• Anonym (knöl)

knöl på halsen

Hej!
    För ca. 2 månader sen så kände jag en liten knöl på ena sidan av halsen ganska högt upp. En månad senare började jag få ont till vänster nere i magen, fick så ont att vi sökte akut men dem sa bara att "där inte fanns något" så jag kunde inte ha ont där enligt dem. Nu två månader senare har knölen blivit dubbelt så stor, om inte mer och jag har sedan två veckor tillbaka haft en extrem trötthet. Jag har fortfarande ont i magen och mår i princip alltid illa!
    Nu till min fråga... Nägon som vet vad det kan vara?
    Tacksam för alla svar!
    Tanken är att gå till skolsköterskan nu i veckan och se vad hon säger.

• Svar på tråden knöl på halsen
  • Anonym

Ömmar knölen? Jag tycker du ska gå iväg till din vårdcentral och be en läkare kolla upp det. Begär att få ta en biopsi på knölen om du känner dig orolig.  Om knölen ömmar är det förmodligen bara en körtel som svullnat upp i samband med en infektion...  Men just kombinationen med extrem trötthet är det viktigt att talar om för läkaren. Har du märkt av nattliga svettningar, klåda, viktnedgång?

• Anonym (knöl)
    Anonym skrev 2010-11-27 19:18:57 följande:
    Ömmar knölen? Jag tycker du ska gå iväg till din vårdcentral och be en läkare kolla upp det. Begär att få ta en biopsi på knölen om du känner dig orolig.  Om knölen ömmar är det förmodligen bara en körtel som svullnat upp i samband med en infektion...  Men just kombinationen med extrem trötthet är det viktigt att talar om för läkaren. Har du märkt av nattliga svettningar, klåda, viktnedgång?
    Den ömmar inte det minsta!
    Inget av de tre andra har jag märkt, dock har jag minskad aptit som gör att jag ibland inte kan äta någonting utan att det känns som att allt ska komma upp igen. Det känns precis som att jag har ätit för mycket fast än att jag har ätit mindre än vad barn på ca 1 år gör.
  • HannaS86

Man har lyfmkörtlar på båda sidorna av halsen, kan vara en av dem som svullnat upp? Min lymfkörtel på höger sida svullnar alltid upp när jag är sjuk och ju mer svullen den är desto större blir den och då är den även öm om man tar på den. Den på vänster sida har bara svullnat upp den gången jag hade körtelfeber, aldrig annars :)

• Anonym

Kolla med skolsköterskan först så kanske hon ber dig kontakta vårdcentralen. Jag har ingen medicinsk utbildning men själv varit drabbad av just detta. Vill absolut inte skrämmas utan bara påtala att jag tycker det är viktigt att kolla upp det.

• Anonym

kloka människor har svarar dig! sök sjukvård så snabbt du kan, det låter inte så bra om du går och drar ut på det!

• Anonym

Misstänkte att det är mjälten som du känner av som det onda i buken, kollade nu och den sitter på vänster sida i bukhålan. Den hänger ihop med lymfsystemet så antagligen är det så att den oxå är förstorad. Det är vanligt vid körtelfeber men då borde du ha riktigt ont i halsen och hög feber... Kolla upp detta snarast är mitt råd!

• Anonym

Usch, vill inte skrämma dig men se genast till att få tid på vårdcentralen. Har själv gjort biopsi på en lymfkörtel och det är inte alls farligt, men skönt att slippa oroa sig efteråt.

På Vårdguiden står så här: 
    Kontakta din vårdcentral om du eller ditt barn får svullna lymfkörtlar, återkommande oförklarliga feberattacker, svettas mycket på nätterna, oförklarligt går ned i vikt och får buksmärtor.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Lymfom/

• Anonym (Tess)

Ts hur gammal är du? Hör gärna va dig hur det går.

• Anonym (knöl)
    Anonym skrev 2010-11-27 20:13:53 följande:

Misstänkte att det är mjälten som du känner av som det onda i buken, kollade nu och den sitter på vänster sida i bukhålan. Den hänger ihop med lymfsystemet så antagligen är det så att den oxå är förstorad. Det är vanligt vid körtelfeber men då borde du ha riktigt ont i halsen och hög feber... Kolla upp detta snarast är mitt råd!

Jag är inte öm i buken, det har alltså inte gjort ont när läkaren har känt på buken.
    Därav att dem sagt att det inte finns något där jag har ont.
    Kan även tillägga att jag precis innan sommaren låg inlagd för oklara buksmärtor som sedan visade sig vara magsår (detta är inte alls samma) vid tillfällena som de tog prover så har jag fått veta att mina vita blodkroppar varit förhöjda. Detta var i början av juni och i slutet av juni.
    Anonym (Tess) skrev 2010-11-27 20:29:15 följande:

Ts hur gammal är du? Hör gärna va dig hur det går.

17 år!
    HannaS86 skrev 2010-11-27 20:02:13 följande:
    Man har lyfmkörtlar på båda sidorna av halsen, kan vara en av dem som svullnat upp? Min lymfkörtel på höger sida svullnar alltid upp när jag är sjuk och ju mer svullen den är desto större blir den och då är den även öm om man tar på den. Den på vänster sida har bara svullnat upp den gången jag hade körtelfeber, aldrig annars :)
    Min är inte öm alls, jag kan klämma och känna på den hur mycket som helst och det känns inte.
Svar på tråden knöl på halsen