Inlägg från: Gojtan |Visa alla inlägg
  • Gojtan

Vem bär den största skulden? (pappa mot sin vilja)

Gurkburk skrev 2010-11-29 09:06:19 följande:
    Hon bär definitivt hela skulden iom att hon ljugit om att hon äter p-piller. Mannen ska inte behöva utgå från att kvinnan han lever i en seriös relation med ljuger och därför skydda sig med kondom. När jag åt p-piller hade jag blivit förbaskat kränkt om min sambo tog fram kondomer med motivationen att han som man måste ta eget ansvar för han kan inte lita till fullo på mig.

Det är en helt annan situation om hon blivit gravid trots skydd eller om de båda två varit medvetna om att de inte hade något skydd. Då hade båda två varit ansvariga, men i det här fallet är det helt och hållet kvinnan som bär ansvaret.
    Mkt bra skrivet!
  • Gojtan

Det tråkiga är att barnet ofta blir lidande - det som faktiskt är helt oskyldig. Pappan känner sig sviken och betalar underhåll. Ja visst, men är det det som barnet i första hand vill ha och behöver? Att vara pappa, innebär - tycker jag - att älska sitt barn på ett genuint sätt. Bara då, gör man allt för sitt barn på ett helhjärtat sätt, tror jag. Inget barn vill känna sig oälskad och tyvärr så kan man inte tvinga folk att älska.

Således kan man tycka och tänka hur mycket som helst - precis som pappan måste godta och gilla läget så måste barnet godta och gilla att pappan kanske aldrig kommer älska henne eller honom. Är det värt det?

Svar på tråden Vem bär den största skulden? (pappa mot sin vilja)