• Sarina

    Ensam tonåring - hur kan jag hjälpa henne?

    Hej!
    Jag har en mycket ensam 15-åring. Det har kommit fram på senare tid att hon varit ensam under flera år, men vi har trott att det varit självvalt. Hon har alltid varit lite mer mogen än sina jämnåriga och har haft lite andra intressen. Hon har heller inte velat kompromissa och "göra om sig" för att passa andra. Då har hon hellre gått sin väg. Både en styrka och en svaghet kanske.

    På senare tid har vi tagit kontakt med BUP då det kom fram att hon haft självmordstankar. Tänk att det gick så långt innan vi fattade! Vi får lirka ur henne bit för bit vad som är på gång i skolan. Det verkar dock inte som om det är ngn "riktig" mobbing som man kan peka på. Kanske mer så att de inte pratar med henne på raster och så. Som jag tror att det är, så känner hon sig utanför och vill bara bort. Har ingen att vara med på rasterna. Detta leder till att hon "mår dåligt" och skolkar.

    Vad gör jag som förälder?

    Vi har pratat med BUP, skolan, henne själv...men jag kan inte se någon lösning på vad vi, rent praktiskt, kan göra för att hjälpa henne igenom detta. Hon går i nian och det är ju inte långt kvar innan hon helt byter miljö och klasskamrater till gymnasiet.

    "Försök att se framåt, det är inte långt kvar" är det som skolan kunde komma med. :-/
    Hon har mycket svårt för att se framåt. Vill bara vara hemma och sova.
    Alla aktiviteter som hon hade utanför skolan har hon slutat med då det blev för "jobbigt". Hon drar sig undan från allt och alla.

    Det måste finnas andra som tyvärr varit i samma situation. Vad kan jag som förälder göra?

    Man kan ju inte säga till ungdomarna att "nu ska ni vara snälla och umgås" det fungerar ju inte så i verkligheten.

    Snälla, hjälp mig med förslag.

  • Svar på tråden Ensam tonåring - hur kan jag hjälpa henne?
  • lykantrophona

    BUP är ett bra steg tycker jag. Jag kände mig också ensam i tonåren, var lite udda. Inte så att det någonsin gick så långt som mer er dotter, men antagligen för att hon också inte velat säga något.Det är svårt att vara tonåring med andra intressen än resten. Men vad är hon intresserad av? Kanske kan det leda till att träffa kamrater som kommer bättre överens med henne.

    Kontakt med BUP är också bra, förhoppningsvis reder de ut att inte något annat ligger i bakgrunden, som t ex Asperger (som ofta leder till problem med sociala sammanhang). Problemet är också ifall man blivit ignorerad och känslig under en lång tid, kan det vara svårt att ta sig tillbaka på ett bra sätt. Man kanske inte klarar av vänliga skämt för att man tror att folk menar illa, eller man kanske blir överkörd av de andra för att man så gärna vill passa in.

  • Sarina

    Hej!

    Min underbara tös har en lika sned humor som sina föräldrar, är i grund och botten en positiv tjej. Nu har hon kommit på kant med livet i största allmänhet och skolan i synnerhet. Jag tror inte att hon har Aspergers, har inte sett några sådan symptom. (har träffat personer som har det)

    Hon är intresserad sv spöken, vampyrer (naturligtvis), skräckfilmer, läsa, skriva,  mm. Inte sportig alls. De kontakter hon har haft med andra "likasinnade" har varit positiva men hon orkar inte ens med det längre. Säger att det är för jobbigt.

    Som tur är har hon en pojkvän sedan några månader. Hon har nog pratat en del med honom och lovat att inte göra sig själv illa.

    Jag skulle så gärna vilja att hon hittade någon i skolan att vara med. Visst är det bra med kontakter på fritiden, men det hjälper inte i skolan... Några tips på hur hon kan bryta isen?

  • lykantrophona

    Är det en liten skola? För på en stor skola kan man alltid försöka söka sig till folk från andra klasser, det kanske finns olika elevaktiviteter på skolan, elevråd etc. På en liten blir det svårare att hitta nya människor.

    Jag har själv haft svårt med det där, det som hjälpte mest var att byta skola till en med fler nördar. Sorgligt men sant. Skolans stämning gör mycket. Jag kände mig totalt utanför och handikappad i min första gymnasieskola, men på den andra (fastän de hade samma ägare) så passade jag in, fick vänner och trivdes.

  • Sarina

    Det är en ganska stor skola men den känns ganska stökig och har haft en del problem. Att söka sig till en ny skola i nuläget känns - för mig - som en ganska dålig lösning. Det är ju bara drygt en termin kvar av nian. Lärarna ha svårt att bedöma henne rättvist på den lilla tiden. Men visst, vi har diskuterat det. Min dotter har dock avfärdat det nu även om det var hon som tog upp det från början.

    Det känns skönt att få svar av någon som faktiskt varit i samma situation. Jag hoppas att det är bättre för dig nu?

    Dottern är med i bl.a. elevrådet och är själv kamratstödjare. Men det hjälper ju knappast.

    Vi har pratat med henne om skolkningen men det hjälper inte. Just den stunden när allt blir för jobbigt i skolan så smiter hon iväg och tänker inte på konsekvenserna.

    Vad gjorde du när du var ensam i korridoren?

  • lykantrophona
    Sarina skrev 2010-11-27 09:36:32 följande:
    Det är en ganska stor skola men den känns ganska stökig och har haft en del problem. Att söka sig till en ny skola i nuläget känns - för mig - som en ganska dålig lösning. Det är ju bara drygt en termin kvar av nian. Lärarna ha svårt att bedöma henne rättvist på den lilla tiden. Men visst, vi har diskuterat det. Min dotter har dock avfärdat det nu även om det var hon som tog upp det från början.

    Det känns skönt att få svar av någon som faktiskt varit i samma situation. Jag hoppas att det är bättre för dig nu?

    Dottern är med i bl.a. elevrådet och är själv kamratstödjare. Men det hjälper ju knappast.

    Vi har pratat med henne om skolkningen men det hjälper inte. Just den stunden när allt blir för jobbigt i skolan så smiter hon iväg och tänker inte på konsekvenserna.

    Vad gjorde du när du var ensam i korridoren?
    Hm... i mellanstadiet var jag ensam i korridorerna, satt och läste, fördrev tiden, iakttog de andra. Det störde mig inte så mycket att ingen kom fram till mig, det var snarare att bli avvisad som var värre. så jag slutade försöka efter ett tag. I högstadiet bytte jag skola, och saker fungerade bra första åren. I nian försökte jag umgås med åttorna istället, men det enda jag hittade var i stort sett tidsfördriv, någon att sitta med på lunchen, ingen riktig vänskap.

    I min första gymnasieskola började det också bra, men jag gled ut ur mitt "gäng" och blev väldigt ensam. Jag kunde ofta sitta med mina gamla vänner, trots att jag inte alls kände mig bekväm med dem. När jag blev retad av en elever från en annan klass så bytte jag skola. Då hade jag känt mig ensam i en termin ungefär. Jag skolkade aldrig, sånt föll mig inte in. Jag har alltid varit ganska ordentlig och tyckt att skolan är viktig.

    Skulle hon tycka det var bättre att ha ointressant sällskap, där de kan prata om saker som inte är kul enligt henne, eller föredrar hon att vara ensam framför att ha sällskap som inte är kul? Visst önskar man att alla kunde ha vänner i skolan, som man kan ha roligt med och som man ligger på samma nivå som. Men det är extremt svårt att ändra på sociala mönster i en klass som går i nian. Skolklasser, och många andra grupper, "stelnar". Det bildas små kretsar, folk vill veta vart de har varann. Att i slutet av grundskolan försöka ta sig in och bli en av de andra är nog omöjligt. Men man kan avsluta sina studier även om man inte passar in. Man kan fördriva rasterna med böcker, gameboy, stickning, promenader... Man kan bli den där lite passiva i grupparbeten.

    Numera går jag på universitet, har inga problem med att komma överens med folk där. Visst, ett tag kände jag mig lite ensam, men nu när jag går mer lösa kurser och inte har går med samma kursare hela tiden (som jag gjorde 2 första åren) så märker jag att alla kan känna sig lite bortkomna, och jag träffer mer nytt folk. De sociala kretsarna skakas om, man tillåts inte stelna i en form, när man byter "klass" var tredje månad. Ändå kan jag ibland råka ut för saker som inte är så trevliga, som när jag blev utskrattad när jag berättade vilken religion jag hade. Men desto längre man kommer i utbildningssystemet, desto mognare tenderar ju folk att vara. När man dessutom själv väljer program och kurser, så hamnar oftare med folk som man har något gemensamt med, än i grundskolan där det är mer slumpen som styr.
  • Sarina

    Jag vet inte riktigt vad hon önskar. Det är svårt att prata med henne om det. Hon blir lätt ledsen när vi kommer med förslag på vad vi (=hon) kan göra åt det hela. Man känner sig lite maktlös. :-/

    Vi ska försöka prata lite mer under helgen. Jag ska kolla med henne om det inte finns några aktiviteter i skolan som hon kan ansluta sig till. Det skulle ju kunna vara en början. Fler ideér mottages tacksamt.

    Som tur är så är hon inte alls ilsken eller utagerande mot oss (eller ngn annan vad jag vet). Hon är bara lite inbunden och det är väl på det viset hon har kunnat dölja det så länge.

    Visst är det så att man mognar med åren (jag var förmodligen inte så mogen i hennes ålder heller) men man kan förvånas av ungas elakhet och sätt. När jag var i skolan på besök för att träffa lärarna så lät det som en flock vilda apor i korridoren utanför. Vilket arbetsklimat! Både för elever o lärare...

Svar på tråden Ensam tonåring - hur kan jag hjälpa henne?