• små grodorna

Ensamstående som valt att skaffa barn på egen hand?

Hej! Finns det fler där ute som valt att skaffa barn på¨egen hand? Jag har ett barn på 2,5 år och väntar mitt andra barn i feb 2011. Vore roligt att träffa likasinnade och dela erfarenheter och tankar.

• Svar på tråden Ensamstående som valt att skaffa barn på egen hand?
  • LivL

Nyfiken- hur gick du till väga?

Och grattis by the way!

• Ambivalencia

Jag med!! (BF feb-11) Först har jag en 16-åring hemma och nu är jag gravid igen med mitt andra barn, ingen pappa den här gången heller.

• MD77

Jag är ensamstående och har nyligen blivit gravid genom insemination i Danmark. Är i v.8 så det är tidigt än och rätt så nervöstGlad Hoppas att allt ska gå bra så jag får en liten plutt till sommaren!

Vart har du varit och ineminerat dig? Fick du göra många försök?

• gotaland

Hej
    Här är en till som valt att skaffa barn på egen hand. Jag skaffade en privat donator så fixade vi det hemma (spruta.. och inget annat). och efter cirka 8 försök så smällde det till.

Hade funderingar på Danmark men detta var enklare då vi bodde närmare varandra än att jag skulle fara till Dk en gång i månaden.

Är nu i v 20 och BF i april nästa år.  var på UL i veckan nu och de såg att det troligtvis med ganska stor sannolikhet att det var en pojke.

Kul att denna tråd är startad

• Citronsoda

Hej  alla!

Jag är äntligen  i sjätte veckan efter mitt andra IVF i Helsingfors, Fertinova! Jag är 37 år, bor i Stockholm och är frånskild efter några års misslyckade barnförsök.

Efter skilsmässan valde jag att gå vidare med mina barnförsök ensam eftersom den biologiska klockan tickar fortare än kärleksklockan.
    Kärleksklockan tickar ju hela livet och jag vill gärna träffa en man och leva ihop med, men först vill jag försöka förverkliga drömmen om barn!

Jag har köpt öppen donatorsperma i Danmark från ESB. Theis, nummer 7094, och har gått med i DonorSiblingRegistry för att försöka finna halv"syskon". ( De blir ju knappast halvsyskon på riktigt eller juridiskt men det biologiska sambandet kan man inte ta ifrån dem samt sambandet att de har ungefär samma uppväxtsituation med en mamma och ingen pappa i familjen. )

Jag är jättenervös och vågar inte riktigt hoppas på att graviditeten ska räcka hela vägen men jag är väldigt glad över att ha kommit så här långt!!

Vecka fyra, dag fem så gjorde jag hcg-test och landade på 3070 vilket verkar rätt högt, är det någon annan som har testat? ( Jag testade på inrådan av min läkare i Finland men provet tog så lång tid att få tillbaka så jag har inte hunnit återkoppla med honom angående värdet. )

Kram till er alla!

• små grodorna
    MD77 skrev 2010-11-25 20:51:03 följande:
    Jag är ensamstående och har nyligen blivit gravid genom insemination i Danmark. Är i v.8 så det är tidigt än och rätt så nervöstGlad Hoppas att allt ska gå bra så jag får en liten plutt till sommaren!

Vart har du varit och ineminerat dig? Fick du göra många försök?
    Hej! Jag har varit i danmark på storkkliniken och jag blev gravid på andra försöket. Håller tummarna för dig att det går bra. Glad Var du oxå på storken?
  • små grodorna

Hur har ni tänkt att göra vid förlossningen? Har ni hunnit fundera på det? Ska ni genomföra den själv eller ska ni ha med er ngn?
    För mig känns det konstigt att ha med mig ngn så jag kommer nog att köra själv.  

• MD77

Jag lyckades på tredje försöket Glad jag var också på Storkkliniken.

Angående förlossningen så hade jag bestämt att vara ensam, min smärta och jag ska klara av det ensam.Glad  Men nu har jag vänt och bestämt mig för att ha min mamma med, jag tror att jag kommer att behöva den tryggheten och det stödet från någon nära. När det är som jobbigast så vet hon hur jag reagerar och hur hon kan försöka hjälpa mig. Jag tror att det är bra att ha någon närstående i ett rum fullt av en massa främligarGlad 
    När har du BF?

• små grodorna
    MD77 skrev 2010-12-06 18:11:31 följande:
    Jag lyckades på tredje försöket Glad jag var också på Storkkliniken.

Angående förlossningen så hade jag bestämt att vara ensam, min smärta och jag ska klara av det ensam.Glad  Men nu har jag vänt och bestämt mig för att ha min mamma med, jag tror att jag kommer att behöva den tryggheten och det stödet från någon nära. När det är som jobbigast så vet hon hur jag reagerar och hur hon kan försöka hjälpa mig. Jag tror att det är bra att ha någon närstående i ett rum fullt av en massa främligar 
    När har du BF?
    Hade du en öppen eller anonym donator? Jag valde en öppen för att mitt första barn har den möjligheten att ta reda på lite mer om donatorn. Så att dom får samma förutsättningar.

Jag är beräknad till den 12 feb 2011.
  • MD77

Jag valde öppen då jag inte tycker att jag ska ta det beslutet, det får mitt barn göra när han/hon blir 18.

Då har du inte långt kvar, spännandeGlad Lycka till!

• LiselotteM

Hej!
    Jag är också ensamstående och gravid. Jag är 37 år, bor i Stockholm och är i vecka 25. Beräknad födsel i mitten av mars.
    Jag var i ett förhållande, som hade varat i lite drygt ett halvår, men hade redan gjort slut när jag upptäckte att jag var gravid. Killen vill vara ihop, men jag vill inte vara tillsammans bara för ett barns skull. Han är bra och schyst, men jag kan inte se en framtid tillsammans. Jag hoppas att allting ska bli bra ändå. Killen vill ta sitt ansvar och vara pappa, om än på avstånd (han bor i ett annat land) under den mesta av tiden framöver.
    Trots att det var mitt beslut att inte leva med pappan till mitt barn och trots att jag har vänner och familj nära känner jag mig ofta ensam i min situation. Jag känner att jag "faller utanför normen" och jag avundas de tjejer som har en älskad partner att dela stort som smått med - till exempel att sparkarna nu börjar kännas och synas utanpå magen .
    Jag tycker att det är jättehäftigt och roligt att ni som inseminerat har lyckats! Jag försökte faktiskt ett par gånger på Storkkliniken för ett par år sen. Det blev inget, och jag la ner det hela. Nu är jag gravid trots allt, fast det blev inte på ett planerat sätt denna gång. Livet har sina egna vägar ibland...
    Vore jättekul att träffa någon annan ensamstående blivande mamma här i Stockholm!
    Kram till er allihopa!

• Iskristallen

jag skaffar också barn på egen hand... storkkliniken och är i v 18 nuGlad har en son på 4 fast han blev till på svenssonsättet hehe

• Annaloo

Hejsan!

Jag är inte ensamstående (än), men då min sambo absolut inte vill ha fler barn och jag vill ha ett syskon till vår son och nyss fyllt 40 så försöker jag bestämma mig för att fixa det på egen hand.

Jag har redan kontaktat en klinik och gjort alla tester och intervjuer, det är bara själva "slutbeslutet" som återstår och jag velar lite Är det rätt att skaffa ett barn som saknar pappa, när storebror har en pappa som avgudar honom? Det är bara en av de frågor jag brottas med och jag skulle gärna diskutera det mer er om det är ok

Iskristallen tex, har ditt barn kontakt medpappan, och hur har du funderat runt det?

• llo

Hej

Jag är gravig (BF augusti) Graviditeten kom helt oväntat, då jag tidigare fått veta av min läkare att naturen troligen behövde lite hjälp på traven för att det skulle bli barn. Pappan och jag har just separerat och han vill absolut inte vara delaktig. Jag har alltid varit ärlig beträffande min längtan efter barn. Han har alltid varit medveten om att jag inte skyddade mig och att det trots allt fanns en mikroskopisk chans till graviditet. Han tog beslutet att inte skydda sig.

Jag har familj och vänner som finns till här för mig och barnet, men saknar att prata med andra i samma situation. När jag sökte stöd på MVC fick jag rådet att söka på internet. Jag är så trött på att allt kring graviditet verkar bygga på att man har en partner,  det finns otroligt lite för oss ensamma gravida och då särskilt för oss som passerat 40 sträcket. Nu hoppas jag finna medsystrar i liknande situation att byta lite lite tankar med.

Svar på tråden Ensamstående som valt att skaffa barn på egen hand?