• Anonym (blöja eller inte)

Bakslag i "potträning"

Min son är snart 3,5 år. Vi "pottränade" i somras och det gick bra. Vi kom så långt att han bara behövde blöja utomhus. Sedan flyttade vi och han bytte förskola och i smaband med det slutade han gå på toaletten. Efter många olyckor insåg vi att vi fick lov att sätta på blöjan igen. Nu har är det 2 månader sedan flytten och inte mycket har hänt. Vi är i stadiet att han kommer ihåg toan om han är naken men inte om han har kalsonger eller byxor på. Ibland får jag en känsla av att han inte orkar gå på toa, om han tex sitter i soffan och ser på tv så kissar han på sig utan att tala om att det hänt en olycka, bryr sig inte om att byxor och/eller soffa är blöta. När man pratar med honom om det får man inget svar, ingen bekräftelse om samförstånd. Säger jag att nu har du ingen blöja på så kom ihåg att du måste gå på toa om du blir kissis så igonorerar han mig bara. Jag kan tillägga att han är sen i språket och förståelsen och detta med att han ignorerar återkommer i andra situationer, som om han inte är mogen att ta in och inte förstår detta med att bekräfta i ett samtal. Han svara aldrig ja eller ok eller likande för att tala om att han hänger med på vad man menar.

Min fråga är hur jag ska hjälpa honom vidare med detta. Låta honom gå naken eller fortsätta träna med byxor? Jag har även börjat ge ett klistermärke när han går självmant men jag vet egentligen inte vad jag tycker om denna metod. Jag känner mig frustrerad över att det inte funkar när det gick så bra innan och har ibland svårt att inte visa min besvikelse när han misslyckas även fast jag vet att det inte gör saken bättre. 

• Svar på tråden Bakslag i "potträning"
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Barn som en gång lärt sig att  vara torra dag och natt har visat sig mogna att klara av det. Om de sedan råkar ut för något trauma av större eller mindre slag kan de börja kissa på sig igen.
    När det gäller din son beskriver du att han kommit en bit på väg med att bli torr men efter ett byte av förskola har han återfallit i att inte riktigt kännas vid sitt kissande. Du säger ju också att han är sen i språket och förståelsen.
    Jag föreslår att ni i det här läget inte pressar honom alls utan återgår till blöjor så att han slipper misslyckas.
    Att ställa ytterligare krav i det här läget är inget som stärker honom. Han visar så tydligt att han inte vill kännas vid eller  förstår vitsen med att hålla sig torr. Att hitta på "konstgjorda belöningar" brukar inte vara så meningsfullt. Att bli torr handlar i första hand om mognad, i andra hand om träning. Sedan finns det också ärftliga benägenheter för att vara tidig eller sen.
    Ge honom tid. Små barn har olika perioder när de utvecklar olika saker som tal, motorik, kontroll av kiss och bajs t.ex. Ni känner honom bäst och kan säkert känna när det är läge att börja träna igen. Men pressa inte och känn er heller inte själva pressade. Det kommer när han är mogen för det.
    Med vänlig hälsning
    Margit 

Svar på tråden Bakslag i "potträning"