• Tezz i

Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!

Aprilbarn1 skrev 2010-11-27 12:50:39 följande:
    Men jag vet en som fick lite högre fp för att hon var färdigutbildad och de tog hänsyn till att det var lätt för henne att få ett jobb efter föräldraledigheten. Fattar ingenting!
    Det där stämmer inte. Hon fick antagligen högre fp eftersom hon hade en SGI som var skyddad innan.
  • Tezz i
    Fjonkans skrev 2010-11-27 12:57:21 följande:
    Jag har förstått det såhär att om du ska få behålla den SGI du hade innan du började studera, måste du arbeta på alla lov. Du får inte ens ha en dag mellan studier och arbete som du är sysslolös för då nollas din SGI.
    Går man ett program och har fullt csn så är ens sgi skyddad under hela utbildningen, man behöver alltså inte jobba på några lov.
  • Tezz i
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-28 00:24:01 följande:
    ok! Tack för svaren..då baseras min sgi på studielån då..
    Nej det gör det inte eftersom det inte är SGI grundande. Så har du ingen SGI sedan innan så har du 180kr/dag för skatt i fp.
  • Tezz i
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-28 00:46:46 följande:
    oj.. hur ska man klara sig på det????
    Ja, man får prioritera och rätta mun efter magsäck helt enkelt.
  • Tezz i
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-28 00:47:23 följande:
    hur länge måste man jobba för att grunda sgi?
    240 dagar innan BF.
  • Tezz i
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-28 00:46:46 följande:
    oj.. hur ska man klara sig på det????
    Blir ca 4000kr efter skatt om man tar 7 dagar i veckan, + att man får 1050kr/månad i barnbidrag. Är man ensamstående så får desssutom underhåll på 1273kr/månad + ev bostadsbidrag.
  • Tezz i
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-28 23:42:49 följande:
    Jo jag har jobbat två år mellan studenten och innan jag började på högskolan. Men det var olika vikariat och timanställningar..och sen var vi ute och reste i några månader. Så det finns nog inte så mycket att basera på..? Och jo..det är visst lätt att få jobb som ssk, det kommer vara jättestor pensionsavgång snart så det är inga problem. Men om jag får ett sommarvik så kan alltså sgi baseras på det då menar du??? En dag?

Det var tänkt att jag skulle hinna jobba lite först men jag vill mer än gärna ha barn å tänker inte fp:n avgöra om jag ska ha barn eller inte..
    Nej, inte om du får ett sommarjobba. Men om du får ett jobb där du är garanterad att få jobba heltid i 8 månader så räknas din SGI på det även om du bara jobbar en dag och sedan går på mammaledighet, men du måste gå tillbaka till samma jobb efter mammaledigheten.
  • Tezz i
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-29 15:45:12 följande:
    Vem är du att döma mig? Du vet väl inte något om mig? Angående att fp skulle kunna höjas av att man är färdigutbildad har jag ju inte tagit ur luften, som sagt så var det en vän till mig som hade varit med om detta. Angående att bli gravid innan man vet ekonomin.. det var ju tänkt att jag skulle hinna få en fast tjänst..har du inte läst? Dömer du alla som får barn innan de har fast tjänst?

Det är väl mitt problem och inte ditt hur jag löser min ekonomi! Jag skrev här för att jag underade hur de beräknade fp och få lite stöd av andra, inte av att bli dömd av dig. Hur många är det inte som skaffar barn innan de ens har en utbildning då? Känner mig faktiskt lite kränkt av dina ord.

Och angående att föräldrarna kanske kan hjälpa till. Jag har alltid fått höra att jag alltid kan känna en viss trygghet hon mina föräldrar om det skulle vara något. Det är väl färldrarnas uppgift? Att stötta sina barn när det är tufft.. detsamma som jag kommer göra när mina barn får det tufft!!! Och tro inte att jag är någon bortskämd snorunge som får allt jag pekar på för så är det verkligen inte. Jag har aldrig fått något som jag verkligen inte behövde eller förtjänat.

Jag kommer inte vara bostadslös eller inte kunna ge mitt barn vad h*n behöver, jag får väl prioritera! Jag har en sambo som jobbar heltid! Så varför är du så cynisk?
    Men snälla du måste väl inse att bara för att man har en utbildninge så får man inte per automatik högre SGI/FP. Ens SGI grundas på vad du har för årsinkomst oavsett om du har utbildning eller ej!
  • Tezz i
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-29 16:10:01 följande:
    Men snälla själv!! Jag har inget barn sen tidigare så hur ska jag kunna veta det!? Dessutom så var detta fallet för min kompis..så ja, man kan få högre fp av att ha utbildning i vissa fall!!!!
    Det vet man oavsett om man har barn eller inte. Allmänbildning.
  • Tezz i
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-29 17:02:23 följande:
    När menar du att alla lär sig detta? Mellan engelskaglosorna på högstadiet och vetenskapsteorin på högskolan?
    Du hade jobbat innan högskolan eller hur? Då vet du att du har jobbat upp en SGI. Av SGIn beräknas din FP. FP beräknas aldrig på om du har utbildning eller inte. Det är allmänbildning. Att tro att man ska få högre FP bara för att man har en utbildning är enormt korkat.

Jag jobbar som sjuksköterska, vad nu det har med saken att göra. Och nej, jag fick inte högre FP/SGI bara för att jag hade en utbildning, men jag har jobbat upp en bra SGI nu eftersom jag jobbat.
Svar på tråden Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!