också, hade en kanin som var helt galen att vara uppe på nätterna, hade han i innebur i mitt sovrum var vaken jämt på natten på morgonen när ja vaknade så låg och sov och sen när ja kom hem från skolan så vaknade han till.

    Som sagt jag hade aldrig haft något liknande till kanin. 
  • Boosta
    iaseia skrev 2011-02-21 00:27:40 följande:
    OK, ja vet inte vad de är för djurbäddar de har hos vetrinären, men har svårt att tänka mig att de använder flecce/tyg/filt elöler vad de nu kan vara till gnagare och kaniner, men som sagt jag har aldrig behövrt lämna någon kanin hos vetrinär så ja vet inte.

    Spelar ingen roll om han är med filten på dagarna eller nätterna, kaniner kan vara vakna på nätterna också, hade en kanin som var helt galen att vara uppe på nätterna, hade han i innebur i mitt sovrum var vaken jämt på natten på morgonen när ja vaknade så låg och sov och sen när ja kom hem från skolan så vaknade han till.

    Som sagt jag hade aldrig haft något liknande till kanin. 
    Den jag köpte från veterinären är som en fleeceaktig ovansida, med styvare undersida så att den ligger still. Svårt att förklara, men enligt veterinären var den godkänd för kaniner och mycket skön att ligga på. Man märker nog vad som funkar för ens egen kanin, alla kaniner är ju olika. Min förra var en hejare på att gräva och bädda, så hon kunde aldrig ha en djurbädd för den låg aldrig kvar på samma plats i buren. Nuvarande har en separat låda med hö som han gräver och leker i, han bäddar aldrig i djurbädden, den ligger helt orörd på morgonen. Men så fort han hoppar in i buren vältrar han sig på den och myser Glad

    Det roliga är att innan jag skaffade djurbädden kissade han ibland utanför kisshörnan, som en protest tror jag. Sen han fick bädden har han inte gjort det en enda gång! Han är väldigt tydlig med att visa vad han gillar och inte gillar.

    Som sagt, man märker nog vad som funkar och inte funkar.
Svar på tråden Strö till kanin? Vad?