• sommarbarn

om min dotter 14 år blev gravid, hade jag tvingat henne till abort!!

Ramlade in på en blogg där ett flickebarn nyss fyllda 15, i dagarna har fått ett barn.

Jag kan inte sluta förundras hur föräldrar till så unga gravida låter tonåringarna bestämma själva om de ska få behålla eller inte.

att vara 14-15 år och gravid är alldeles för ungt i mina ögon, inte ens den obligatoriska skolgången är klar.

om jag hade en dotter i den åldern hade jag tvingat henne till abort.
    Jag hade aldrig lagt valet i hennes händer då jag anser att ett barn på 14 år inte har den visheten att avgöra en så stor livsavgörande val där hela hennes framtid stod på spel.

givetvis hade ett rejält snack om preventivmedel varit nummer ett på listan också.

visst finns det tjejer som klarar av det, men min åsikt är att låta barn vara barn och framför allt gå klart skolam först.

vad tycker ni?

• Svar på tråden om min dotter 14 år blev gravid, hade jag tvingat henne till abort!!
  • delifi2

hur skulle du kunna tvinga henne?
    binda fast henne i en gynstol eller ?

• Ayyla

Jag håller med om att 14 är alldeles för tidigt, men som sagt, hur ska du kunna tvinga henne? Har hon bestämt sig för att behålla finns det inget du kan göra, förutom att kasta ut henne då.

• sommarbarn

som förmyndare hade jag tagit det beslutet och satt henne i gynstolen ja.
    Jag är inte den mjäkiga morsan som låter en tonåring förstöra sitt liv genom att leka mamma pappa barn med en riktig bebis när hon knappt har slutat leka med barbies.

• Mälaröbo

Jag skulle göra allt i min makt för att få henne att göra abort, men jag ser det orimliga i att tvinga... Sen skulle jag nog inte bli nån nådig mormor heller tyvärr...

• Trollet Ludenben
    sommarbarn skrev 2010-11-28 17:34:57 följande:
    som förmyndare hade jag tagit det beslutet och satt henne i gynstolen ja.
    Jag är inte den mjäkiga morsan som låter en tonåring förstöra sitt liv genom att leka mamma pappa barn med en riktig bebis när hon knappt har slutat leka med barbies.
    jag skulle hellre haft än mjäkig mamma än en som utsatte mig för övergrepp!!
    Älskade ungar
  • delifi2

sluta med barbie gör man långt tidigare än 15

om du nu inte är sån mjäjkig morsa så skulle du nog haft så mycket vett i skallen att du borde vetat att din dotter förlorade oskulden minst 2 år tidigare

• sommarbarn
    delifi2 skrev 2010-11-28 17:36:35 följande:
    sluta med barbie gör man långt tidigare än 15

om du nu inte är sån mjäjkig morsa så skulle du nog haft så mycket vett i skallen att du borde vetat att din dotter förlorade oskulden minst 2 år tidigare
    oj, för din information kan man bli gravid redan första gången man har sex.
    d.v.s att hon kanske var 14 när hon förlorade oskulden.

min dotter håller sig till skolan och tillhör en grupp med tjejer som inte är intresserade av killar än, tack och lov.
  • little mommy

hmm? min kompis vart oväntat gravid som 14 åring hon fick veta om det i 5 månaden att hon var gravid och hon valde att behålla och hon fyllde 15 samma år hon fick barnet. och hon tog ett sabbats år och sen så fortsatte hon studera ut hela gymnasiet, sen plugga hon vidare tog körkort skaffa sig ett stadigt jobb och en stadig pojkvän och idag 9 år senare har hon ett till barn. och hon har klarat allt väldigt bra.

vore då hemskt om mamman tvingat henne till abort, när ändå allt löste sig och hon som fick veta det såå sent som 5e månaden då kan man inte tvinga nån till abort... det måste komma från personen själv.

som förälder är det vårt jobb att prata om skydd graviditeter könssjukdomar  INNAN det händer. och har det iallfall hänt ja då är det vårat föräldraskap som failat. och barnet själv får välja. hennes kropp, hennes liv, hennes val tyvärr.
    vi som föräldrar som skulle sett till från början att det inte inträffade. 
    vi "bestämmer" inte över någon annans liv., vi tar ansvar för dens liv tills den kan göra det själv. och vid 15 års ålder går byxgränsen vilket gör att  "barnet" själv får bestämma och ta ansvar för sina handlingar utifrån sin egen vilja. 

Svar på tråden om min dotter 14 år blev gravid, hade jag tvingat henne till abort!!