• Anonym (orolig..)

Du som har gjort en anmälan och det ledde till åtal - hur lång tid tog det??

Jag går i väntan på att få reda på om det ska bli åtal eller inte. Jag talade med åklagaren i fredags och han sa att nu ska sätta sig att läsa de 50 sidor förhöret är på med mig, och sedan ska han ta ett beslut..

OM han bestämmer sig för att gå vidare, innebär det att det blir åtal?? Eller innebär det bara att den misstänkte blir förhörd??

Hur lång tid kan det ta innan det blir åtal??

• Svar på tråden Du som har gjort en anmälan och det ledde till åtal - hur lång tid tog det??
  • Anonym (orolig..)

puffar..

• Anonym (orolig..)

puffar igen..

• Anonym

Förhörd har du ju redan blivit!Väljer åklagaren att gå vidare efter att ha läst alla dina papper så innebär det en rättegång!Har aldrig varit med om att åklagaren tar in en för förhör yttligare en gång till innan han/hon bestämmer sig!

Du är ju redan förhörd, nu ska bara åklagaren ta ställning till om du ska bli åtalad eller inte inget annat! Hur lång tid det kan tänkas ta beror på brottets grovlek och sort, kan spela in också hur gammal man är!

Är man 15-21 så brukar dom skynda på för att dom har en annan tidsram på sig när det gäller ungdomsbrottslighet! Annars kan du få vänta allt ifrån 2 veckor och ända bort till flera månader. Vet dom som för mindre brott fått vänta nästan bortåt 1 år. Det beror helt o hållet på brottet och på den eventuella straff satsen.

• Anonym (orolig..)

jag är målsägande, inte den misstänka.. det rör sig om incest och misshandel..

gjorde anmälan i juni, gjorde förhöret i september..

så om han läser mitt förhör och beslutar sig för att gå vidare, då betyder det att de förhör den misstänkta och att det sen blir åtal??

När förhör dem alla vittnen och uppgiftslämnare?? Före eller efter den misstänkta?? 

• Anonym (orolig..)

ingen annan??

• Anonym (utredare)
    Anonym (orolig..) skrev 2010-11-28 19:41:00 följande:
    jag är målsägande, inte den misstänka.. det rör sig om incest och misshandel..

gjorde anmälan i juni, gjorde förhöret i september..

så om han läser mitt förhör och beslutar sig för att gå vidare, då betyder det att de förhör den misstänkta och att det sen blir åtal??

När förhör dem alla vittnen och uppgiftslämnare?? Före eller efter den misstänkta?? 
    Det kan ta lång tid beroende på hur mycket de har att göra. Det åklagaren sade betyder ingenting. Det beror ju på hur långgen kommit. Har bara du hörts så menade han att om han går vidare skall utredningen fortgå och misstänkt ska höras. Om utredningen redan är klar så har åklagaren att fatta beslut om åtal skall väckas eller ej, då har han ett helt förundersökningsprotokoll att sätta sig in i. Det låter lite orimilgt att ditt förhör var på 50 sidort, kan iof vara så om sk dialog förhör hölls, att man skiver ut vartenda ord som sades genom att lyssa på bandinspelning efter hörhöret. Då brukar ett förhör skrivas med dubbelt radavstånd så det blir många fler sidor än om man skiver efter sk konceoptanteckningar eller direkt under förhöret.
    Du får nog ta och ringa åklagaren igen och fråga vad han menade.
    Om det är brott i kap 6 skall det gå relativt snabbt eftersom det å prioriterade, men som sagt, det kan ta flera till många månader innan åtal väcks, det har lite att göra med att misstänkt skall delges stämningen mm.
  • Anonym (orolig..)

Tack för ditt svar.. 

Det är både jag och min bror som blivit förhörda, och bägge var videoförhör, så jag fattar inte varför han ska läsa när han kan titta på filmerna???

jag förstår inte riktigt. Om han beslutar sig att gå vidare, förhörs våra vittnen och uppgiftslämnare först då och sen den misstänkte eller tvärtom?? och sedan beslutar han sig för om det blir åtal eller inte??

det är så krångligt detta.. vi begärde ett målsägandebiträde för snart två månader sen, men har inte fått något än. när jag frågade åklagaren varför så sa han att han inte visst om det. så nu sa jag igen att vi ville ha det. han/hon kan ju hjälpa mig att svara på allt, men jag är så orolig och tänker mycket på detta.. är skönt att få lite svar.. 

• Anonym (utredare)
    Anonym (orolig..) skrev 2010-11-28 20:22:48 följande:
    Tack för ditt svar.. 

Det är både jag och min bror som blivit förhörda, och bägge var videoförhör, så jag fattar inte varför han ska läsa när han kan titta på filmerna???

jag förstår inte riktigt. Om han beslutar sig att gå vidare, förhörs våra vittnen och uppgiftslämnare först då och sen den misstänkte eller tvärtom?? och sedan beslutar han sig för om det blir åtal eller inte??

det är så krångligt detta.. vi begärde ett målsägandebiträde för snart två månader sen, men har inte fått något än. när jag frågade åklagaren varför så sa han att han inte visst om det. så nu sa jag igen att vi ville ha det. han/hon kan ju hjälpa mig att svara på allt, men jag är så orolig och tänker mycket på detta.. är skönt att få lite svar.. 
    Ring igen ang målsägandebiträde, du har rätt till ett vid kap 6- brott. Det normala i en utredning är att målsägande hörs först, sen vittnen och andra och sist misstänkt. Nu vet jag inte hur utredeniongen sköts eftersom förundersökningsledaren är åkalagren occh hur just denne vill ha det är omöjligt att säga, han kanske vill bilda sig en uppfattning efter målsägandeförhöret för att se om det är någon ide att fortsätta utredningen.
Svar på tråden Du som har gjort en anmälan och det ledde till åtal - hur lång tid tog det??