Inlägg från: AndersLi |Visa alla inlägg
  • AndersLi

Är du en apförälder?

Plutteli skrev 2010-12-01 22:50:20 följande:
    En av de allvarligaste orsakerna bakom kolik är ju en osund relation mellan barn och föräldrar, dock en av de mest ovanliga.
    Kan du utveckla? Hur kan en osund relation mellan barnet och föräldrarna leda till symptom som man tolkar som kolik?

Och hur får man det till att symptomet är just kolik?

Vad är symptomet egentligen för det man väljer att tolka som kolik? 
  • AndersLi
    Plutteli skrev 2010-12-03 23:19:21 följande:
    Symtomen för kolik är att barnen minst tre dagar av sju skall skrika i minst 3 timmar i ett sträck utan synbar orsak och barnet är i övrigt fullt frisk. 
    Sedan exakt VAD kolik är är det faktiskt ingen som vet exakt, det kan handla om gaser, att barnet lätt blir överstumulerat, att barnet inte tål komjölk osv. 
    Helt jäkla otroligt. Det ante mig. Man vet alltså inte varför barn skriker så där mycket. 

Det måste betyda att man inte letat på rätt ställe för att finna ett svar.  

Låt oss sammanfatta vad så kallad kolik kan vara:

Intolerans mot mjölksocker, fetter, protein om komjölk
    Intolerans mot bröstmjölk
    Otrygghet, generellt
    Rädsla för något specifikt
    Bristande förtroende till en av eller båda föräldrarna
    Någon form av allergi men inte relaterad till mjölk
    Lidande pga yttre faktor

lägg gärna till fler orsaker 
  • AndersLi
    vittra skrev 2010-12-03 23:38:08 följande:
    Har också på senaste börjat fundera över akupunktur som ska göra underverk mot kolik, men har nu läst att många är kritiska och menar att det inte har någon verklig effekt. Med andra ord kanske det är som placebo, och alltså endast har som effekt att förälderns attityd, agerande och bemötande förändras och då upphör koliken. Bara en tanke.
    Kritiken mot akunpunktur tror jag är ointresant för den kommer alltid från samma håll. Funkar det så funkar det. Kineserna jobbar med empriri. De har testat vad som funkar i flera tusen år och vissa saker funkar även om de inte har den vetenskapliga teorin som stöttar. Men strunt i det.

Jag tror din sista tanke kan vara en ledtråd. Du skriver även att varje kolikbarn har sin lösning individuellt. Absolut. Eftersom läkarna tycks ha skapat begreppet kolik för att samla ihop 100 skäl till varför ett barn skriker betyder det att det finns just 100 anledningar till skrikandet och därmed kanske upp till 100 lösningar som måste hittas.
  • AndersLi
    Plutteli skrev 2010-12-04 12:38:52 följande:
    Jag tror att forskningen just nu inte vågar att verkligen kolla upp kolik utifrån perspektivet om föräldrarnas betydelse eftersom man tror att det kan skuldbelägga föräldrarna isf. Det har hela tiden varit stor fokus på barnets mage som enda orsak till kolik och där har man funnit två lösningar som passar in på en del av barnen, dvs gaser eller allergi. Nu vet jag att nyare forskning börjat fokuser på barnets hjärna i första hand enligt några teorier om att kolikbarn skulle ha ett annat temperament än andra barn, annan utveckling i hjärnan eller att det skulle kunna vara genetiskt på nått sätt...
    Å andra sidan är det typiskt att man ska leta fel i magen, i hjärnan eller i gener. 

Jag tror de är fel ute för att de glömmer att det kanske handlar om mjukvara så att säga. Min tjej från ett sydligt land säger att barn inte skriker lika mycket där som här. Vi verkar vara mer stressade utan att veta om det och spädbarn verkar plocka upp mycket fina nyanser av våra problem. 

I så fall ska vi kanske leta efter orsaken till problemet i föräldrarna i stället. 
Svar på tråden Är du en apförälder?