Min 4,5-åring har så svårt för att leka
Hej
Nu behöver vi verkligen alla råd och tips vi kan få. Vi har en kille på 4,5 och en dotter på 2,5 år. Vår son har en otrolig energi och det ska hända något hela tiden. Han stressar, är stirrig och lever sitt liv fort. Det gör att vi andra i familjen mår dåligt och blir uppstressade.
Våran son springer runt i huset mest och gör ingenting, bara hittar på upptåg eller förstör för sin lillasyster. Den enda stunden han tar det lugnt är när han sover eller tittar på tv. När han leker stressar han så att han t.ex leker med lego i 30 sek sen ska han springa igen. Han kan aldrig ta tag och sätta sig med någon leksak och verkligen leka. Hans rum ligger på 2:a våningen i vårat hus och han vill aldrig gå upp och leka så vi skapade ett lekrum på nedervåningen men det hjälpte inte. Vi sitter gärna med honom ibland när han leker men så fort man säger att man ska laga mat eller tvätta och att han får leka själv börjar allt bus och bråk med lillasyster. Jag och min sambo känner att vi "jobbar" även på helgerna eftersom det är så krävande att bara vara i hemmet med vår sons upptåg och vi kan aldrig koppla av. På förskolan funkar det bra eftersom han är väldigt social och där händer det ju saker hela tiden, det finns många andra barn och de gör saker på rutin. Det är mest att leka själv som han inte klarar av. Han kan koncentrera sig, det har vi märkt men bara för korta stunder eller om det är något han tycker är jättekul.
Han vill veta vad som ska hända och vad vi ska göra t.ex senare under dagen och ställer en massa frågor för att få kontroll. När vi pratade med förskolan om detta fick vi råd att inte berätta så mycket utan bara säga: "Vi får se vad vi hittar på idag" och liknande svar. Det fungerar nu lite bättre men det andra gör att vi går under snart särskilt jag som är hemma mycket själv med barnen. Har du några råd och tips att ge oss? Är det här en period som lägger sig ? Jag känner stor oro inför framtiden och hur det ska gå i skolan. Eftersom våra dagar är fulla av stress, bråk, tjat, diskussioner så känner jag inte längre för att hitta på något kul med vår son för det blir alltid så misslyckat. Känner mig nära till gråt varje dag och mitt tålamod tryter. Vet att barn i den här åldern kan vara trotsiga och liknande men det här börjar bli ohållbart. Hoppas du kan ge oss några bra råd. Tack på förhand.