Inlägg från: valkyrian |Visa alla inlägg
  • valkyrian

Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!

Din sgi är skyddad under studierna förutsatt att du tagit fullt studiestöd, du får inte ha haft glapp mellan jobb och studier och ditt jobb du hade måste ha uppfyllt vissa vilkor. Ex att du varit anställd minst 280 dagar. Om du jobbat på loven eller inte är egalt så länge du inte överskridit fribeloppet. Har du gjort det nollas SGI.

Hade du eller hade du inte jobbat upp en sgi innan studierna?

Om du är färdigutbildad eller ej och huruvida du har lätt att få jobb eller ej är sak samma, din föräldrapenning baseras ej på detta, den baseras på din SGI.

Så nej de kommer inte ta hänsyn till att du har utbildning, föräldraförsäkringen baseras på inkomst.

Bebisen är här
  • valkyrian

Fjonkan, fast då har du missuppfattat, man räknas som studerande året runt och du har skyddat din sgi om du har studerat heltid dvs 30 hp per termin och tagit fullt studiestöd samt inte spräckt firbeloppet.

Bebisen är här
  • valkyrian
    vivianne skrev 2010-11-27 23:07:59 följande:
    Märkligt då att en av mina vänner fick sin SGI nollad när hon gjorde just det en sommar... Blev rätt knapert under föräldraledigheten med andra barnet efter det "sommarlovet".
    Gick hon tillbaka till skolan till hösten då? för om ungen kom efter sommarlovet kanske hon aldrig gick tillbaka till skolan?
    Bebisen är här
  • valkyrian

Hmm och hade tagit fullt studiestöd och ej spräckt fribeloppet?
    Tycker det låter skumt, antingen har de ändrat regler sen dess eller så har väl jag missat nått :-O

Bebisen är här
  • valkyrian

Har googlat detta nu och det står endast att den är skyddad om man studerar med studiestöd, när jag kollat upp detta tidigare är det sagt att man måste studera 30 hp per termin och ta fullt studiestöd, alternativt att man studerar inom sitt eget yreksområde, då måste man inte ta fullt studiestöd. Det står inte på nätet vad jag kan hitta exakt hur många poäng man måste läsa.

Klarade din vän alla sina poäng vivianne? Annars kan det ju också ställa till det. Med csn och så.

Till TS, ditt extra jobb kan självklart vara sjukpenninggrunande, men då måste du tjänat över 97 000 om året.

Bebisen är här
  • valkyrian

Nej. Det är ett lån och bidrag, ligger ej till grund för sgi. Du kommer förmodligen gå lägsta beloppet, dvs brutto 180:- om dagen.

• valkyrian
    Fjonkans skrev 2010-11-28 09:44:37 följande:
    Nej, jullov finns nog inte på någon högskola?
    Nej... jag är typ "ledig" hela julen, dvs inga föreläsningar eller annan närvaro. Däremot har jag ju tenta i jan som jag skall plugga till så, inget jullov... 
    Bebisen är här
Svar på tråden Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!