• Anonym

Hjälp mig med era bästa råd för torrt underliv!!

Jag vet att de finns många fiffiga människor här på FL som sitter inne med fina tips och tricks för hälsa och hy och hygien o sådär.

Jag har sedan 3-4år problem med torrt underliv med extrem klåda som påföljd. Huden är röd och irriterad, "elefanthud" liksom tjock och vit.. vet inte riktigt hur jag ska förklara. Ibland är det lite utslag. Allt är eksemliknande helt enkelt. Precis runt "hålet" ut mot låren, ovanför klitoris och ovanför analöppningen. Det är supertorrt och kliar som jag vet inte vad!! Jag har varit hos Kvinnokliniken som bara kunde konstatera "underlivseksem" och skrev ut Elocon. Även om de hjälper för stunden så vore jag glad om jag slapp få klådan öht! Ofta kliar jag mig blodig på nätterna och på dagarna kan de driva mig till fullständigt vansinne. Borde börja använda sparkdräkt och vantar på nätterna

Jag använder bomullstrosor, tvättar underkläderna i parfymfritt allergivänligt tvättmedel sen ett par veckor, tvättar underlivet enbart med olja (antingen Apotekts tvättolja, eller nu senaste tiden vanlig olivolja), smörjer med fuktgel och div. vanliga krämer osv.

Hjälp mig, det driver mig till vansinne!!!

• Svar på tråden Hjälp mig med era bästa råd för torrt underliv!!
  • isadora81

Jag har inte eksem men jag blir ofta rätt torr i underlivet. Jag tycker att apotekets intimcreme fungerar väldigt bra. Den lägger sig som en skyddande och även kylande hinna. Har du provat den?

• flingansnö

skulle tipsa dig om olivolja, men det har du ju redan provat.... Ren aloverea gel, det funkar på mina eksem på resten av kroppen, jag har aldirg haft i underlivet. Vet inte vad den där salvan du fått innehåller men kortison är ju bra annars, en mild som du använder tillsammans med oljan?

• Anonym
    isadora81 skrev 2010-11-27 23:29:42 följande:
    Jag har inte eksem men jag blir ofta rätt torr i underlivet. Jag tycker att apotekets intimcreme fungerar väldigt bra. Den lägger sig som en skyddande och även kylande hinna. Har du provat den?
    Nä den har jag inte provat.. gynekologen rekommenderade mig Locobase Repair så den har jag kört, likaså Locobase Fet. Det blir också som en hinna. Men det hjälper inte.
    flingansnö skrev 2010-11-27 23:32:21 följande:
    skulle tipsa dig om olivolja, men det har du ju redan provat.... Ren aloverea gel, det funkar på mina eksem på resten av kroppen, jag har aldirg haft i underlivet. Vet inte vad den där salvan du fått innehåller men kortison är ju bra annars, en mild som du använder tillsammans med oljan?
    Elocon är kortison, återfuktande eller mjukgörande.. minns inte vad han sa. Men den va bra för just torr hy.

Just precis nu kliar det som fan ovanför klitoris (precis i början av springa, om man säger så). Det är rött och svullet. Och jag kan inte låta bli att klia, kommer nog gå hål i trosorna snart
  • isadora81

Testa intimcreme. Den är vit och rosa och finns på apoteket. Den är jättehärlig.

• flingansnö

Stackars dig!! Fy vad jobbigt det låter! Lider verkligen med dig..... ta en isbit istället för att klia, det brukar jag göra på mina eksem, det känns såååååååå skönt.  prova iallfall.... och försök hitta ngn annan läkare så att du kan få hjälp, sådär ska du ju inte behöva ha det!

• Anonym

Tack, snowflake. Borde iofs vara van nu efter 3-4år men nä, de kliar lika mycket ändå. Ryser av bara tanken att ha en isbit mellan benen, men jag förstår att det borde lindra. Ska nog prova. Tack för tipset!

Ja, jag har träffat tre olika. Den första visste ingenting, hon sa bara åt mig att smörja med någon återfuktande parfymfri kräm. Den andre visste inte heller men skrev ut Elocon, först som en kur och sen vid behov och bad mig återkomma om de inte gick bort. Så jag återkom 6månader senare men fick då en annan, han visste inte heller så han förnyade Elocon-receptet och föreslog Locobase-krämerna.

• Anonym

Förresten. Jag hörde idag en tjej som köpte mandelolja (?) på Apoteket.. hennes barnmorska hade rekommenderat henne att tvätta underlivet med det och det var tydligen kanonbra! Vet ni nåt om de?

• Lenagbg

Tror inte man ska använda elocon i underlivet .. Den är väldigt stark och skulle aldrig smörja mig där med den .. Smörj med Olja och intimcreme ofta flera gånger om dagen ..

• Anonym

Är du dålig på att dricka vatten så kan det visa sig i torrt underliv. Alla celler behöver vätska även de i underlivet. Men annars tror jag du har gjort allt rätt. Hoppas att det löser sig.

• Novelli

Jag hade exakt så i nästan två år och sprang hos läkare efter läkare, men ingen kunde hjälpa mig med annat än svampmedel.  Till slut så jag lade om kosten och slutade äta pasta helt och hållet. Då bara försvann symptomen. Nu äter jag knappt pasta alls och gör jag det en gång i månaden så går det bra, men inte flera gånger i rad.

Anledningen till att jag tror att jag fick det var att jag älskade pasta och åt det mer eller mindre dagligen i några år. Jag utvecklade helt enkelt en allergi mot pasta.

Fundera på om det är något du äter riktigt mycket av och uteslut detta ett tag.

Självklart så vet inga läkare om detta för då skulle de bli arbetslösa om folk inte hade problem. Jag berättade om min upptäckt för min gynekolog för jag vet att fler kvinnor lider av detta och det enda han sa var bara:
    -Jaha, ja, det är ju mycket socker i pasta.

Det är alltså en form av jästsvampar som kan ha få fäste i ditt underliv. Det gäller att svälta ut dessa. Det är det dolda sockret i maten som är boven. 

Skriv gärna igen och berätta hur det gick, för jag är övertygad om att det funkar.

Svar på tråden Hjälp mig med era bästa råd för torrt underliv!!