Inlägg från: Mina 78 |Visa alla inlägg
  • Mina 78

Är du en apförälder?

Bonanza skrev 2010-11-26 13:10:48 följande:
    Nej.

Jag trodde i min enfald när jag fött mitt första barn att jag var rätt nära AP. Men ju mer jag har diskuterat med ap-föräldrar, desto mer övertygad är jag om att jag är långt ifrån AP. Även om vi har burit, sovit nära, ammat fritt, lyssnat på barnets signaler, trott på att barnet behöver närhet osv osv osv.

Men eftersom jag tycker att man kan gå och bajsa utan att barnet lider av att ligga ensam så är jag uppenbarligen inte AP. Och tack gode gud för det.
    Jag svarade annat, men av samma anledning som du.

Jag tror dessutom på forskning och absolut inte på någon sorts ursprunglighet eftersom jag inte är av uppfattningen att allt var bättre förr oavsett om det gäller så kallade stenåldersdieter eller hur vi uppfostrar våra barn. 

Dessutom tror jag inte att man bör köpa koncept rakt av oavsett om de bygger på forskning, galenskap (AW) eller nån sorts tro på ursprunglighet och instinkt

• Mina 78
    Ecthalia skrev 2010-11-26 13:28:28 följande:
    vem är det?
    Hon med sova-hela-natten-metoden. Sjubarnsmamma som är självutnämnd expert på bernuppfostran
  • Mina 78
    Rundabullar skrev 2010-11-26 14:38:41 följande:
    Jag har trott att det är det som själva "nära föräldraskapet" går ut på. Att INTE köpa koncept, utan alltid lyssna in och försöka hitta en väg som passar för ens eget barn och familj?

Jag röstade inte alls, väntar första barnet. Men jag är helt mot alla former av färdiga lösningar,  annat än som inspiration och idéer såklart. Sen måste man prova sig fram..fast jag kanske kan få vara så naiv ändå till förlossningen i varje fall. Flört 
    Ja det tror jag också, men här på FL blir det lätt en kamp tycker jag, många som dömer andra. Detta gäller så klart inte bara självutnämnda AP-experter 
  • Mina 78
    MalinEddie skrev 2010-11-27 11:17:47 följande:
    Är det fl du tänker på då? Jag har aldrig träffat någon som har pratat om ap irl. Här på fl tycker jag de flesta som gillar ap verkar vettiga men jag har även diskuterat med några stycken som är så som du beskriver. Jag minns speciellt någon som sa att jag skulle oroa mig för anknytningen till min son eftersom han helst sover i egen säng.
    Jag har träffat en del AP-föräldrar i verkliga livet också. En av de saker jag vänder mig mot med konceptet är att man alltid ska lita mer på sin instinkt än forskning vilket för mig är lite märkligt. Sen upplever jag att många av dem som kallar sig AP-föräldrar här inne skriker "anknytning" så fort någon ställer en fråga om att lämna sina barn med barnvakt, när man diskuterar dagis, eller när man på något sätt antyder att barn mår bra av att bli självständiga och få ta ansvar (och då pratar jag INTE om bebisar). Men det är inte AP som fenomen utan att många verkar använda det som ett koncept (även om Frösöblomster menar att det inte är det).
  • Mina 78
    Plutteli skrev 2010-11-27 18:43:28 följande:
    Å andra sidan har jag faktiskt aldrig stött på forskning som inte stödjer grundtänket inom AP, så det borde ju gå på ett ut då?
    Fast jag har heller aldrig stött på en AP förälder som anser att man inte ska lyssna på forskning, tvärt om. Alla de AP föräldrar jag känner är väääldigt många om att läsa forskning,ta till sig vad som står och utvärdera den på olika sätt. Tycker de flesta AP föräldrar jag känner vet betydligt mer om forskning kring barn och barns hälsa än de föräldrar jag känner som inte är AP och mer eller mindre kör på devisen "har BVC sagt så är det sant"....
    Visst kan det vara så...jag upplever också att många som kallar sig AP-föräldrar läser en hel massa teorier och forskning, men det första som står på sidan som TS hänvisar till är ju att man ska lyssna på sig sjäv och inte på experter. Sen finns det väl forskning som visar att amsovning ökar risken för plötslig spädbarnsdöd, att napp minskar risken för detsamma och att barn mår bra av att lära sig somna på egen hand. Som vi alla vet finns det forskning som visar på det mesta och all forskning är ju dessutom kontextberoende.

Ibland får jag dock uppfattningen att man här på FL överanvänder anknytningsbegreppet och använder det som ett slagträ. Att knyta sina barn för hårt till sig är definitivt inte god anknytning. 
  • Mina 78
    MalinEddie skrev 2010-11-27 20:59:15 följande:
    Finns det forskning som säger att även säker samsovning ökar risken för PSD?
    När jag fick mitt första barn så frågade jag om nappens vara eller icke vara när jag var hos MVC. Jag fick dock inga bra svar eftersom min BM började bråka med eleven som gjorde praktik där om detta. Min BM menade att napp skulle förstöra min amning och eleven pratade om dessa studier som hade visat att den minskar risken för PSD vilka min BM menade var felaktiga. Det var en heljobbig situation för mig som osäker förstagångsmamma. Idag är jag mer säker på mig själv och läser hellre på själv än frågar BVC om det inte gäller medicinska frågor eftersom BVC ofta ger råd som är baserade på deras egna åsikter. Jag är ingen AP-förälder men kom att tänka på detta när jag läste ditt inlägg.
    Jag läste en atikel om detta i läkartidningen. Forskning visar a) samsovning ökar riskerna för psd b) napp minskar riskerna MEN c) amning minskar också riskerna och samsovning ger ökad amning och napp kan orsaka amningsproblem. Därför var man överens om att att det bästa var att inte helt avråda från samsovning utan istället ge råd om HUR man bäst samsover, men att napp skulle rekommenderas så snart amningen stabiliserat sig
  • Mina 78
    Espem skrev 2010-11-27 21:35:58 följande:
    Nja, svarade nej, fastän jag gör mycket av det där, förutom ammar länge. Jag kräver inte självständighet av mitt sju månaders barn, inte heller att hon ska följa ett schema. Jag bär henne mycket (mer när hon var mindre och ville det, inte så mycket längre för hon är inte i så stort behov av det) och kommunicerar mycket med henne och försöker visa henne att jag förstår hennes signaler, när jag förstår. Jag tycker inte att jag behöver aktivt "lära" mitt barn någonting alls fortfarande, bara vara, barnet lär sig själv genom samspel och neurologisk mognad. 

AP-föräldrar brukar vad jag uppfattar ofta gå utanför det som står i punkterna, inte följa punkt 7, och faktiskt provocera mig en del genom att vara självgoda och tycka att deras sätt är överlägset bäst och andra borde ta efter dom, gärna försöka "hjälpa" andra att bli bättre föräldrar genom att föreslå bärselar till främlingar eller "hjälpa" andra föräldrar att tolka deras (de andras) barns signaler. Har sett gott om exempel på sånt här på familjeliv.

Det häller gäller naturligtvis inte alla AP-föräldrar, det finns säkert massor av jätteödmjuka AP-föräldrar, liksom föräldrar med andra åsikter inte heller alltid är ödmjuka. Men just dom här använder sin AP-status för att sätta gloria på sig själva och framställa andra som vilsna. Och anknytning är ju verkligen inget som AP har patent på. Om inte sjukdom eller missbruk kommer i vägen knyter alla barn an till sina föräldrar och tvärtom.

De brukar ge mig en "programmerad" känsla, typ hänga upp sig på praktiska saker som att bära utåt i babybjörn är dåligt och bära inåt i sjal är bra, framåtvända vagnar något som hör hemma på skräckkabinett, sova i samma säng bra, amma länge bra, inte lämna barnet till barnvakter/dagis förrän det är flera år. Typ som att det finns ett manifest att följa och att man inte kan anpassa de här valen efter en avvägning av vad som funkar för familjen och vad barnet signalerar. 

Många AP-föräldrar kanske också borde se upp lite så att de inte hänger upp sina liv på reaktionära mother blaming-teorier som bara leder till mer ojämställdhet. Det gäller iofs oss alla.  
    Håller med, många AP föräldrar här på FL verkar glömma att anknytning är något som kan uppnås med många personer och precis som du skriver glömma punkt 7 och desutom knyta sina barn för tätt till sig och det har ju ingenting med anknytning att göra
  • Mina 78
    Plutteli skrev 2010-11-28 00:14:32 följande:
    Oj, den artikeln hade jag velat läsa, för allt jag funnit i forskningsväg om samsovning visar att det är ungefär 50% som dött i PSD som dött i egen säng och 50% som dött sovandes med förälder eller syskon, och när man kollat närmare på omständigheterna kring de barn som dött vid samsovning har man funnit att föräldrarna där antingen sovit med barnet i en fotölj eller soffa eller att de varit påverkade av cigg, droger eller alkohol, alt. att barnet klämts när det sovit med bara ett storasyskon.
    Så vitt jag förstår har inte ett enda barn dött i PSD av att samsova säkert....
    Men då räknas det ju inte som PSD
  • Mina 78

"»Samsovning« signifikant riskfaktor

Att spädbarn sover i föräldrarnas säng är en omdiskuterad fråga. Det underlättar amningen och anknytningen mellan mor och barn [15, 16], och en del studier, bla en skandinavisk, har funnit att amning är associerad med lägre risk för plötslig spädbarnsdöd [1, 17-19].

Många studier har dock funnit samband mellan plötslig spädbarnsdöd och att spädbarnet sover tillsammans med föräldrarna [7-10].

I en del av dessa studier är korrelationen signifikant bara hos rökande mödrar [7, 9], men i den stora multicenterstudien »European Concerted Action on SIDS« (ECAS) (där data från den skandinaviska studien NORDSIDS var en viktig del) var »samsovning« en signifikant riskfaktor upp till 8 veckors ålder även hos icke-rökande mödrar [8].

Liknande fynd har nyligen rapporterats i en skotsk studie [10]. Risken ökade om en av föräldrarna var alkoholpåverkad eller mycket uttröttad.

Det förefaller vara säkrast att ha barnet i sängen när det ammas och är vaket, men att låta det sova i egen säng i föräldrarnas rum."

Ovanstående är hämtat ur den metastudie jag hänvisade tii, den finns i sin helhet här 
  • Mina 78
    Plutteli skrev 2010-11-28 00:26:14 följande:
    Fast det är just det det gör. Om barnet är "oförklarligt död" så räknas det som PSD även om det kan innebära att barnet högs troligt klämts under sömnen, kvävts av ett varmt täcke eller av att inte kunna lyfta huvudet från kudden i sängen om det råkat vända sig över på mage i sin spjälsäng.
    Definitionen av PSD är att man inte vet exakt vad som hänt, det kan finnas troliga orsaker bakom, men säkert kan man inte veta. Således räknas de fall som granskats i forskning som PSD vid samsovning även om det finns troliga förklaringar till varför det skett. Skulle man inte definiera PSD så skulle det faktiskt inte finnas några fall av barn som dött av PSD vid samsovning.
    Du låter så säker på din sak, men exakt HUR vet du det? Jag menar inte att det är särskilt farligt att samsova, jag menar bara att det faktiskt finns forskning som visar att det inte är det bästa. Som jag tidigare skrev finns det forskning som visar det mesta. 
  • Mina 78
    Plutteli skrev 2010-11-28 00:49:56 följande:
    Som sagt, det finns forskning åt båda håll, den som säger att Samsovning motverkar PSD och den som säger att det är en risk, ihopslaget blir iaf min uppfattning att risken för PSD är lika stor vid samsovning som om barnet sover i egen säng och att man därför bara kan välja vad som passar just den enskilda familjen bäst.
    Det var ju egentligen det som var min poäng, att forskning mycket sällan är entydig särskilt inte när det gäller så svåra saker som PSD. Det jag vände mig mot i ditt ursprungliga inlägg var att du  så bergsäkert slog fast att ALL forskning stödjer AP och så tycker jag inte riktigt att det ärGlad. Om man vill kan man hitta forskning som stödjer vilken sorts uppfostran man än förespråkar
  • Mina 78
    Malena C skrev 2010-11-28 06:39:21 följande:
    Angående samsovning.

En artikel (på engelsa) om varför det är bra att samsova:
    www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article1083...

En artikel på svenska som reder ut den Europeiska statistik som nuvarnade råd är baserande på:
    ltarkiv.lakartidningen.se/2006/temp/PC0955

Slutsatsen är att om normalviktiga, friska och  nyktra föräldrar, som inte använder mediciner,  samsover med sina barn i sin säng (inte soffa eller annan plats) så är risken för plötslig spädbarnsdöd betydligt lägre än om barnet sover i egen säng.
    Fast den sista är ju en debattartikel och inte särskilt neutral dessutom skiljer hon på cosleepning och bedsharing, och lyfter ju fram att den säkraste samsovningningen är när barnet har sin egen bädd men i anknytning till modern. Sen visar  ju ingen av artiklarna på någon forskning som visar att samsovning egentligen leder till lägre psd, bara att psd inte är så vanligt i typ Kina. 

Om du läser den meta studie jag hänsvisade till fanns det även där med positiva saker om samsovning, men också studier som visade det motsatta. I svaret till en debattartikel du hänvisar till tycker jag att detta lyfts fram på ett nyanserat sätt och slutsatsen är att samsovning har väldigt många fördelar särskilt med avseende på amning men det finns också risker även om man bortser från rökning och alkohol
Svar på tråden Är du en apförälder?