• 1969

Är du en apförälder?

Helene70 skrev 2010-11-27 15:45:05 följande:

Hittade även följande text om amning och AP:
    "Breastfeeding is promoted because it enhances the mother's natural instincts to respond to her baby through physical closeness, hormonal influences and promotion of attentiveness."

Detta håller jag inte alls med om eftersom det låter mer som "attachment-mothering" snarare än "attachment-parenting". I våran familj är både jag och min man lika engagerade och angelägna att tillgodose vår sons behov och så har det varit sedan dag ett.

Hi, hi, det tycker jag var ganska tänkvärt.

Man har ju visserligen visat ett samband mellan amning och anknytning. En tolkning är att amningen främjar god anknytning. Men en invändning mot den analysen, som jag läst, är att det lika gärna kan vara så att mammor som har en bättre anknytning i högre grad ammar. Andra mammor/barn med god anknytning flaskar
  • 1969
    angelina244 skrev 2010-11-29 20:38:07 följande:
    Citat från artikeln: I en studie från Afrika visade det sig att det var just de barn som skrek mest som hade störst chans att överleva sitt första år. Alla de barn i studien som med våra ögon sett var lugna och snälla, dog.

Det där tror jag inte på. det kanske gäller om det handlar om att överleva men knappast i ett modernt samhälle. Ett skrikande barn måste vara ett stressat barn eller?
    Här är en artikel som nämner samma studie, ur Läkartidningen.
    ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda22784.pdf

Det verkar alltså vara så att skrikighet till stor del handlar om bebins temperament. Därmed inte sagt att man inte till viss del kan hjälpa dem till ro.
  • 1969
    Plutteli skrev 2010-11-29 21:36:00 följande:
    Vilken av artiklarna i tråden?
    För jag tycker ju det låter märkligt att det ur överlevnadssynpunkt skulle vara BRA med barn som skriker mycket, dessa barn drar ju lätt till sig rovdjur vilket är en fara för barnet och hela stammen, möjligen då att det är bra för barnet att skrika snabbt eftersom dess behov tillgodoses fort för att få barnet tyst igen så att inte rovdjur skall hinna höra medan tysta barn "glöms bort" eller nått.... 
    Det står i artikeln som TS länkar till.
    Människobarn skiljer sig på det sättet från andra däggdjur, att de skriker när de lämnas.
  • 1969
    Plutteli skrev 2010-11-30 23:59:25 följande:
    Det finns viss forskning (om jag kan finna den) som visar på att barn i kulturer där barnbärande hör till kulturen, tex indianer i amazonas som för enkelhetensskull bär sina barn så gott som dygnet runt när de är små med bröstet nära till hands skriker väldigt lite, har även för mig att det är ovanligt med skrikiga barn i tex Mongoliet som även där har en kultur att så fort ett barn piper till skall det ammas och bäras på... jag undrar om Kolik ens finns som begrepp i dessa länder?
    Apbebisar skriker ju knappt öht....

Sen tror jag också att barn som skriker väldigt mycket (har kolik eller dyl) inte skriker för att de har ovanligt stora behov/high need baby utan för att det är något som för barnet inte stämmer. Jag är av uppfattningen att små bebisar har ett enda mål i livet och det är att känna sig nöjda, att livet skall vara behagligt. De ska ha en bra kroppstemp, vara mätta, inte ha ont i magen osv. När något inte stämmer för barnet, det får magknip eller har inte sovit ordentligt osv. så ger det ett obehag och barnet skriker tills dess att obehagen är borta igen. Ett "high need" barn tror jag helt enkelt upplever obehag som föräldrarna inte lyckas finna lösningen på, och det kan ju vara väldigt mycker som stör, för ett barn med extra känslig hud kanske det egentligen är något så enkelt som att kläderna skaver lite, för ett annat bar är det gaser i magen som är omöjliga att få bort helt osv.
    Frågan är väl om det är intressant om apor skriker eller inte.
    Jag skulle säga att det inte ens är särskilt fruktbart att konstatera att bebisar i vissa kulturer skriker mer eller mindre, om inte orsakssambanden kan bli mer klarlagda än att de bär jämt och ammar fritt. När min store kille var en liten skrikbebis fick jag höra av min BVC-tant att kolik inte finns, eftersom det inte finns i "bär"-kultuer. Och...?? Drömmer

Många kan vittna om att bebisar kan skrika tröstlöst trots konstant bärning och fri amning. Då tycker jag ändå att det blir till viss hjälp att veta att det inte beror på att man är en särdeles usel förälder. En del bebisar i vårt samhälle har av naturen svårare att komma till ro, har lägre nivåer av "självtrösthormoner" och blir lätt stressade, alltså "high need". Därmed inte sagt att man inte ska försöka utesluta reflux, allergi, gaser o.s.v. som också kan ge diagnosen "kolik". Eller för den delen klädskav och blöta blöjor (som aldrig brukar hjälpa...)
  • 1969
    Plutteli skrev 2010-12-01 22:50:20 följande:
    Jag vet att en bidragande orsak till att bebisar som ammar fritt och har kolik KAN bero på att mamman har för mycket mjölk. Något som sällan undersöks tyvärr...
    Hmm, det är lite intressant.

Vår förste blev ju en mycket nöjdare bebis när jag började glesa ur amningarna. Inte enligt 3-4 timmarsschema, men så som jag greppade det ur Barnaboken, amma, amma, amma, sen minst 2 timmars uppehåll med jämna mellanrum för sömn. Om han vaknade till efter 20 min (vilket han till en början alltid gjorde) så satsade jag på omsövning istället för amning. Jag har hela tiden tolkat det som att den ökade mängden sömn var grejen, men vem vet, det kanske egentligen var en reglering av mjölkproduktionen som gjorde saken bättre?

Jag vet ju att många "kolik"-bebisar går upp väldigt bra i vikt, vilket båda mina gjort. Nu skrek ju inte vår lille, men han blev pipig om jag ammade för ofta, så då blev det urglesning även för honom.

För mig blev alltså AW:s råd räddningen, men jag har ställt mig väldigt kritisk till en del av hennes andra råd. Så jag blev varken AW:are eller AP:are eller nåt annat särskilt, bara min egen.
  • 1969
    Plutteli skrev 2010-12-04 12:38:52 följande:
    Jag håller med Vittra om att en av de större bakomliggande orsakerna till kolik förutom allergi är att föräldrarna inte ges verktyg att verkligen klara av att hantera sitt skrikande barn på ett bra sätt, och då blir det en ond spiral oavsett vilken av orsakerna är till att barnet från början blir upprörd och skriker. 
    Hur tänker du att det konkret skulle se ut , det där "klara av att hantera sitt skrikande barn på ett bra sätt" ?

Vilka råd skulle du se kunde hjälpa?
  • 1969
    vittra skrev 2010-12-05 11:51:41 följande:
    Det är väl upp till utbildad expertis att ge sådana råd, eller hur? Sen är det ju upp till varje enskilt fall, men vi vet ju att det finns utbildade där ute som kan hjälpa föräldrar med sitt beteende = minskat skrik. Har man dock inte blivit hjälpt själv kan det ju vara svårt att veta och ge exempel på vilka råd de kan tänkas ge som är så verksamma
    Jo jag har själv träffat den expertisen. Fick träffa barnpsykologer på BUP som jag var hos i grupp en liten period. Jag tror aldrig jag har känt mig SÅ osäker som där. Det var olika notiser om hur jag höll, hur jag tittade på och hur jag pratade med min bebis. Jag kan säga att det hjälpte mig noll. 

Ungefär i samma veva fick jag Barnaboken i handen, och inom två veckor hade jag en nöjd bebis och var en glad och stark mamma igen.

Du vet ju att även jag är kritisk mot många AW-råd, men finns det kanske ett uns sanning i att konkreta råd om mat och sömn kan hjälpa?
  • 1969
    vittra skrev 2010-12-05 12:02:57 följande:
    Ett vet jag i alla fall, och det var att hennes mage reagerade mycket starkt och var väldigt känslig. Sen om det var orsaken till koliken vet jag fortfarande inte, men efter ett års ålder slutade vi med laktos och först då började hon äta ordentligt och först då blev hennes mage normal. Hon skrek fast vi bar henne i sjal och samsov. Men kanske om vi hade fått vettig hjälp istället för att få rådet att glesa ut amningen som jag tyvärr lyssnade till, kanske hon aldrig hade skrikit?
    Ja, det där att bara ge rådet att amma mindre, det är ju ganska värdelöst. För mig var det så att genom att glesa ur vissa perioder så kunde jag amma mycket längre och mer i andra perioder. Så länge han småsnuttade hela tiden så varken åt han eller sov han ordentligt. Så jag behövde definitivt råd om hur jag t.ex. skulle göra för att förlänga soven mellan amningarna. Om resultatet av en glesare amning blir att man går omkring med en skrikande bebis tills det är "dags" för nästa amning, då blir det ju helgalet.

Vi har ju vissa beröringspunkter där, jag bar också hela tiden i sjal (vilket var HELT udda 1999) och samsov. Jag var en totalt övertygad "nära förälder".

Sen tänkte jag lite på det där att kolik inte finns i "bärande" kulturer. Det finns ju andra kultutrer där man inte bär på det sättet och där kolik också är okänt. Har en bekant från Brasilien, hon menar att där ligger bebisarna mycket själva, och hon hade inte hört talas om bebisar som skriker så mycket som här. Så kanske det finns andra faktorer än bärande? SÅ himla aviga föräldrar kan vi väl inte vara?

De intar garanterat inte så himskans mycket mjölkprodukter som vi i alla fall. Också bara en tanke
Svar på tråden Är du en apförälder?