Inlägg från: Aprilbarn1 |Visa alla inlägg
  • Aprilbarn1

Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!

Jag kommer vara färdigutbildad sjuksköterska i början av juni, tror att bebisen är beräknad till 2 aug (fick precis  reda på att jag är gravid). Jag kommer antagligen inte hinna jobba något som ssk innan bebisen kommer.

Hur kommer min föräldrapeng se ut? Kommer de strunta i att jag har en utbildning (och inte svårt att få ett jobb sen antagligen)? Hur kommer de att basera min föräldrapeng?

Någon i samma situation?

• Svar på tråden Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!
  • Aprilbarn1
    Anna Paulita skrev 2010-11-27 12:41:57 följande:
    Hur menar du strunta i att du har en utbildning? Att du har lätt att få jobb efter du varit hemma har ju ingenting med din föräldrarledighet och mammapeng att göra.

Om du arbetade innan dina studier (lite beroende på hur länge också), och gick direkt från arbeta till utbildning utan några glapp, dvs utan dagar du inte hade sysselsättning ska din mammapeng baseas på inkomsten du hade innan du pluggade. Studierna är dvs överhoppningr tid. Under sommaren har du dock inte behövt jobba eller haft annan sysselsättning, så länge du återgott till studier till höstterminen.
    Dock måste du dagen efter du är klar i skolan vara i arbete, skriva in dig på arbetsförmedlingen var a sjukskriven ect.

Har du inte arbetat innan dina studier och har du glapp så kommer du få en SGI på 180 kr per dag.
    Men jag vet en som fick lite högre fp för att hon var färdigutbildad och de tog hänsyn till att det var lätt för henne att få ett jobb efter föräldraledigheten. Fattar ingenting!
  • Aprilbarn1

Jag har ju arbetat innan utbildningen men det var bara timanställning så det höjer nog ändå inte fp gentemot nu när jag är student. Har jobbat på loven å fått ca 18100 i månadslös..mendet är ju bara sommaren. Gör det skillnad?

• Aprilbarn1

Sjuttsingen..det blir jobbigt..tur att jag inte är ensamstående så killen kan ta exrapass då! Så får man väl spara och jobba extra innan bebben kommer.. kanske mamma å pappa kan bidra lite..?

• Aprilbarn1
    älskarlivet81 skrev 2010-11-28 09:09:17 följande:
    Eller så får du söka jobb när du är ledig och så är din sambo vara hemma sen istället om han har högre sgi.
    Men jag vill vara hemma ju :P Om det är någon gång man vill njuta av att vara hemma är det väl när man får ett barn.. självklart kommer han också vara hemma lite. Någon som har ett svartjobb till mig? ;)
  • Aprilbarn1
    Anna Paulita skrev 2010-11-28 17:28:50 följande:
    Misstänker att det här är fel ställe att leta jobb på, speciellt svartjobb.
    Det var ju mest på skämt..
  • Aprilbarn1
    Kodia skrev 2010-11-28 20:55:47 följande:

Om du ska vara hemma behöver du inte ta full ersättning, utan du kan jobba de  tider som din sambo är hemma för att dryga ut kassan. Som sjuksköterska borde det vara lätt att få lite timmar på kvällar och helger.

Ja båda behöver ju inte vara hemma samtidigt..? Så de e klart att jag kommer jobba när han e hemma.. men i början lär det väl bli så att jag är hemma eftersom man ammar? Eller hur tänkte du?
Svar på tråden Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!