• kirsty

Om man inte får jobba för arbetsgivaren -ersättning?

Jag är gravid i vecka 24 och arbetar som lokförare. Detta har hittills fungerat bra men under min senaste tur blev jag plötsligt väldigt yr under körning. Som tur var hade jag handledare med mig då jag utbildas på ett för mig nytt fordon så handledaren kunde ta över och köra tåget vidare medan jag vilade mig lite. Har tidigare haft lite problem med yrsel men aldrig aldrig när jag suttit ner så tidigare har det inte påverkat mitt jobb. Jag hoppas verkligen att det här var en engångsgrej men om det fortsätter så kan jag inte fortsätta jobba eftersom det innebär en enorm säkerhetsrisk.

Vad händer i ett sånt fall? Jag är ju inte sjuk-sjuk så jag gissar att jag inte blir sjukskriven, arbetgivaren har inga möjligheter att omplacera mig och ge mig andra arbetsuppgifter. Var ifrån får jag min inkomst? Får arbetsgivaren vackert betala, kan man få havandeskapspenning tidiagare eller är det helt enkelt sjukskrivning som gäller?

• Svar på tråden Om man inte får jobba för arbetsgivaren -ersättning?
  • sarsparis

Havandeskapspenning gissar jag eller sjukskrivning. Sen vet jag inte hur erat avtal ser ut, min vän som jobbar med missbrukare fick gå hem när hennes mage började synas med 80 % lön fram till födslen då det för henne var en säkerhetsrisk att vara kvar på arbetet. Prata med din bm och läkare.

• Lumo

Prata med facket och ert arbetsplatsombud eller vad det nu kallas hos er.

• Sarus85

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/havandeskapspenning

Försäkringskassans hemsida;
    När kan jag få havandeskapspenning?

Det beror på varför du får havandeskapspenning. Om du får havandeskapspenning på grund av ett fysiskt påfrestande arbete så kan du få ersättning i högst 50 dagar, tidigast från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning. Men om du har blivit förbjuden att fortsätta ditt arbete på grund av risker i arbetsmiljön får du havandeskapspenning för varje dag som förbudet gäller.

Så om du blir förbjuden att arbeta borde du ju få havandeskapspenning :)
  • arathea

Jag har varit i samma bransch och undrar varför dom inte kan ge dig en innetjänst? Är du stationerad i obyggden? ;) Annars så blir det nog sjukskrivning pga säkerheten skulle jag gissa på. Lycka till och hoppas att graviditeten går bra :)

• kirsty
    arathea skrev 2010-11-27 13:05:56 följande:
    Jag har varit i samma bransch och undrar varför dom inte kan ge dig en innetjänst? Är du stationerad i obyggden? ;) Annars så blir det nog sjukskrivning pga säkerheten skulle jag gissa på. Lycka till och hoppas att graviditeten går bra :)
    Helt ny stationeringsort, det kommer inte finnas någon kontorspersonal alls förutom produktionsledare.
Svar på tråden Om man inte får jobba för arbetsgivaren -ersättning?