• Pippinio

Bebisen ligger lågt - finns det något som jag kan/bör göra!?

Jag ar gravid i v28 med mitt andara barn och bar det otroligt lagt. Valdigt annorlunda mot min forstafodda som satt pa mer 'normal' hojd! Vet ju att det har med svaga magmuskler, tidigare graviditet osv att gora. Ar dessutom ganska saker pa att h*n ligger i satesbjudning for tillfallet eftersom all rorelse ar nere vid bikinilinjen (vilket ju betyder att jag maste saga nej nar folk fragar om de kan fa kanna pa sparkar, ha ha).Men det ar fruktansvart obekvamt/obehagligt att bara sa har lagt. Standigt tryck, obekvamt att sitta, superont i svanskotan och konstant kissnodig. Jag har nu nagra fragor till er erfarna:

-  Kan lag mage/rorelse vid bikinilinjen tyda pa att barnet precis som jag misstanker ligger i satesbjudning?
    -  Om barnet skulle vanda pa sig ar det da troligt att de obekvama symptomen kan latta? Ar det nagon som har lyckats fa barnet att vanda sig genom olika ovnignar/stretches?
    - Ar det storre risk att barn som bars lagt fods tidigt? Min dotter foddes i v36 trots att hon hela tiden lag hogt, sa jag gar runt och oroar mig for att det okade trycket pa livmodertappen kommer gora att 2;an kommer annu tidigare. Gar ju liksom runt och kanner det som att barnet ska 'trilla ut'!

tacksam for era svar/erfarenheter!

• Svar på tråden Bebisen ligger lågt - finns det något som jag kan/bör göra!?
  • Hallonet80

Puffar lite för din tråd ! Jag är gravid med första v.27 och tycker oxå att jag bär rätt lågt, känner iofs rörelser ända upp till naveltrakten men oftast är det ganska långt ner det rör sig och det känns som att den ligger med rumpan neråt än så länge. Vid vilken vecka brukar de vända sig?

• Bombus

Jag väntar barn nr 2 som har legat extremt långt ner sedan v 29, har sedan dess känt rörelser vid byxlinningen om inte lägre men det är troligtvis händerna för min bebbe har legat med huvudet neråt sedan dess =) jag är 35+5 idag så att bebben kommer tidigare behöver man inte oroa sig för sa dom till mej meen däremot kan det gå väldigt fort när det väl sätter igång =) jag har dock haft förvärkar tillochfrån i en vecka nu men det bara stannar av,  Min första fick jag 38+3. men mitt tips till dej nu när din bebbe ligger så lågt knip knip och öva p åännu mera knip ;) Lycka till

• Mammasklumpar

Att de ligger med rumpan nedåt i v 28 är väl inge ovanligt? Är snart i v 31 och min bebbe vänder sig upp eller ner flera gånger i veckan.

• Nenne82

Jag är också gravid i v28 och min bebbe ligger också lågt och jag har också undrat hur detta påverkar graviditeten. Tänkte kolla med min barnmorska nästa gång jag är där för jag känner ingen som har burit sin bebbe så lågt.

Har försökt att söka på nätet, men hittar inget om det...

• Pippinio
    Mammasklumpar skrev 2010-11-26 12:18:04 följande:
    Att de ligger med rumpan nedåt i v 28 är väl inge ovanligt? Är snart i v 31 och min bebbe vänder sig upp eller ner flera gånger i veckan.
    Nej, det tror jag val inte ar ovanligt och det ar inte det jag ar orolig for - fortfarande gott om tid for henne eller honom att vanda sig innan det ar dags! Tankt bara att om det skulle innebara att det dar obehagliga trycket / kanslan av att bebisen ska trilla ut lattar nar h*n val vander sig med huvudet nedat sa kanske det finns nagot man kan gora for att liksom uppmuntra den positionen.
  • Nenne82

Frågade min bm om detta och jag fick en läkartid. Hon sa att blir det för stort tryck på livmodertappen finns det risk att den öppnar sig för tidigt, så hon tyckte det var bra att kolla upp det.

Har en bekant som fick som en ring runt livmodertappen eftersom den höll på att öppna sig för tidigt för att bebben låg så långt ner.

Vet inte om de gör så i alla fall, men annars får man väl bli sjukskriven och ligga resten av tiden....

• Pippinio
    Nenne82 skrev 2010-12-06 13:28:35 följande:
    Frågade min bm om detta och jag fick en läkartid. Hon sa att blir det för stort tryck på livmodertappen finns det risk att den öppnar sig för tidigt, så hon tyckte det var bra att kolla upp det.

Har en bekant som fick som en ring runt livmodertappen eftersom den höll på att öppna sig för tidigt för att bebben låg så långt ner.

Vet inte om de gör så i alla fall, men annars får man väl bli sjukskriven och ligga resten av tiden....
    Oj, jassa? Sa det kan alltsa vara sa att det inte bara ar obekvamt utan att det faktiskt kan innebara risker....

Jag ar lite extra nervos eftersom min dotter foddes en manad tidigt. Har redan borjat fa sadana dar ilningar ned mot pelvis och jag har fatt forklarat for mig att detta ar for att bebisen sparkar/stoter i huvudet i livmodertappen. (ar detta korrekt?)  Igar var jag faktiskt helt overtygad om att nagot var pa G men jag ar lite hispig av mig sa har lart mig att ta det lungt och avvakta innan jag gor for stora saker av sadant har, ha ha (och det var ju sa klart inget som holl pa att handa).

Ska till BM imorgon sa ska ta upp det har.
  • Nenne82

Vad sa din bm? Jag ska till läkaren om nån timme som ska kolla hur det ligger till. Min bm sa att om den låg för lågt finns det risk att den trycker på för mycket så livmodertappen öppnar sig, men jag vet inte hur mycket tryck det måste vara...

Uppdaterar när jag vet mer =)

• linan1

Hoppar in här.
    Min ligger också lågt sedan länge och är nu fixerad med. (v. 36)
    Jag har flyttat under graviditeten och har därför haft 2 olika BM. Den första sa bara att dessa "ilningar" eller mensvärk är när bebisen trycker mot livmodertappen och nerverna kommer i "kläm", ungefär som vid förlossning (som jag fattade det hela). Enligt min sambo som var med så sa hon även att detta inte innebär at barnet behöver komma tidigt dock. (Jag har absolut inget minne av att hon sa det dock).
    Min nuvarande BM verkar bara tro att det är foglossningar...??? Jag tror mer på den första Bm gällande detta. Hade foglossningar tidigare under graviditeten och det kändes inte likadant.
    Låter vettigt att det kan stimuleras att dra igång tidigare då det är en av de signaler som kroppen använder sig av för att göra så att en förlossning fortskrider vad jag förstår. Men det krävs nog att stimulansen är över ett visst "tröskelvärde".
    Jag tror min kommer komma lite tidigare med. MEn jag är ju förstföderska så jag har inga riktiga belägg, bara en känsla...

• Nenne82

Läkaren sa att det inte var nån fara för min del. Alla bär sina bebisar olika och jag bar min väldigt lågt (vilket visade sig på vaginalt ul där bebbens huvud tryckte ihop kissblåsan). Hon kände och tittade och det var ingen fara med trycket utan livmodertappen höll ihop bra. Den hade i alla fall vänt sig för hon kände huvudet och det gjorde mig livrädd. Trodde bebben var på g, men det var visst ingen fara det heller =) Känns bara väldigt lustigt att hon kunde känna huvudet.

Nu kan jag andas ut igen, men det är obehagligt när trycket kommer och jag tror att bebben ska ramla ut =)

Svar på tråden Bebisen ligger lågt - finns det något som jag kan/bör göra!?