Plutteli skrev 2010-12-04 12:38:52 följande:
Jag tror att forskningen just nu inte vågar att verkligen kolla upp kolik utifrån perspektivet om föräldrarnas betydelse eftersom man tror att det kan skuldbelägga föräldrarna isf. Det har hela tiden varit stor fokus på barnets mage som enda orsak till kolik och där har man funnit två lösningar som passar in på en del av barnen, dvs gaser eller allergi. Nu vet jag att nyare forskning börjat fokuser på barnets hjärna i första hand enligt några teorier om att kolikbarn skulle ha ett annat temperament än andra barn, annan utveckling i hjärnan eller att det skulle kunna vara genetiskt på nått sätt...
Å andra sidan är det typiskt att man ska leta fel i magen, i hjärnan eller i gener.
Jag tror de är fel ute för att de glömmer att det kanske handlar om mjukvara så att säga. Min tjej från ett sydligt land säger att barn inte skriker lika mycket där som här. Vi verkar vara mer stressade utan att veta om det och spädbarn verkar plocka upp mycket fina nyanser av våra problem.
I så fall ska vi kanske leta efter orsaken till problemet i föräldrarna i stället.