Flytta hemifrån med studielån
Jag har planer på att ta studielån som är 8 140 kr/ månaden + bostadsbidrag, för att jag vill flytta hemifrån. Dock undrar jag om man verkligen kan klara sig på så lite i månaden?Bostadsbidraget är väl inte så mycket heller, så det blir väl kanske omkring 9000 kr/ månaden. Jag har hittat en lägenhet för ca 3800 kr/ månaden och elen ingår. Jag har räkningar för 529 kr i månaden, så det blir ju sammanlagt 4529 kr. Och så behövs det ju mat och det blir väl kanske 2000 kr i månaden? Och när jag har betalat maten och räkningarna så kommer jag att ha kvar 2471 kr i månaden som ska gå till annat som tvättmedel, nöje, kläder. (Kläder och nöje behövs ju inte varje månad.) Kommer detta att gå/räcka?
Nackdelen är ju att man inte får pengar i två månader i sommar eftersom man inte studerar då. Min kompis nämde soc, men känns ju lite krånligt att byta för två månader och eftersom min mamma är försörjningsskyldig till mig egentligen, tills jag är 21 så kan jag ju ändå inte få någon hjälp ifrån dom.
Visst jobba, men eftersom jag inte har någon utbildning än så kan jag ju bara få något "litet" som inte krävs någon utbildning och då får man ändå inte så mycket. För två månader så förlorar jag ca 18 0000. Och så mycket tjänar man väl inte ifrån något "litet" jobb? Utan det kan man väl bara få ifrån större jobb.
(Vet inte varför det blir en liten text när jag skriver.)