Inlägg från: GunnarGunnar |Visa alla inlägg
  • GunnarGunnar

Är du en apförälder?

2. Amma fritt - när barnet och du själv vill det. Amma även på natten så länge ni vill. Fortsätt med amning länge, gärna två år eller mer. Det ger ditt barn ett starkare immunförsvar, vitaminer och viktiga fettsyror. Samtidigt minskar risken för bröstcancer. Om ni flaskmatar, försök göra detta i en position som liknar amning.

Det här tror jag som biolog på. Helt klart bra. Modersmjölk är gjorde för barn och komjölk är gjord för ko-barn. 

Människobarn har inte löpe, det enzym som kalvar har för att bryta ned komjölken. Jag misstänker därför att barn har svårt att tillgodogöra sig fetter, protein och kalcium i komjölk. Jag ska återkomma om det. Ska forska lite mer i frågan. 

• GunnarGunnar
    zelia skrev 2010-11-29 22:15:32 följande:

Angående artikeln om skrikande barn så är det väl logiskt att barnen som skrek var överlevarna. De fick garanterat mer mat och omvårdnad än de "snälla" barnen. I dagens samhälle spelar det kanske mindre roll, men jag inbillar mig att dagens "skrikbarn" får mer närhet och vuxentid än de som är "snälla" och nöjda.

Ok men vilket barn får bäst kvalitet på kontakten?

Om ena barnet skriker så måste föräldrar curla barnet till tystnad.
    Det andra barnet  får en massa gilligullkärlek. 

Jag skulle hellre vilja vara det gullade barnet och inte det skrikiga barnet som blir aldrig nöjd för det får inte lika mycket kärlek utan blir mest "managed". Är detta en hemsk tanke? Att det inte är så i realiteten?
  • GunnarGunnar

Jag får känslan att skrikiga barn faktiskt skriker för att de lider snarare än för att de är "needy".

Varför diskuteras inte det mer bland experterna? är tanken för obehaglig att barn skriker för att de lider?

Det skrämmer mig att ha ett barn som skriker för mycket, för många dagar utan att jag vet varför. 

• GunnarGunnar

En sak till finns det några undersökningar som visar om apungar skriker mer/mindre än människobarn? 
    Det kanske inte är jämförbart.

Om det inte är jämförbart skulle jag vilja veta om barn i vissa uppväxtkulturer skriker mer än i andra uppväxtkulturer, om och så, varför? Finns det kulturer där barn skriker väsentligt mindre än tex "den svenska kulturen"?

NÅGON måste ha forskat på detta.

• GunnarGunnar
    Plutteli skrev 2010-11-30 23:59:25 följande:
    Det finns viss forskning (om jag kan finna den) som visar på att barn i kulturer där barnbärande hör till kulturen, tex indianer i amazonas som för enkelhetensskull bär sina barn så gott som dygnet runt när de är små med bröstet nära till hands skriker väldigt lite.. 

Sen tror jag också att barn som skriker väldigt mycket (har kolik eller dyl) inte skriker för att de har ovanligt stora behov/high need baby utan för att det är något som för barnet inte stämmer.

Ett "high need" barn tror jag helt enkelt upplever obehag som föräldrarna inte lyckas finna lösningen på, och det kan ju vara väldigt mycker som stör, för ett barn med extra känslig hud kanske det egentligen är något så enkelt som att kläderna skaver lite, för ett annat bar är det gaser i magen som är omöjliga att få bort helt osv.
    Det är så här jag tänker också. Att det finns ett skäl till att barnet skriker och att kalla det kolik kan vara ett sätt att göra sig fri från problemet. Vi rationaliserar fram en logisk förklaring, men i själva verket vet vi inte vad det är många gånger. Kolikbegreppet är i så fall till för, eller används som, ett sätt att lugna föräldrarna!  

Här kommer vi in på frågan om kommunikation. Det finns en tråd där teckenspråk diskuteras som ett sätt att förstå varför barnet skriker innan det kan prata. Problemet är väl att riktigt små barn inte ens kan teckenkommunicera........ 
Svar på tråden Är du en apförälder?