• Anonym (jag)

Mår så dåligt av min hypokondri.

Jag sitter och är livrädd just nu. Jag är hypokondriker ut i fingertopparna. Jag har magmunsbråck vilket innebär att jag har halsbränna dagligen om jag inte äter medicin. Har läst mig till att jag har en större risk att få matstrupscancer pga halsbrännan och mitt tillstånd. 1 av 10 med reflux får någon som kallas baretts esofagus, vilket ger ytterliggare en större risk att få cancer.
    Känns som jag är dödsdömd då cancer just där har få överlevande. Jag äter min medicin och den hjälper ju oftast, men.....jag är så rädd  Kan få en panikatack pga detta.

• Svar på tråden Mår så dåligt av min hypokondri.
  • Anonym (orolig själ)

Jag känner igen mig. Jag är också en fullfjädrad hypokondriker. Mina sjukdomar och symtom byts dock ut emellanåt. Min värsta fiende är google. Där kan man alltid hitta hemska sjukdomar baserade på sina symtom. Det borde finnas en sökspärr på min dator för div. sjukdomssidor, som det finns för porrsidor.

Idag råkade jag googla på ett symtom och genast läste jag mig till att jag nog har ett bråck på kroppspulsådern och jag nog kommer att dö när som helst.

Jag är 33 år och det här förstör hela mitt liv. Jag ska ju leva livet inte oroa mig för att dö.

Min hypokondri förvärras när jag har det stressigt omkring mig och det kan gå långa stunder utan att jag har några direkta problem av det. Men det senaste året har varit hemskt. Förra året fick min son feberkramper som höll i sig över en timme och efter det har han haft diverse konstiga sjukdomstillfällen, men är nu enligt läkarna frisk. Förra året fick min svärfar och hans syster dödliga diagnoser. Och nu under hösten har båda två gått bort. Svärfar fick cancer och hans syster fick ALS.

Allt detta har gjort att jag mentalt har kolapsat. Jag mår skit rent ut sagt. Jag har haft panikångest sedan tidigare tonåren och har mått rätt så bra de senaste 5 åren. Men nu så börjar den göra sig påmind igen.

Jag ringer min husläkare titt som tätt och jag skäms när jag ringer. Jag önskar att jag kunde ringa till henne direkt och inte behöver komma till växeln där det känns som om det står idiot stämplat under mitt namn i journalen.

Så du är inte ensam.
    Kram 

• Anonym

Jag förstår verkligen, jag kan inte sätta mig in i just din situation såklart, men jag vet hur det känns med oro.

Försök att tänka såhär: Om jag går genom livet och aldrig riktigt lever för att jag oroar mig så fruktansvärt mycket så kvittar det när, var eller hur jag dör. Jag har ändå aldrig levt.

Försök att LEVA istället!

• ingvild01

Det måste vara jätte jobbigt att ha det så här! Men har du sökt psykologhjälp för dina problem ts?
    Det finns mycket hjälp att få där!

• Anonym

Men nu gjorde du mig nojjig. Har halsbränna var & varannan dag Förvånad

Svar på tråden Mår så dåligt av min hypokondri.