Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Avstängd från a-kassan, rätt eller fel? (långt)

Hej,
    jag själv har samma problem blev avstängd från a-kassa enligt de har jag deklarerat mina kassa kort felaktigt. Jag blev uppsagt från mitt jobb och innan dess hade planer att studera på distans så att i fall det dyker upp ett nytt jobb så kan jag ta det utan problem och dessutom studerar jag 50% pga det är enligt regler för att få studiestöd samtidigt. Jag har sökt jobbet aktiv och har varit på intervju osv. och hade jobb coach. Arbetsförmedlingen frågade mig om jag har något form av studier som vi kan deklarera och jag sa ja och det är på distans på eget hand och det påverka ingenting i fall ett nytt jobb kommer. Ah vi behöver inte deklarera det det är ju dit eget sysselsättning utanför jobbet. Aha okey så vi gjorde inte det och dessutom jag har pratat med A-kassa representant att det finns undantag och just i mitt fall faller i undantaget. Efter 1,5 år kom ett besked att jag kommer bli avstängd och bli polisanmäld. Innan kursen var slut fick jag tillbaka på mitt jobb och kämpade att både sysselsättning ska gå bra. Efter 9 månader fick jag gå igen och har deltar på arbetsmarknadsutbildning med aktivitetstöd som i princip är mina dagar från a kassa. jag kommer att träffa fackets ombudsman för att vi ska överklaga fallet tillsammans och hon tycker att vi har en bra argument dessutom hittade vi en detaljerad som nämts undantag på en annan a kasse som är väldigt tydligt. På min a kassa stå det vara finns undantag men inget mer. Jag har sömlösa nätter nu tills vidare och har ont i magen varje dag pga stressen. Allt hade jag berätta från början av glädje att jag kan studera på ditans utan problem medan jag söker jobb men det verkar som a-kasse människor har stängda öron och vill vara tuffa.Så jag har gjort ordning nu på min ekonomi, till och med pratade med banken om jag kan bara betala räntan och mindre amortering sedan om det inte löser sig. Jag har redan hunnit att prata med en jurist och sa att jag måste ha namnet på den a kassa representant jag har pratat med, men hur ska jag kunnna komma ihåg det trots mina anteckningar namnet var inte med. Jag har aldrig tänkt att fuska och aldrig gjort det heller. Jag är väldigt hjälpsamt till de som behöver min hjälp. Är väldigt försiktigt med allting men oh nej så händer det.

Hoppas att det löser sig på din del och jag ska kämpa vidare i väntan om vad som kommer att hända.

Svar på tråden Avstängd från a-kassan, rätt eller fel? (långt)