• Anonym (knöl)

knöl på halsen

Hej!
    För ca. 2 månader sen så kände jag en liten knöl på ena sidan av halsen ganska högt upp. En månad senare började jag få ont till vänster nere i magen, fick så ont att vi sökte akut men dem sa bara att "där inte fanns något" så jag kunde inte ha ont där enligt dem. Nu två månader senare har knölen blivit dubbelt så stor, om inte mer och jag har sedan två veckor tillbaka haft en extrem trötthet. Jag har fortfarande ont i magen och mår i princip alltid illa!
    Nu till min fråga... Nägon som vet vad det kan vara?
    Tacksam för alla svar!
    Tanken är att gå till skolsköterskan nu i veckan och se vad hon säger.

• Svar på tråden knöl på halsen
  • Anonym (Tess)

Just oömmande körtlar ska man kolla upp extra...

Förhöjda vita betyder oftast infektion. Vet du hur ditt Hb (blodvärde) låg/ligger?

Om mjälten var förstorad skulle nog läkaren ha kännt det när han undersökte dig. Mig klämmer dom alltid på i buken, armhålorna, halsen och ljumskarna för att känna om mina körtlar är förstorade.

Jag kände ingen knöl men hade hosta som blev värre och värre med tiden, det visade sig efter en CT att det berodde på förstorade körtlar som retade. Jag hade även nattliga svettningar, klåda och minskad aptit. Och extrem trötthet (låg bara på soffan hela dagarna).

• McIris
    Anonym (Tess) skrev 2010-11-27 21:09:53 följande:
    Jag kände ingen knöl men hade hosta som blev värre och värre med tiden, det visade sig efter en CT att det berodde på förstorade körtlar som retade. Jag hade även nattliga svettningar, klåda och minskad aptit. Och extrem trötthet (låg bara på soffan hela dagarna).

Men vad hade du för fel? Kan inte svullna körtlar, förhöjda vita, aptitlöshet etc vara tecken på typ leukemi?
  • Anonym (Tess)

Jag hade Hodgkins Lymfom, en lymfkörtelcancer som är vanligast i åldersgruppen 20-25 år (därför som jag undrade ålder).

Som jag skrev tidigare så vill jag inte skrämmas och det är en väldigt ovanlig sjukdom då endast 150st /år i sverige blir drabbade. Men samtidigt så är det ganska diffusa symptom så jag tycker att man ska kolla upp det på en gång. För mig tog det 2½ månad från första läkarbesöket tills jag väl fick beskedet.

• Anonym (knöl)
    Anonym (Tess) skrev 2010-11-27 21:09:53 följande:

Just oömmande körtlar ska man kolla upp extra...

Förhöjda vita betyder oftast infektion. Vet du hur ditt Hb (blodvärde) låg/ligger?

Om mjälten var förstorad skulle nog läkaren ha kännt det när han undersökte dig. Mig klämmer dom alltid på i buken, armhålorna, halsen och ljumskarna för att känna om mina körtlar är förstorade.

Just då var det högt! 155 (dock togs detta precis innan menstruationen startade) Nu vet jag inte hur det ligger.

Jag har än så länge så pass mycket ork att jag orkar gå i skolan hela dagarna, dock har tröttheten börjat uttala sig mer och mer, i torsdags somnade jag innan klockan han slå nio och orkade knappt gå upp till skolan dagen efter. Tränar på fritiden, något som jag absolut inte vill sluta med men ibland får jag avstå från övningar osv för att jag inte orkar.
  • Anonym (Tess)

Jag tror att det är ett bra tecken att ditt hb är högt. Mitt brukar oxå ligga runt 150 i normala fall men när jag var sjuk så låg det runt 120. Jag var sjukskriven och spenderade dagarna på soffan. Hade aldrig ens kunnat tänka tanken på att träna... Men som med alla sjukdomar så är det väldigt induviduellt hur man regagerar.

Jag tycker att du ska gå till skolsköterskan direkt på måndag morgon och lyssna på vad hon har att säga och om du känner att du fortfarande är orolig efter det ska du kontakta vårdcentralen. Du kan även be dom ta ett prov på körtelfeber, då blir man oxå väldigt trött.

Det är ju trots allt ganska vanligt och oftast inget onormalt med förstorade lymfkörtlar. Många kan få det efter en vanlig förkylning.

Jag kommer kika in på den här tråden lite då och då, så hör gärna av dig igen!

Vet att det kanske är svårt men försök att inte oroa dig!

• Anonym (knöl)
    Anonym (Tess) skrev 2010-11-27 22:28:42 följande:

Jag tror att det är ett bra tecken att ditt hb är högt. Mitt brukar oxå ligga runt 150 i normala fall men när jag var sjuk så låg det runt 120. Jag var sjukskriven och spenderade dagarna på soffan. Hade aldrig ens kunnat tänka tanken på att träna... Men som med alla sjukdomar så är det väldigt induviduellt hur man regagerar.

Jag tycker att du ska gå till skolsköterskan direkt på måndag morgon och lyssna på vad hon har att säga och om du känner att du fortfarande är orolig efter det ska du kontakta vårdcentralen. Du kan även be dom ta ett prov på körtelfeber, då blir man oxå väldigt trött.

Det är ju trots allt ganska vanligt och oftast inget onormalt med förstorade lymfkörtlar. Många kan få det efter en vanlig förkylning.

Jag kommer kika in på den här tråden lite då och då, så hör gärna av dig igen!

Vet att det kanske är svårt men försök att inte oroa dig!

Som sagt var jag inte frisk när dom tog hb men när dom tog det tre dagar senare så låg det på 134 så det ändrades rejält på bara några dagar där. Vet som sagt inte värdet idag.

Men om man har körtelfeber har man inte väldigt ont i halsen då? Och hög feber?

Jag ligger på 36 grader i vanliga fall men min temperatur höjs till ca 37.5 titt som tätt. Jag vet att jag inte har feber då det ska vara över 38 grader för att räknas som feber men jag tycker inte att det är normalt när den skiftar så, men det är kanske bara jag?
  • Brittan

Jag upptäckte en knöl på min hals för lite mer än 1 år sedan och var till läkaren. Hade ett högt infektionsvärde i kroppen och läkaren hittade spår av körtelfeber i min kropp. Har du det har du svullna körtlar på halsen. Sen fick jag veta att jag kommer att ha svullna körtlar under lång tid eftersom körtlarna "dör" och blir kvar.

• Anonym (knöl)
    Brittan skrev 2010-11-28 11:17:28 följande:

Jag upptäckte en knöl på min hals för lite mer än 1 år sedan och var till läkaren. Hade ett högt infektionsvärde i kroppen och läkaren hittade spår av körtelfeber i min kropp. Har du det har du svullna körtlar på halsen. Sen fick jag veta att jag kommer att ha svullna körtlar under lång tid eftersom körtlarna "dör" och blir kvar.

Att det skulle vara körtelfeber tror jag inte.... Dock vet man aldrig.
  • Anonym (knöl)

Knölen sitter på helt fel ställe för att det ska vara struma

• Anonym (knöl)

Är en aning öm över revbenen på vänster sida också, då de som är längst ner ungefär. Imorgon ska jag ta mig i kragen och gå till skolsköterskan och se vad hon säger, inget som jag vill egentligen men känner ändå att det är ett måste!

• Anonym (knöl)

Har fortfarande inte varit hos skolsköterskan. Men jag kom på att jag har en tid hos min läkare på måndag så tänkte fråga henne om det då istället.

• Anonym (Tess)

Hur har det gått TS? Hoppas att du mår bättre!

• Anonym (knöl)
    Anonym (Tess) skrev 2010-12-06 21:23:48 följande:
    Hur har det gått TS? Hoppas att du mår bättre!
    Var hos doktorn idag och det är troligtvis efter alla infektioner jag haft nu i höst som svullnaden har kommit, har även fått en knöl på andra sidan och båda är visade för dr.
    Dem har börjat ömma idag så jag håller nog på att dra på mig ytterligare en infektion.

Med andra ord är det min astma som spökar i grunden!

Men vet med mig att skulle jag få en infektion så får jag antibiotika (ja jag vet att det inte biter på virus) med tanke på att jag är så pass mottaglig men även för att medicineringen är ökad och ska då inte ge mig någon infektion.
Svar på tråden knöl på halsen