vittra skrev 2010-12-05 12:02:57 följande:
Vi tycker däremot att vi fick usel hjälp för vår dotter som också hade kolik, i 6 månader. Minifom. Minifom. Minifom. Eller: jamen alla skriker ju... Och just ja, det värsta av allt: amma mer sällan (trots att hon var jätteliten och smal)
Ett vet jag i alla fall, och det var att hennes mage reagerade mycket starkt och var väldigt känslig. Sen om det var orsaken till koliken vet jag fortfarande inte, men efter ett års ålder slutade vi med laktos och först då började hon äta ordentligt och först då blev hennes mage normal. Hon skrek fast vi bar henne i sjal och samsov. Men kanske om vi hade fått vettig hjälp istället för att få rådet att glesa ut amningen som jag tyvärr lyssnade till, kanske hon aldrig hade skrikit?
Jag säger inte att kolik inte finns och det tror jag inte plutteli gör heller. Bara att många blir (och fler kan bli) hjälpta med sitt eget beteende och attityd eftersom det också är en anledning till kolik-liknande skrik. Och det är inte en attityd som bara finns hos "AP" det har varit allmänt vedertaget väldigt länge men något som varit väldigt hysch hysch. Nu har vi dock fått väl utvecklade program just för detta syfte, som har börjat att så smått användas inom den svenska barnavården. Men än så länge (tror jag) är det bara de familjer vars föräldrar uttryckligen kommer och ber om sådan hjälp som blir erbjuden det. Annars blir det "skuldbeläggande" på föräldrarna om någon ens föreslår det...
Jag håller med om att Minifom är förkastligt. Tror inte heller att det finns några studier som visar att det har effekt. Att amma mer sällan hade nog hjälpt mig. Det kommer jag att prova om jag hamnar i samma situation igen. Tyvärr har det funnits många kolikbebisar på min mans sida så chansen är stor om vi skaffar fler barn.
Jag tycker att vi fick bra hjälp, blev erbjuden tid hos en psykolog (som dock inte hörde av sig förrän koliken redan hade försvunnit), tid hos barnläkare, tid på babymassage. Rekommendationer om minifom, mjölksyrabakterier om att prova mjölkfri kost. Jag vet inte om de kunde ha gjort så mycket mer.