• Shasti
    Äldre 27 Nov 22:30
    11061 visningar
    37 svar
    37
    11061

    Vilken overall är VARM?

    Har någon tips på en VARM vinteroverall? Jag tycker alla dem som fått bra i test i år (Didriksons, Name it mm) är så tunna, knappt fodrade alls. Tycker de flesta funktionsoveraller ser jättetunna ut. Jag brukar köra med dunjacka och termobyxor till min tjej, men på dagis vill de hellre att de har overall. Någon?

  • Svar på tråden Vilken overall är VARM?
  • blomma­nigbg
    Äldre 28 Nov 10:21
    #11

    Jag brukar köpa overall till min son på Åhlens. Den fungerar bra och har ett bra pris.

  • Äldre 28 Nov 20:01
    #12

    I år har vi PoP, än är sonen både varm och torr. det är ju också viktigt hur man klär barnet under overallen. Förra året hade vi Nanook (isbjörn of Sweden), den overallen var grymt bra, slitstark, varm och sonen låg och simmade i vattenpölarna när slasket kom. Han var aldrig blöt. dessvärre är den overallen dyr ca 1800:- och inget jag köper till ord.pris, hade turen att hitta en på rea för 900:- förra sommaren.

  • Äldre 28 Nov 21:52
    #13

    POP är absolut toppkvalitet och ingen kan väl säga att de "inte är så bra". Förmodligen har man fått ett måndagsexemplar i så fall.
    Har babymodellen till min son som är 1,5 år och han är alltid jätte varm och torr efter en lång tid ute i kylan och slasket. Och då sitter han mycket på rumpan och ramlar ofta för han har ganska nyligen lärt sig gå. Och denna är den enda som han kan röra sig så himla smidigt i och slipper känna sig som en michelingubbe i.

  • Äldre 28 Nov 21:56
    #14

    Tunn overall betyder inte alltid att den är kallare. Är ju bra om barnen kan röra sig också =)
    Vi har haft LEGO. Didikson, & iår POP Är supernöjd med de allihop.
    Eftersom de är vindtäta, så behöver de inte alltid vara så tjocka för att hålla värmen.


    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Shasti
    Äldre 28 Nov 22:47
    #15
    Dolphin skrev 2010-11-28 21:52:32 följande:
    POP är absolut toppkvalitet och ingen kan väl säga att de "inte är så bra". Förmodligen har man fått ett måndagsexemplar i så fall.
    Har babymodellen till min son som är 1,5 år och han är alltid jätte varm och torr efter en lång tid ute i kylan och slasket. Och då sitter han mycket på rumpan och ramlar ofta för han har ganska nyligen lärt sig gå. Och denna är den enda som han kan röra sig så himla smidigt i och slipper känna sig som en michelingubbe i.
    Jo, jag har hört att pop rentav ska vara kalla. Har själv haft och har pop:s vinterjacka och termobyxor till dottern förra säsongen och då gick det bra, men då var vi ute bra mycket mindre eftersom hon var mindre, och hon gick inte på dagis än. I år har jag en pop vinterjacka till tjejen men den slutade jag använda redan när temperaturen började krypa neråt nollstrecket eftersom hon blir kall.
  • Shasti
    Äldre 28 Nov 22:48
    #16
    sarsparis skrev 2010-11-28 20:01:06 följande:
    I år har vi PoP, än är sonen både varm och torr. det är ju också viktigt hur man klär barnet under overallen. Förra året hade vi Nanook (isbjörn of Sweden), den overallen var grymt bra, slitstark, varm och sonen låg och simmade i vattenpölarna när slasket kom. Han var aldrig blöt. dessvärre är den overallen dyr ca 1800:- och inget jag köper till ord.pris, hade turen att hitta en på rea för 900:- förra sommaren.
    Jo det är klart det är viktigt med rätt under. Fast jag skulle gärna vilja kunna ha vanliga kläder under, i allafall till dagis och slippa 3 lager med ullunderställ och sen fleece och sen overall.
  • Äldre 28 Nov 23:05
    #17
    Shasti skrev 2010-11-28 22:47:16 följande:
    Jo, jag har hört att pop rentav ska vara kalla. Har själv haft och har pop:s vinterjacka och termobyxor till dottern förra säsongen och då gick det bra, men då var vi ute bra mycket mindre eftersom hon var mindre, och hon gick inte på dagis än. I år har jag en pop vinterjacka till tjejen men den slutade jag använda redan när temperaturen började krypa neråt nollstrecket eftersom hon blir kall.
    Är ditt/dina barn frusna? Mina har aldrig frusit i sina. Dottern hade en 3i1 jacka för 2 vintrar sen & gick hela vintern utan fleecen i & hade endast en vanlig tröja under, va alltid varm under. Iår har hon stretch jackan från POP & funkar kanoners.
    Overallen kan ja inte uttala mig om ännu, då de är första vintern vi testar den, men än har hon vart varm i den.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Äldre 28 Nov 23:09
    #18
    Shasti skrev 2010-11-28 22:48:24 följande:
    Jo det är klart det är viktigt med rätt under. Fast jag skulle gärna vilja kunna ha vanliga kläder under, i allafall till dagis och slippa 3 lager med ullunderställ och sen fleece och sen overall.
    Min dotter är en riktig fryslort och hon har endast vanliga kläder och kanske en trocktröja under sin Po.p overall och hon fryser inte.
    Om en Po.p overall inte håller måttet, kyla, vattentäthet eller så så reklamerar man den om den är nyare än 3 år. Man behöver inte ens kvitto så det spelar ingen roll om man köpt den begagnad.
  • Äldre 28 Nov 23:57
    #19
    tessan27 skrev 2010-11-28 09:56:41 följande:
    jag skulle ju rekomendera, reima tec, polarn, isbjörn (nanook), molo el dyligt om man vill ha en overall som är vattentät och andas.

    Didirikson andas inte alls lika bra och vattentätheten efter några tvättar är inte så bra. Men med dem andra overallerna som jag nämde ovan kan barnen bokstvligen bada i vattenpölar utan att bli blöta.

    didrikson har vattepelare 2000 garaterad efter 2-3 tvättar, även andningfunktion på 2000, dem andra ligger på 8000-10 000 på vattentäthet och även på andnings funktion.
    Den didriksson overallen som jag har ,,vattenpelare på den e 10000mm (efter tre tvättar) o den va ganska dyr 1300kr men den va halva pris så betalade bara 650kr o de tycker jag e bra pris Har hemma en Reima Tec som vi tänkte prova nästa vinter den va också på rea ..Så hoppas den e bra,för de e första gången jag har köpt en Reima Tec men alla pratar så bra om den,,annars kör jag me didriksson Min son som svettas mycket ,,springer ute o så ,,tycker nte alls den andas så dåligt som du beskriver ,,men alla vi tycker ju olikaTungan ute 
     
    (¯`v´¯)Bästa dagarna 24/3 07 och 21/4 08(¯`v´¯)
  • Äldre 29 Nov 00:09
    #20

    då vinterdagarna här i regel alltid ligger på minst -20 så har jag erfarenhet av VARMA overaller iaf ;)

    testat dom flesta, everest,didriksson,MAT,Reima, Reima tec, Fix, Molo etc

    den asboluta favoriten är Mini a ture overallen, otroligt bra kvalite och andas funktion och håller värmen toppen! dock är den dyr, kostar 2000kr, min son är inne på sin andra vinter med sin overall nu och den ser fortfarande ut att vara helt ny! (perfekt arm mudd etc)
    sen som nr 2 är didriksson- nackdelen är att jag inte finner dom lika slittåliga som MAT overallerna.
    3:a kommer Reima tec- men samma sak där, dom slits fort i mitt tycke! färgen nöts bort på knän och rumpa rejält!


    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
Svar på tråden Vilken overall är VARM?