• FinastE2010

Går era barn under 1 år på tårna? Vanligt? o det här med att öppna/stänga skåp

Sonen är 9,5 månad och han har inte börjat gå eller resa sig mot saker än. Han har precis lärt sig krya lite smått men kommer väl sådär 2 meter innan han ger upp o ramlar. Lite svajjande sådär. :)

Hur som helst har använt sin gåstol sen ca 5-6 mån ålder och han tycker den är superrolig! Men han sringer eller går liksom inte fram utan "hoppar" fram på tårna. Och när jag tränar han på att gå med hjäl av mina händer så ställer han sig också på tå hela tiden när han ska gå och han sätter sig ner nästan omedelbart så fort jag försöker göra så han har hela foten mot golvet istället. Frågan är ju också om han har börjat med det pga gåstolen eller om han alltid gjort så, jag kan inte riktigt minnas men jag ahr för mig att han alltid gått på tå när han fått träna lite.

Går era små också på tå? När jag gogglade på det så kom det upp trådar om tidigt tecken på autism! Och jag som redan nojjat för att sonen ska ha adhd/autism eller liknande pga hyperaktivitet och andra orsaker. Hans favoritsysselsättning är ju att öppna och stänga skåpet i köket när han står i gåstolen det kan han göra i 5-10 min innan han tröttnar. Och det om att öppna stänga skåp kom också upp i samband med när jag läste om autism, man blir ju nojjig måste jag säga! Dock kan han ju faktiskt ha väldigt bra ögonkontakt då och då.

Eller så kanske han helt enkelt bara tycker det är superkul att hålla på med skåpen, det kanske era små också gillar? :)

• Svar på tråden Går era barn under 1 år på tårna? Vanligt? o det här med att öppna/stänga skåp
  • Mary Jo

Jag trodde alla barn mer eller mindre går på tårna från början? Det gör min dotter och hon ÄLSKAR att stänga köksskåp och kylen men jag har aldrig tänkt att det kan vara autism!

• kg8

Gå på tå tror jag nästan alla barn gör, väldigt många iallafall. 
    Att öppna och stänga skåp älskar min tös fortfarande och hon är två och ett halvt
    Du ska nog inte oroa dig 

• Habaladabala

Min yngsta tjej är 11 månader och hon går oftast också på tårna. Äldsta tjejen blir 3 i mars och hon gick på tårna fram tills hon började gå utan stöd då började hon använda hela foten och har gjort det sen dess.
    Jag tror det är väldigt vanligt att de gör så.

Ang öppna stänga skåp vet jag inte riktigt, vår lilla älskar däremot att öppna lådor och kasta ut precis allt på golvet för att sen krypa vidare till nästa låda och göra samma sak.
    Jag spår inte nån karriär som städare för henne....  

Oroa dig inte för mycket för autism, de allra flesta barn visar vissa av symptomen till och från, där med inte sagt att det är bra att vara observant för OM ett barn har t ex autism är det ju bättre ju tidigare man får reda på det så han/hon kan få rätt hjälp.

• Seldonia

Du behöver inte oroa dig för utvecklingsstörning bara pga tågång och kul med skåp.
    Det viktigaste är att man får kontakt med barnet, att det finns ett samspel (att du märker att han kollar av med dig ibland, att han vill visa dig något, få ett leende eller uppmuntran) och att du känner att du kan trösta honom när han blir ledsen.
    Man är inte onormal bara för att man är aktiv.

• Habaladabala

Hmm jag menar så klart: Därmed inte sagt att det INTE är bra att vara observant....
    Dags att sova nu tror jag...  

• SilverEmma

Min äldsta använde gåstol från 4 månader ungefär. Hon "hoppade" också fram i den och gick sen ganska mycket på tå. (det gör hon fortfarande ibland för att det är kul) Hon började krypa ordentligt när hon var ca 10 månader och att öppna/stänga skåp och lådor kunge hon roa sig med lääääänge.... (fortfarande roligt nu när hon snart är 2)

Hon har inte autism, det skulle vi/bvc ha märkt.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • anlito77
    kg8 skrev 2010-11-28 22:09:05 följande:
    Jag trodde alla barn mer eller mindre går på tårna från början? Det gör min dotter och hon ÄLSKAR att stänga köksskåp och kylen men jag har aldrig tänkt att det kan vara autism!
    Håller med och ungar är ju nyfikna, klart att skåpen ska öppnas och stängas hela tiden....
    Min 8 månaders älskar att göra samma sak 100 gånger om, särskilt om det är något som vi inte vill att hon ska ta till exempel fjärrkontrollen, hahaha....
  • Ediths mamma

hej! tydligen gjorde jag så när jag var liten.... gick på tå jättelänge, fick träna på att gå rätt :)
    kan fortfarande gå upp på tå när jag går korta stäckor. ( nu 27år)

• Mary Jo
    anlito77 skrev 2010-11-28 22:15:08 följande:
    Håller med och ungar är ju nyfikna, klart att skåpen ska öppnas och stängas hela tiden....
    Min 8 månaders älskar att göra samma sak 100 gånger om, särskilt om det är något som vi inte vill att hon ska ta till exempel fjärrkontrollen, hahaha....
    Precis,dom måste ju pilla i allt. Det är ju så dom upptäcker saker och ting!;)
  • xXMaLoXx

Nu går våran son iof för egen maskin. Men jag vill minnas att han tassade på tårna när vi höll honom i händerna. Jag tror att det faktiskt är vanligast att de gör så, de bebbar jag har träffat har iaf varit uppe på tårna och farit efter möbler osv :)

Öppna och stänga skåp är en favvosyssla här hemma också, helst ska man riva ut allt som finns i skåpen också. Men det är en bra "barnvakt" när man lagar mat eller liknande, då kan han stå och slita upp de stackars skåpsluckorna.

www.hecate.se Theo 100111 <3
Svar på tråden Går era barn under 1 år på tårna? Vanligt? o det här med att öppna/stänga skåp