Sarina skrev 2010-11-27 09:36:32 följande:
Det är en ganska stor skola men den känns ganska stökig och har haft en del problem. Att söka sig till en ny skola i nuläget känns - för mig - som en ganska dålig lösning. Det är ju bara drygt en termin kvar av nian. Lärarna ha svårt att bedöma henne rättvist på den lilla tiden. Men visst, vi har diskuterat det. Min dotter har dock avfärdat det nu även om det var hon som tog upp det från början.
Det känns skönt att få svar av någon som faktiskt varit i samma situation. Jag hoppas att det är bättre för dig nu?
Dottern är med i bl.a. elevrådet och är själv kamratstödjare. Men det hjälper ju knappast.
Vi har pratat med henne om skolkningen men det hjälper inte. Just den stunden när allt blir för jobbigt i skolan så smiter hon iväg och tänker inte på konsekvenserna.
Vad gjorde du när du var ensam i korridoren?
Hm... i mellanstadiet var jag ensam i korridorerna, satt och läste, fördrev tiden, iakttog de andra. Det störde mig inte så mycket att ingen kom fram till mig, det var snarare att bli avvisad som var värre. så jag slutade försöka efter ett tag. I högstadiet bytte jag skola, och saker fungerade bra första åren. I nian försökte jag umgås med åttorna istället, men det enda jag hittade var i stort sett tidsfördriv, någon att sitta med på lunchen, ingen riktig vänskap.
I min första gymnasieskola började det också bra, men jag gled ut ur mitt "gäng" och blev väldigt ensam. Jag kunde ofta sitta med mina gamla vänner, trots att jag inte alls kände mig bekväm med dem. När jag blev retad av en elever från en annan klass så bytte jag skola. Då hade jag känt mig ensam i en termin ungefär. Jag skolkade aldrig, sånt föll mig inte in. Jag har alltid varit ganska ordentlig och tyckt att skolan är viktig.
Skulle hon tycka det var bättre att ha ointressant sällskap, där de kan prata om saker som inte är kul enligt henne, eller föredrar hon att vara ensam framför att ha sällskap som inte är kul? Visst önskar man att alla kunde ha vänner i skolan, som man kan ha roligt med och som man ligger på samma nivå som. Men det är extremt svårt att ändra på sociala mönster i en klass som går i nian. Skolklasser, och många andra grupper, "stelnar". Det bildas små kretsar, folk vill veta vart de har varann. Att i slutet av grundskolan försöka ta sig in och bli en av de andra är nog omöjligt. Men man kan avsluta sina studier även om man inte passar in. Man kan fördriva rasterna med böcker, gameboy, stickning, promenader... Man kan bli den där lite passiva i grupparbeten.
Numera går jag på universitet, har inga problem med att komma överens med folk där. Visst, ett tag kände jag mig lite ensam, men nu när jag går mer lösa kurser och inte har går med samma kursare hela tiden (som jag gjorde 2 första åren) så märker jag att alla kan känna sig lite bortkomna, och jag träffer mer nytt folk. De sociala kretsarna skakas om, man tillåts inte stelna i en form, när man byter "klass" var tredje månad. Ändå kan jag ibland råka ut för saker som inte är så trevliga, som när jag blev utskrattad när jag berättade vilken religion jag hade. Men desto längre man kommer i utbildningssystemet, desto mognare tenderar ju folk att vara. När man dessutom själv väljer program och kurser, så hamnar oftare med folk som man har något gemensamt med, än i grundskolan där det är mer slumpen som styr.