• Birgitta2

Ska han få LVU?

Att han blivit rånad är ju inget som skall läggas HONOM till last. Att missköta gymnasiet, som ju faktiskt är frivilligt, är heller inte nåt som soc eller andra skall lägga sig i. Det är mellan honom och föräldrarna. Olaga vapenhinnehav är ju inte så lyckat dock. Misshandel av mamman är ju allvarligt dock.

Jag tycker han har typiska tonårsproblem fast lite värre. Dock bör han och mamman få hjälp i sin relation. Han agerar ut lite mer än vad som kan anses normalt.

Jag hade en ung vän som började knarka när han var 13. Han är nu 26 och kan inte sluta röka hasch. Dock har han faktiskt varit föremål för LVU. MEN - det var enbart för att han började langa. Det, i samband med sitt hårda haschrökande, gjorde att han blev omhändertagen.

Jag kan tänka mig att han ligger på gränsen. Men för att rädda ungen så anser jag att det borde bli ett LVU-omhändertagande. Vad lagen säger - och var gränsen går, vet jag inte.

Bara mina tankar.

• Birgitta2
    PappaPelle skrev 2010-11-26 13:41:37 följande:
    Tack för svar. Det var intressant med biten om langning. Har du någon aning om i vilken omfattning?
    Nja - han langade ingen "tung" narkotika, heroin och så. Men det var amfetamin och cannabis. LVU-lagen är oerhört komplex och jag vet att den ibland är lite godtycklig. En förälder kan också få sitt barn omhändertaget via LVU. Det finns ju faktiskt föräldrar som klarar av sitt barn och lyckas få honom/henne på rätt väg. Andra ungar glider iväg ordentligt. Det krävs en hel del för att bli omhändertagen enligt LVU-lagen. MEN - för att det överhuvudtaget skall ske så måste kommunikation med soc ske. Och det beror ju också vilken handläggare man har. Vissa tar hårdare på att ungdomar beter sig som er 17-åring, medan andra rycker lite på axlarna och inte gör någonting. Myndigheterna fungerar så. LVU är en kraftåtgärd, och som alla omhändertaganden så skall det ske med försiktighet.

Jag skulle föreslå att ni faktiskt polisanmäler misshandelshändelsen. Och att ni tar kontakt med drogmottagning som har massor av tips hur ni skall göra. De är vana att hantera sånt här.
  • Birgitta2
    PappaPelle skrev 2010-11-26 13:50:40 följande:
    Tack för svar. Jag har läst lagen. Samtidigt är det ju allt som oftast en skillnad på lagens bokstav och dess tillämpning. Som jag har förstått det finns det i praktiken ett generöst utrymme för godtyckliga beslut. Lite av vad jag är ute efter är om aktuell socialsekreterare kanske inte riktigt följer det genomsnittliga tänkandet inom svensk socialtjänst.

Jag har varit i kontakt med en socialsekreterare som dock var aktiv på annan ort och för tio år sedan. Hennes bedömning är att 17-åringen skulle ha fått LVU för länge sedan, om det varit för tio år sedan på en viss mellanstor ort.
    Precis - det är så godtyckligt. Precis som psyk. De kan i vissa fall tvångsomhänderta folk. I andra fall skriva ut folk som är klart suicidala - och som begår självmord ett dygn efter utskrivning. Det är ju tyvärr människor som sköter vårt samhälle. Människor som inte läser hur lagen skall tillämpas utan gör som de själva tycker.

Byt socialsekreterare - eller skriv till socialnämnden. Den här ungen måste ju ha hjälp. Det finns alltid en risk - beroende på vad det är för en tonåring. Ett LVU-omhändertagande kan göra en destruktiv unge farlig. Eller som i andra fall att han rättar upp sig. Svårt det där.
  • Birgitta2
    PappaPelle skrev 2010-11-26 15:00:53 följande:
    Tack för alla svar. En sammantagen bedömning av era svar är att det verkar stå och väga mellan LVU eller ej. Jag som känner 17-åringen vet att det antingen blir LVU i dag eller senare om inget mirakel inträffar. Eller så blir det polisen som får ta hand om honom i framtiden.
    Ofta är det tät kontakt med polisen som gör att ett LVU-omhändertagande sker. Vissa ungdomar får helt enkelt inte rätt på det. Min unge vän som jag berättade ovan har fått hyfsad ordning på sitt liv. Han har ofta jobb - men ibland röker han på för mycket och klarar det inte. Men förutom rökandet så håller han sig inom lagen. Det har gått bra för honom om man betänker hur hans ungdomstid såg ut med behandlingshem, hämtning av polis, LVU osv osv osv.  Jag håller tummarna för att han fixar resten av sitt liv.

Beträffande "din" 17-åring så är han just nu nog i sin absolut värsta ålder. Själv hade jag helt enkelt flyttat till en helt annan miljö med min unge om han burit sig åt så där. Min unge vän har försökt hålla sig ifrån bostadsorten och då har han varit "ren" men så fort han kommit hit så har det varit kört. Då kommer han tillbaka till sina gamla "kompisar" och han klarar inte trycket.

Så om det går - se till att han förflyttas långt bort från sina gamla kompisar. Som jag kan se är det det enda rätta när han är en sån strulputte. Men - om han inte VILL förändra sig så kan inte någon förändra honom.
  • Birgitta2
    PappaPelle skrev 2010-11-26 15:32:09 följande:
    Jag är rädd för att det lutar åt att 17-åringen inte vill förändra sig. I varje fall inte föränn det kostar mer än det smakar. Och jag vill ine att det ska bli polisen som behvöer förklara det för honom med batong, åklagare och fängelse som kommunikationsmetod.

Visst har det funnits tankar på att flytta till annan ort. Mamman gissar dock på att 17-åringen då kommer rymma och/eller missköta sig än värre.

Skönt att det verkar gå hyggligt bra för den man du beskriver.
    Det som är så himla jobbigt är att vissa ungar (vissa vuxna med för den delen) måste gå ner sig mycket djupt innan de är mottagliga för hjälp. Som du vet så stannar hjärnutvecklingen om man väldigt ofta, dagligen, röker hasch. Den fulla hjärnutvecklingen är inte skedd förrän vid 23-25 års ålder. Jag tycker oerhört synd om er, för jag vet hur otroligt jobbigt och ledsamt det är att se en ung människa förstöra sig på det här sättet.

Jag hoppas verkligen ni hittar en lösning som fungerar. Men polisinsatser är inte så dumt. Har ni möjligen nån ungdomsgrupp hos polisen, som vi har, kan de vara till stor hjälp faktiskt.
Svar på tråden Ska han få LVU?