• Suck och suck

Från vilken ålder låter ni era barn vara ensamma hemma (kanske någon timma eller längre)?

Ja, det är min frågeställning.

• Svar på tråden Från vilken ålder låter ni era barn vara ensamma hemma (kanske någon timma eller längre)?
  • alysa78

Vi lämnar pojkarna hemma 30-60 minuter själva, de är 6 och 7 år gamla.
    De har tillgång till telefon och kan ringa om det är något.
    De brukar gå jättebra och de tar ansvar på ett bra sätt.
    Det stärker barns självkänsla att få ta sådant ansvar.
    Ett tips är att testa kortare stunder 15-20 minuter för att kolla hur det går, om det funkar bra så
    är det bara att förlänga den tiden Skrattande

• ninmid

Runt 7-8 år tycker jag är lagom att börja lämna korta stunder! Självklart för mig att an inte åker iväg några längre sträckor. Och kanske kollar om ngn granne är hemma som dom kan vända sig till om det skulle vara något.

• Mino84

Vi har en 5 åring och en sjuåring. Dom klarar av att vara ensamma 1 tim och lite mer ifall det behövs eller att dom inte vill följa med och handla eller gå på promenad med hunden. Har nära till farmor/farfar. Så är det nåt kan dom alltid gå dit samt att vi har en telefon hemma med direktnummer till våra mobiler.

Själv var jag ensammen mellan 3-4 tim som 7-åring. Ville inte gå på fritids efter skolan. Gillade att lung och ro. Detta har då inte jag tagit skadea av. Utan det har nog stärkt mig på många sätt.

• Suck och suck
    Mino84 skrev 2010-11-30 14:04:09 följande:
    Vi har en 5 åring och en sjuåring. Dom klarar av att vara ensamma 1 tim och lite mer ifall det behövs eller att dom inte vill följa med och handla eller gå på promenad med hunden. Har nära till farmor/farfar. Så är det nåt kan dom alltid gå dit samt att vi har en telefon hemma med direktnummer till våra mobiler.

Själv var jag ensammen mellan 3-4 tim som 7-åring. Ville inte gå på fritids efter skolan. Gillade att lung och ro. Detta har då inte jag tagit skadea av. Utan det har nog stärkt mig på många sätt.
    Oj, intressant. Redan från 5 och 7 år. Nä, det hade jag tyckt var för tidigt. Men ni har ju släkten som granne. Det är skillnad tycker jag.
    Jo, jag vet att det var lite annat då man själv växte upp.
    Jag åkte tillexempel tunnelbana själv när jag var 7 år. Mamma stod på ena perrongen och mormor mötte upp vid andra perrongen (en hel tunnelbanelinje).
    Det skulle jag inte våga släppt min unge idag.
  • MizzMee

Min 10 åring är ensam hemma efter skolan, det kan variera från mellan drygt 1 timme till 2,5 timmar. Det beror på när hon slutar skolan, däremot så föredrar min snart 8 åriga dotter att vara på fritids.

• Mälaröbo

Min dotter har varit själv kortare stunder sen hon var 5-6 år. Nu är hon snart 9 och får vara hemma själv i några timmar om hon själv vill. Hon har kompisar och släkt några hus bort om det skulle vara något.
    Hon har bara 1,5 år kvar på fritids så sen MÅSTE hon klara sig till ca 17.oo på eftermiddagarna.

Sonen däremot vill inte alls vara ensam hemma, inte ens med syrran.

• Lovali

min 8 åring gillar inte att vara ensam längre än ca 30 minuter MEN hennes kompis har sedan hon var nyss fyllda 7 varit hemma 1 timme själv ett par ggr i veckan (när föräldern är ute & springer) och det har gått bra så det är ju olika hur mogna olika barn är eller hur mkt de gillar att vara ensamma. min 11 åriga systerdotter är hemma hela dagar själv ibland när föräldrarna jobbar & de tex är studiedag (lr så har hon sällksap av en kompis). inga problem med det i den åldern för henne iaf.

• Suck och suck

Bra att få inblick i hur ni gör. Igår skaffade jag nyckel till en väldigt stolt snart 9-åring. Hon vill hemskt gärna vara ensam mera. Hon har fått vara det då jag stuckit och handlat och sånt.
    Men av er så blir jag inspirerad att man faktiskt skulle kunna ha henne att gå hem själv, från fritids och att hon är ensam någon timme innan förälder kommer hem också.

• KrösaMajan
    Kina79 skrev 2010-11-25 14:02:27 följande:
    Man gör väl det som känns bäst för en själv och som funkar för ens barn.
    Det finns ju en hel del här på Fl som anser att man i stort sett borde bli av med vårdnaden för att man lämnar barnen ensamma innan de är 18

Jag tycker det handlar om vad för sorts barn man har.. Litar man på barnet? Vad gör barnet när det är ensamt hemma?
    *glad i själen*
  • cicci85

Idag va min 5,5-åring ensam hemma 45 min för första gången! Han ville absolut vara ensam och inte följa med och handla. Kändes jättenervöst att lämna honom men det gick jättebra, han är väldigt stolt nu

• m med tre stjärnor

beror ju helt på barn skulle jag säga.

Min äldsta kunde och framförallt ville vara ensam redan i fyraårsåldern (hon kunde ringa och allt sånt)

Tvåan började vara ensam först i sexårsåldern men var då väldigt orolig och nervös (vi pratar då om ca 20 min) Trean litar jag inte på alls (men min gör det om hon ser på tv...)

Ettan fyller snart nio och har fått vabba sig själv en dag när det körde ihop sig rejält (hon ringde bara en gång - när jag höll föredrag för 35 personer - och hälsade att de där människorna i top model inte var särskilt snälla mot varandra ;)

• Pysse

Min son skall nu fylla 11 i sommar. Det var först förra året, som han ville vara hemma själv. Vi började med små stunder - kanske en kort tur till affären på 20 minuter. Nu fixar han att cykla till skolan själv på morgonen - han går en liten stund efter att vi åker till jobb - vi kollar lite diskret att han har rätt grejor med sig. Han cyklar hem efter skolan - om han skall till en kompis ringer han eller sms:ar om det är OK och han berättar alltid var han är.  När han kommer hem, så fixar han mellis själv - han får rosta bröd och använda vattenkokare själv. Men han har lovat att han inte skall använda spisen själv. Han börjar med läxorna också. Jag tycker han är otroligt redig och duktig och har utvecklats något makalöst det sista halvåret.  Han skulle nog tycka det var tråkigt att vara hemma en hel dag själv - t.ex. på studiedagar - så då brukar mormor komma och hälsa på.

• Suck och suck

Min dotter är ju väldigt självständig, så det är ju inte det som är grejen. Hon suktar ju efter att vara hemma själv, och tycker det är skönt. Jag bara tänkte om det fanns "någon riktlinje" eller hur jag ska uttrycka det när jag startade tråden.
    När andra låter sina ungar vara ensamna hemma.
    Men nu ser jag att det är väldigt olika ju.

• Mälaröbo
    Pysse skrev 2011-01-23 12:38:21 följande:
    Min son skall nu fylla 11 i sommar. Det var först förra året, som han ville vara hemma själv. Vi började med små stunder - kanske en kort tur till affären på 20 minuter. Nu fixar han att cykla till skolan själv på morgonen - han går en liten stund efter att vi åker till jobb - vi kollar lite diskret att han har rätt grejor med sig. Han cyklar hem efter skolan - om han skall till en kompis ringer han eller sms:ar om det är OK och han berättar alltid var han är.  När han kommer hem, så fixar han mellis själv - han får rosta bröd och använda vattenkokare själv. Men han har lovat att han inte skall använda spisen själv. Han börjar med läxorna också. Jag tycker han är otroligt redig och duktig och har utvecklats något makalöst det sista halvåret.  Han skulle nog tycka det var tråkigt att vara hemma en hel dag själv - t.ex. på studiedagar - så då brukar mormor komma och hälsa på.
    Oj! När min dotter slutar 3:an måste hon vara redo att vara hemma själv från skolan slutar till ca 17.00. När hon fyller 10 ska det alltså vara invant redan...
  • Suck och suck

Jag undrar rent praktiskt, med nycklar och så tex. Har ni ett sånt där nyckelband som de har runt halsen då de är i skolan? Det är ju inget bra om de har nycklarna liggandes i jackfickan ute i korridorerna.
    Hon kan ju lämna in nyckeln också till fritids iofs.

• amia01

Vår dotter på 5,5 är ensam hemma mellan 30 minuter och 1 timme ett par gånger varje vecka, när hon inte vill följa med oss. Varit ensam har hon klarat sedan hon fyllde 4, men då natulrigtvis kortare stunder. Upp till 1 timme har det varit först nu när hon fyllt 5.
    Händer något, eller hon vill något, så har hon kortnummer på telefonen, och också en telefonlista på kylskåpet.
    Sen brukar vi ringa hem ibland och kolla att allt är ok.
    Hon har egen nyckel, och kan gå in och ut som hon själv vill.
    Hon trivs med det, och vi slipper tjata för att få med henne när hon inte vill. Alla blir glada
    Men visst är det ett stort ansvar för en femåring, och vi är aldrig mer än 10 minuter hemmifrån, så vi kan komma hem rätt snabbt om det händer något.

• Vila

Vår 6,5 åring är ensam när vi hämtar lillebror på förskolan. Det tar ca 30 min. Det är gångväg utan biltrafikdit och hon kan ta cykeln om hon vill. Jag har även telefonen med så hon kan ringa. Hon vill gärna att jag ringer nån gång. Hon kan tänka sig att vara ensam upp till en timme. Hon har varot det några ggr när vi gått till affären eller på prommenad. Men 30 varje vardag är hon hemma själv, och hon väljer det själv.

Svar på tråden Från vilken ålder låter ni era barn vara ensamma hemma (kanske någon timma eller längre)?