2-åring som inte vill sova på dagen - Behövs sömnen eller är det bättre att sluta?
Har en dotter född i aug -08 som alltid funkat jättebra med sömnen, både på natten och på dagen. På natten sover hon mellan ca. 19.30-07, på dagen brukar hon sova ca. 11.30-14 när hon sover hemma, och ca. 11.30-12.30 på förskolan.
Men nu har hon börjat att inte vilja sova alls på dagen. Vi har alltid haft samma rutiner då hon ätit och fått hämta sin filt och apa soch så går vi upp och läser några korta böcker, sedan släcker vi, sjunger några sånger, säger god natt och hon somnar själv nöjd och glad.
Kvällarna går fortfarande NÄSTAN alltid lika bra som vanligt, men på dagtid är det nu OFTA en kamp. Man får gulla, varva ner lång tid innan och sedan hoppas på det bästa. Börjar hon spänna sig och säga att hon inte vill, alternativt sova någon annanstans, så vet man att det är kört. Det är så frustrerande då hon blir så totalt slut utan sömnen på dagen. Och vi blir irriterade och det blir en ond cirkel.
Min fråga, förutom att jag GÄRNA mottar erfarenheter och råd såklart!, är om du där ute tror att hon börjar kunna klara sig utan sovstunden på dagen och vi tar bort den eller om vi ska försöka kämpa på på något sätt? Tar man bort den undrar jag hur man då bör skjuta på hennes nattsömn, för den måste väl bli längre då så att hon ska orka dagarna?
Hon är dessutom VÄLDIGT mammig just nu och jag oroar mig för hur det ska bli om ca. 2 veckor när hennes lilla syskon kommer....
Tacksam för alla råd och tips!
/Trött och frustrerad morsa