• Skehamn2012

Borde man få åka gratis på bussen om man har barnvagn med sig?

En kompis till mig som väntar sitt första barn tycker att man ska få åka gratis om man har barnvagn med sig för att hon kommer inte ha någon som kan passa bebisen när hon ska fram och betala annars.

Vad tycker ni. Borde mammor/pappor med barnvagn få åka gratis?

På en del håll i Sverige får man det. Men det är inte så vanligt än så länge.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde man få åka gratis på bussen om man har barnvagn med sig?
  • VirrigaVerna

Här tror jag att det redan är så. Nu är det år och dar sedan jag åkte buss med barnvagn så det kan visserligen ha ändrats.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • tweenies

När jag var yngre så åkte alla med barnvagn gratis, men det togs bort, och det tycker jag är bra, alla ska betala för sig. Oavsett barnvagn eller ej..

• Faile

Ja det borde man.
    Om det inte finns möjlighet att betala vid alla dörrrarna, eller ta med barnvagnen med bebis framme vid busschauffören. Tycker det är absurt att man förväntar sig att folk ska lämna barnvagn med bebis i ensam, för att klämma sig fram och betala.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Polly S

på bussarna här får man inte betala med kontanter på bussen och det finns reskortsläsare på 3 ställen i bussen, så den anledningen att slippa betala finns inte.

• ThePointOfItAll

Ja, men det får man redan här i Sthlm där jag bor.
    Bussarna kör ofta som galningar dessutom, så jag lämnar ogärna vagnen ens för en sekund. Både jag och äldste barnet har ramlat pga inkompetenta förare...

• madde10

Ja det tycker jag. Som någon sa vill jag inte lämna mitt barn för att gå fram och betala.

• SilverEmma

Ja, om man har ett barn i vagnen.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Juliii86

Här får man inte heller betala med kontanter och istället får man betala med kort eller busskort eller via sms. Dom har satt upp 3 stycket på varje utgång från bussen och där man går in med vagnen står en scannare som mamman/pappan kan lätt scanna in sitt busskort utan att behöva gå ända fram till busschaufören om man inte har busskort får man självklart gå fram till busschauffören.

Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • April barn

Lite osäker, det ska väl vara gratis om man inte kan åka på med vagnen därframme tycker jag.
    Här är det gratis på stadsbussarna som man faktiskt kan dra på vagnen fram...... Men på de vanliga länsbussarna måste man betala och de kan man bara gå på bak på !?!
    Hade det varit tvärtom hade det vart okej men inte så som det är här.

• Mini mE m Minisarna
    SilverEmma skrev 2010-11-27 15:43:00 följande:
    Ja, om man har ett barn i vagnen.
    En förutsättning tycker jag oxå!

Och det är ju så, iaf här i Sthlm, att även om man får åka buss "gratis" med vagn (om man har barn i) så innehar man ju oftast SL-kort ändå eftersom man fortfarande måste betala tunnelbana/pendeltåg.
Svar på tråden Borde man få åka gratis på bussen om man har barnvagn med sig?