• Margaux

Bästa bilstolen till en liten bil?

Ja, vi har en Audi A3 och det är ju inte direkt mängder med plats...
    Vilken stol har ni och hur fungerar den både i bermärkelse av bekvämlighet för barnet och er?
    Har tittat på Britax High-way som verkar vara relativt liten, men den har inget huvudstöd till barnet.......
    Han är 7 mnd så det är hög tid att byta!!

• Svar på tråden Bästa bilstolen till en liten bil?
  • Margaux
    Lantani skrev 2010-11-29 10:02:47 följande:
    Vi hade en a3:a som lånebil och vi hade vår hi-way i den. Hade inte stolen alls mycket lutad, men ändå fick vi knappt plats med stolen överhuvudtaget. Fram gick inte att sitta när hi-wayen stog bakom!

Annars är hi.-wayen en superbra stol, vi köpt den när vår äldsta vara 4 månader.
    Hmm, det låter ju inte alls bra... Nu är det inte så där superduper ofta vi är alla 3 i bilen men när det händer ska vi oftast åka en bit... Och byta bil ska vi inte göra förrens i sommar. Kanske får ringa Audi och fråga vilken de rekommenderar.
  • Margaux

Problemet är att det bara är jag som har körkort och mannen i fråga är nästan 2m lång!
    Kanske han får gå? ;)
    Det bästa vore kanske att koppla ur AB fram och sätta stolen där? Då borde det vara plats bak nog till en halvobekväm men överlevnadsbar resa då och då....?

• Margaux

Tack för alla bra tips!
    Vi bor i Norge så ska vi vända oss till NTF måste vi vänta till jul, men jag hade helst köpt stolen innan vi reser.
    Ska kolla på Britax och BeSafe i morgon, vet i alla fall en butik som har båda och de var i alla fall hjälpsamma med att testa olika vagnar i bilen så har jag tur kan vi prova stolar också...
    Vet att BeSafe ligger på nästan 4000 NOK så den blir ju rätt mkt dyrare än High-Way'en men vi får nog helt enkelt ta den som passar bäst!

• Margaux

En liten uppdatering! High-way passade väldigt bra i jämförelse med BeSafe.... Så det får bli en Britax, synd bara att den inte kommer med iso-fix, men det får gå ändå! Det var plats till den bak och en relativt lång person(jag på 1.80) kan sitta bekvämt. Mannen får trängas lite....

• Margaux
    helenvaupptaget skrev 2011-03-01 17:21:02 följande:
    Hej! Jag ska ha en audi A3 sportback eller vad den heter. 5 dörrar..
    Passar en britax high way till den tro?
    Nej det gör den inte! JAg har glömt att uppdatera om själva köpet! Vi har en Audi A3 Sportsback fram till i augusti då den ska bytas in till en större bil. För oss visade det sig att High-wayen inte gick att sätta fast säkert nog eftersom stödbenet inte nådde tillräckligt långt ner i golvet! Tydligen ett vanligt problem med Audi och BMW. Britax håller på att ta fram en ny version av High-way pga av detta. Det blev en Multi-Tech för oss..... Den passar bra och man kan sitta fram om man är under 180 med god komfort!
  • Margaux
    helenvaupptaget skrev 2011-03-02 15:39:44 följande:
    Men det är den nya jag ska köpa isåfall med ett nyare, mer förbättrat stödben.
    Jag hade en britax highway till min lilla peugot 107. Passa perfekt men den gick ej att ha i mina föräldras bil då den var större.

men den nya britax high way har ett bättre ben, och denna har jag kollat på. Undrar om den skulle gå att få in bra? Hur sitter man i A3an när  man sätter in high wyaen?

Men då vet jag att multi tech funkar iallfall, vet du om nån mer funkar till a3 sportback=
    Men jag köpte stol rätt innan jul, och då visste de inte när den nya High-way skulle komma.... De bara sa att Britax hade fått besked och att de jobbade med saken.... Är du säker på att det redan kommit en ny modell?
    Tror de tar ungefär lite mkt plats, Multi-Tech och High-Way. Man sitter inte jättebekvämt om man är lång men det går bra.....
Svar på tråden Bästa bilstolen till en liten bil?