• Lisch

chihuahua

hej, jag har en chihuahua  på 9 år.tog över henne för ett tag sen.
     de jag undrar över lite är mängden mat hon ska ha under en dag. hon får 0.5 dl foder på förmiddagen och sedan på eftermiddagen ca 3-4 msk vanlig mat. ( hon har alltid ätit vanlig mat hela livet)

dock tycker jag att hon är lite tjock. väger 2.8 kg.  men de spelar ingen roll om jag dra ner på maten. vill heller inte se henne leta efter mat i alla hörnen. fast de gör hon lite iaf,

(förra ägaren svälte henne innan tävlingar osv. va hon några gram större än vanligt så fick hon ingen mat på 1 dygn, hon är champion hund)
    vill låta henne få vara hund den sista tiden och inte gå på svältdieter.

ger jag henne för mycket mat?

• Svar på tråden chihuahua
  • dezibel

Beror ju helt på vad du ger för foder och hur mycket motion hon får. Jag fixar inte heller hungriga hundar så min står på ett lightfoder som hon kan äta sig mätt på.

• Lisch
    dezibel skrev 2010-11-28 19:45:21 följande:
    Beror ju helt på vad du ger för foder och hur mycket motion hon får. Jag fixar inte heller hungriga hundar så min står på ett lightfoder som hon kan äta sig mätt på.
    hon har Royal Canin. tror ja de heter,  vet inte om min blir mätt.  när hon äter så reser hon agg över hela ryggen, och sitter och darrar efteråt. motion blir inte så mycket nu när de ligger snö överallt. hon får ingen luft i de kalla vädret så långa sträckor blir de inte. hon har varit stor nu i några månader. vad är de för foder du har?
  • dezibel

Min äter Magnusson light, finns på ICA Maxi butikerna. Ett helsvenskt, bra foder, 200kr för 5 kg men lightfoder finns i dom flesta märkena även RC. Sen finns det rena "bantningsfoder". Eukanuba har ett som säljs i djuraffärer och Hills har ett som säljs hos veterinären.
    En hund ska ju inte vara fet men inte behöva vara hysteriskt hungrig heller. Testa att byta till ett lättare foder och öka kvällsmaten lite och gärna motionen om det går !

• Lisch
    okej. ska kolla upp detta med en vetrinär eller djuraffären. är hon fortfarande hungrig om hon reser agg och darrar efter hon ätit eller är det för mycket mat?  hon får ingen kvällsmat, hon får på förmiddagen och eftermiddag. förra ägaren gav henne mat när hon hade tid. och hon har nästan hela livet suttit i bur eller i ett rum. hemma hos mig springer hon runt och leker på 102 kvm.
  • dezibel

Varför hon reser ragg i samband med mat vet jag faktiskt inte men 0.5 dl låter ju inte för mycket. Vilket skitliv hon haft innan, tur att hon får lyckliga dagar på ålderns höst !

• hmcc

När det gäller den vanliga maten, ge henne mat utan kolhydrater, dvs kött och grönsaker.

Tyvärr är det gott om kolhydrater i lightfoder också och jag skulle aldrig ge en hund som behöver gå ner i vikt en kolhydrakrik kost.

• dezibel
    hmcc skrev 2010-11-29 07:25:46 följande:
    När det gäller den vanliga maten, ge henne mat utan kolhydrater, dvs kött och grönsaker.

Tyvärr är det gott om kolhydrater i lightfoder också och jag skulle aldrig ge en hund som behöver gå ner i vikt en kolhydrakrik kost.
    Vad rekommenderar du för metod för viktminskning när ökad motion och minskad fodergiva inte är aktuellt?

• hmcc
    dezibel skrev 2010-11-29 09:57:05 följande:
    Vad rekommenderar du för metod för viktminskning när ökad motion och minskad fodergiva inte är aktuellt?

Färre kolhydrater
  • dezibel

Kan du rekommendera några bra foder till TS och mig?

• Lathundarna

För bästa svar bör du nog kontakta en veterinär som kan kolla på hunden och som sen kollar med sin dietist.

• Flickanx2

Åh, jag blir sååå sugen på att ha en chihuaua när jag läser tråden. Har haft tre stycken men är nu bara med katt;) Jag kan inte minnas att det var något problem med maten med mina hundar. Fast det är väl som med oss människor, endel är ju mer glada i mat än andra. Jag tycker också att du ska ta henne/honom till en veterinär för lite checkning. Lycka till med vovven iallafall, den verkar få ett bra hem hos dig, tycker jag det verkar som. Du bryr dig

128
Svar på tråden chihuahua