Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

5 månaders som redan "går"

Det är jättevanligt och det beror ju på gångreflexen som de har medfödd, många har gångreflexen kvar tills de börjar gå riktigt. Notera att det är en viss skillnad mellan reflex och medvetet kontrollerade rörelser.

• vittra
    pluvdo skrev 2010-11-30 21:49:19 följande:
    Sonen är snart åtta månader och gillar inte att gå, men han har gillat att stå sen han var en månad gammal ungefär. :)

Angående att hoppa över åla och krypa så kan det ibland vara tecken på att något är "fel" i utvecklingen. Inte för att göra dig orolig, men det är så. Min farbror jobbar med sådant och säger att det är viktigt att barn lär sig sådant eftersom det faktum att barn inte KAN lära sig kan vara tecken på att olika reflexer som skall försvinna inte gjort det eller nåt sånt.
    Jo det stämmer, barn bör träna på den korslagda rörelsen, den som uppstår vid krypandet, och det hör till utvecklingen att göra detta under spädbarnsåret. Dock börjar ju vissa barn aldrig att just krypa, men då kanske de som sagt ålar eller liknande istället och det går lika bra, det väsentliga är just denna korslagda rörelse. Ett vanligt problem man märker inom skolan idag (hos dem som har koncentrationssvårigheter bla) är just att dessa reflexer som du nämner inte har tränats bort. Då kan man göra fysiska övningar som tränar motoriken och på så sätt tränar man bort reflexerna. Så det är viktigt att de inte hoppar över detta steg helt och hållet
  • vittra
    Junilängtan skrev 2010-11-30 23:32:08 följande:
    Jag man får nog ta det där med en nypa salt..Rent forskningsmässigt tror jag inte att det där är fastställt för då hade man ju "tvingat" alla barn att ligga på mage och bvc hade informerat alla om detta. Barn är olika, min kusin hoppade fram på rumpan och hon har inte koncentrationssvårigheter..
    Det var ju inte länge sen man tvingade vänsterhänta att använda högerhand då detta ansågs farligtFlört

Men jag ska nog ändå bli lite bättre på att träna honom, ovanstående gav ju ett bra tips med att lägga en spegel framför..
    Det finns väldigt mycket forskning kring detta och det är inget som är särskilt okänt bland dem som arbetar med barn och barns utveckling. Dessutom, det är ju många bvc som just "tvingar" folk att lägga bebisar på mage, mot sin vilja. Vårt bvc tyckte att vi skulle låta dottern ligga och skrika på mage fast hon inte ville... och många har ju liknande erfarenheter märker jag ju här på FL. Men det är inget krav att de ska ligga på mage redan som nyfödda, detta kommer helt automatiskt hos de allra flesta ändå, har inte ditt barn tagit sig fram på något annat sätt än att gå? Hoppa på rumpan är ju också ett alternativ till krypa, precis som åla eller hasa sig fram.

Googla på sensomotorisk träning så får du fram massor, även relevant forskning som stödjer teorin.
  • vittra
    pluvdo skrev 2010-12-01 00:49:16 följande:
    Jo jag vet, men som jag förstår var det inte specifikt att de hoppade över det steget som var "oroväckande", utan att det faktum att de gjort det kan tyda på att de har något problem med att reflexerna inte tränats bort. Det betyder inte per automatik att något är fel och att barnet kommer få koncentrationssvårigheter, men det kan vara ett tecken på det. Likväl som att det inte betyder att inget är fel när ett barn lär sig krypa. För det finns flera punkter man skall vara uppmärksam på. Så förstod jag det när jag läste på min farbrors hemsida. Han jobbar bland annat med att träna barn och sådär så de tränar bort de reflexerna. "Utveckling genom sensmotorisk träning"...

Här är förresten listan med exempel på vad som kan vara tecken på "att de Grundläggande Rörelsemönstren inte integrerats och/eller att vestibulärsystemet är omoget." www.vestibularis.se/sensomotorisk_traning.asp

:)
    Aha, är det där hans sida? Har varit inne och läst lite på den tidigare, jag upfattar det inte som du skriver. Det är ju just sådana övningar som att krypa, åla etc som man gör för att träna bort reflexerna. Så jag funderar lite på hur de kan försvinna om ett barn aldrig gjort sådana rörelser? Det står ju tom på sidan du länkade att:

"Vår utgångspunkt är att människan är förprogrammerad rörelsemässigt och att utvecklingen sker i en viss bestämd ordning. Om steg hoppats över har vi möjlighet att gå tillbaka och hämta upp dem under förutsättning att vi startar på nivåer som ligger före. Ingenting som en gång funnits i nervsystemet försvinner därifrån. Vår uppfattning är att ett stabilt och smidigt rörelsesätt i stående kräver att barnet rullat, ålat och krypit på ett riktigt sätt"...
  • vittra

www.haraldblomberg.com/las_o_skrivsvarigheter.htm
    Här kan man läsa att:
    "Hos en del barn är ett större eller mindre antal primitiva reflexer fortsatt aktiva. Det kan bl.a. bero på att de hoppar över en del sådana rytmiska rörelser eller inte gör dem tillräckligt."

"
    En annan reflex som ofta är aktiv hos barn med dyslexi är den symmetriska toniska nackreflexen (STNR). Denna reflex är aktiv bl.a. hos barn som inte krupit."

• vittra
    Junilängtan skrev 2010-12-01 20:30:19 följande:
    Jaja, jag kan inte uttala mig om denna forskning då jag ej är kunnig inom området. Men spontant tror jag att det är bäst att ta sånt här med ro, sålänge min son verkar glad och min bm säger att allt är ok så tänker jag att det är dumt att förstora upp sånt här.. Många barn ogillar att ligga på magen. Han lär sig säkert att krypa tex från sittandes..eller så gör han inte!
    Ja som sagt, vår tjej låg aldrig på mage som bebis men hon började krypa när hon var 8 månader, från sittande. Hon har ju inte hoppat över något steg även fast jag inte tvingade henne att ligga skrikandes på mage

Tycker absolut man bör ta det med ro, även om det kan vara bra att känna till.
Svar på tråden 5 månaders som redan "går"