• Emma Elisabeth

Flytta hemifrån med studielån

Jag har planer på att ta studielån som är 8 140 kr/ månaden + bostadsbidrag, för att jag vill flytta hemifrån. Dock undrar jag om man verkligen kan klara sig på så lite i månaden?

Bostadsbidraget är väl inte så mycket heller, så det blir väl kanske omkring 9000 kr/ månaden. Jag har hittat en lägenhet för ca 3800 kr/ månaden och elen ingår. Jag har räkningar för 529 kr i månaden, så det blir ju sammanlagt 4529 kr. Och så behövs det ju mat och det blir väl kanske 2000 kr i månaden? Och när jag har betalat maten och räkningarna så kommer jag att ha kvar 2471 kr i månaden som ska gå till annat som tvättmedel, nöje, kläder. (Kläder och nöje behövs ju inte varje månad.) Kommer detta att gå/räcka?

Nackdelen är ju att man inte får pengar i två månader i sommar eftersom man inte studerar då. Min kompis nämde soc, men känns ju lite krånligt att byta för två månader och eftersom min mamma är försörjningsskyldig till mig egentligen, tills jag är 21 så kan jag ju ändå inte få någon hjälp ifrån dom.

Visst jobba, men eftersom jag inte har någon utbildning än så kan jag ju bara få något "litet" som inte krävs någon utbildning och då får man ändå inte så mycket. För två månader så förlorar jag ca 18 0000. Och så mycket tjänar man väl inte ifrån något "litet" jobb? Utan det kan man väl bara få ifrån större jobb.

(Vet inte varför det blir en liten text när jag skriver.)

• Svar på tråden Flytta hemifrån med studielån
  • Seven Costanza

Självklart, de flesta studenter har ungefär så mycket i hyra och det går bra. Jag har oftast pengar över. Du får lägga undan pengar så att du kan betala hyran i juni för du får ca 6000 kr i slutet på maj sedan får du inget förrän i slutet på augusti/ bröjan på september. Men om du har ett jobb under juni och juli så får du ju lön i juli och augusti och  kan betala hyran. Du får jobba under sommaren som alla andra studenter.

• Seven Costanza

Förresten, om du kan få ett korridorsrum eller studentetta istället så har man ofta högre hyra under 9-10 månader av året och slipper sedan två eller tre månaders hyra på sommaren så då bor man gratis, kan ju vara bra om man har dålig disciplin på att lägga undan pengar så att det räcker över sommaren.

• Emma Elisabeth

Tack för tipsen!

• Emma Elisabeth

Förresten, hur får man korridorsrum eller studentetta?

• SweetNilam

Eller så skaffar man sig ett sommarjobb! Det är ju faktiskt väldigt vanligt att många gör det. Sen att det kan vara svårt att få är en annan femma, men det vet man inte innan man försökt! Jobbigt bara att de flesta sommarjobben är i juli och augusti, vilket gör att man får pengar i augusti och september. Juni och juli är med andra ord tuffa månader för en student. Men planerar man lite så går det. Jag får tillbaka på skatten, det räcker en månad! Utbildning för sommarjobb är inte obligatoriskt. Erfarenhet kan vara bra, men det finns alltid ställen som tar in ändå! Alla är ju nybörjare någon gång. 

Soc är inget alternativ för en student.

Men i övrigt går det jättebra att leva på studiemedlet (inget bostadsbidrag här inte). Vi är iofs två med studiemedel, det ger lite mer pengar, men inte mycket. Klarar oss dock väldigt väl! 

Du förlorar ingenting! Du har 240 veckors studiemedel att ta ut, när du studerar. Studerar du inte, ja då får du inga pengar. Studerar du inte över sommaren kan du inte se uteblivet studiemedel som förlorad inkomst.  De flesta sommarjobb brukar man iaf överleva ekonomiskt på, men det skadar inte att tänka på det under studieåret. Allt är ju bättre än inget, eller hur?

Det finns sommarkurser att läsa. De brukar väl vara 7,5-10 hp eller ngt sådant. Det får du såklart söka studiemedel för. Viktigt är så, som sagt, att se till att läsa något vettigt. Du har bara 240 veckor med studiemedel på heltid. Så "slösa" inte bort veckorna på någon onödig kurs. En sommar kan man ju göra det, men jag tycker inte man ska göra det varje sommar, så till vida kurserna inte är en del av (går att tillgodoräkna sig) i programmet man (eventuelllt) läser. 

• SweetNilam

Och föresten, så tillvida inga speciella skäl råder för just dig (någon speciell sitation eller så) är dina föräldrar försörjningsskyldiga till din 18- årsdag. Så tillvida du inte går på gymnasiet, då är de försörjningsskyldiga till dess du slutar gymnasiet- som mest till 21-22 (osäker på exakt ålder) års ålder (OT: eftersom man inte får börja gymnasiet efter man fyllt 20)

• SweetNilam
    Emma Elisabeth skrev 2010-11-27 14:53:19 följande:

Förresten, hur får man korridorsrum eller studentetta?

Vart har du tänkt läsa? Kolla den högskolan/universitetet. De brukar ha länkar/ sidor om hur man söker bostad just på den orten
  • Emma Elisabeth

Jag går gymnasiet på andra året.

• Emma Elisabeth

Det är ju svårt att veta nu om jag får något sommarjobb i sommar och då vet jag inte om jag ska satsa på studielån och flytta hemifrån.

• Kastrullresan

Du kan inte få studielån för gymnasiestudier om du går på ungdomsgymnasiet. Inte ens om du är över 20 år. Då kan du få ett högre bidrag än 1050 men det är inte på mer än dryga 3000:-/månad.

Det studielånet du pratar om kan man bara få om man har slutbetyg från gymnasiet eller är över 20 år och läser inom vuxenutbildningen.

För högskolestudier kan du få så länge du uppfyller de övriga kriterierna.

Det går alltså inte att få studielån under gymnasietiden bara för att du vill flytta hemifrån

Svar på tråden Flytta hemifrån med studielån