• ptq

klä den ena tvillingtjejen i killkläder??

Förnärvarande bor min tvillingtjejer hos sin pappa, han får underhåll barnbidrag mm.
    Nu är det så att mina tvillingtjejer är ganska lika utseende mässigt men inte lika i vad gäller kläder och leksaker osv. Ena tjejen gillar tuffa kläder och den andra är en liten prinsessa.
    Dom har en storebror, och nu har pappan kommit på att hon som gillar tuffa kläder får ärva brorsans kläder. Medans den andra får nya kläder. Jag har sagt till han att det finns tuffa tjejkläder osv. Denna tjej jämför sig med brorsan och vill ha hans kläder hon vill vara som han osv. Hur kommer detta sluta när dom börjar i skolan dom är 6 nu.
    Det är nästan så hon inte vet vilket kön hon är snart. Ska man inte hjälpa henne i valet av kläder och så? jag säger när vi ska handla kläder att det där är killkläder nu kollar vi på tjejavdelningen, hon hittar alltid ngt som hon vill ha. Vet inte om detta spelar ngn roll vill bara veta hur mkt jag ska pusha henne i att hon är tjej? Vad skulle ni gjort om ni såg era tvillingtjejer i röttlockigt hår och ena går i killkläder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-30 10:08
    Försöker lägga in ett nytt inlägg här men datorn hakar upp sig om jag skriver för långt, nu skiter jag i att försöka förklara mig. Tack för alla vettiga frågor. Ni som bara skriver för att berätta vilken dålig mamma man kan ju ta reda på lite mer fakta först, det är svårt att få ut allt man vill på en gång. Fråga är inte så svårt, eller hur..
    Lägger ner tråden nu. Tack tack

• Svar på tråden klä den ena tvillingtjejen i killkläder??
  • Hannah76

Jag förstår inte problemet?
    Klart att barnet ska ha de kläder som hon vill.

• viseversa
    Hannah76 skrev 2010-11-29 12:03:25 följande:
    Jag förstår inte problemet?
    Klart att barnet ska ha de kläder som hon vill.
    Håller med! VAD är problemet ts? 
  • Lady Namárië

Drar du inte på lite väl stora växlar nu? Det lär ju knappast växa ut en snopp på henne för att hon vill handla på "killavdelningen".

"Hur kommer det att sluta?" - Förhoppningsvis låter du henne vara och det resulterar i en unge som vågar uttrycka sig och bete sig som hon vill, inte efter hur andra anser att hon skall göra baserat på vad hon har mellan benen.

"vill bara veta hur mkt jag ska pusha henne i att hon är tjej?" - Vad innebär det för dig att vara tjej, då? Känner du verkligen ett behov av att styra in henne på vissa typer av kläder enbart för att hon råkar vara flicka? Blir hon mindre tjej för att hon har kläder från killavdelningen? Varför är det så viktigt för dig att hon värderar tjej- och killattribut på samma sätt som du gör?

So say we all
  • NoKnock Angleton
    ptq skrev 2010-11-29 11:52:50 följande:
    Det är nästan så hon inte vet vilket kön hon är snart.
    Hur menar du nu?
  • carbe

Hon kanske börjar inse att hon är en egen individ och inte vill vara ett med sin syster. Låt henne ha på sig det hon vill..

• ptq

Hon har inte valt detta själv utan har en pappa som är snål. När hon är hos mig vill hon ha "tjejkläder" men hos pappa har hon inget att välja på utan får brorsans kläder. Hon säger att syrran alltid får nya kläder men aldrig hon. Att hon inte är ett med sin syrra har jag ju sett till eftersom jag aldrig klätt dom lika och alltid behandlat dom som två individer. Men när hon börjar ifrågasätta varför hon inte har snopp eftersom hon är kille och varför inte syrran måste använda brorsans kläder så känns det som att man ska hjälpa henne så hon blir säker som person. Om hon va självsäker som hennes syster så skulle jag inte bry mig. Klart hon får en tröja med en bil på om hon nu vill det. Ska man fortsätta att ge henne killkläder och inte säga ngt. Eller ska man hjälpa henne på ngt sätt, eller är detta en fas. Som sagt det är ingen självsäker individ som vet vad hon vill utan tar det som erbjuds.

• Hannah76

Jag har så svårt för uppdeleningen killkläder och tjejkläder...

Har hon inga andra kläder än de ärvda?
    Den andra tjejen kan inte ärva något från storbror?

• Seven Costanza

Är du homosexuell och vill ändå ha in typiska könsroller hos dina barn? Eller hur ligger det till med den här trådstarten egentligen... För enligt presentationen är du ju kille? Jag tycker att du ska låta barnen ha vad de vill.

• ptq

Hon har inga andra kläder hos pappan hos mig har hon sina egna valda kläder. Men syrran vägrar använda brorsans kläder. Homosexuell Nää , förstår inte ditt inlägg. Barnet har ju dom kläder hon vill ha hos mig, men hos pappan har hon ju inga egna kläder utan bara brorsans gamla.

• Seven Costanza
    ptq skrev 2010-11-29 13:59:46 följande:
    Hon har inga andra kläder hos pappan hos mig har hon sina egna valda kläder. Men syrran vägrar använda brorsans kläder. Homosexuell Nää , förstår inte ditt inlägg. Barnet har ju dom kläder hon vill ha hos mig, men hos pappan har hon ju inga egna kläder utan bara brorsans gamla.
    När man trycker på ditt namn är det ett killhuvud man ser i din profil/presentation, alltså har du registrerat dig på den här sidan som man, därav att jag tänkte att du var homosexuell eftersom du skriver att den andra föräldern är en pappa. När du då säger att du inte är det så måste du ju då ha registrerat dig fel på den här sidan eller vara man som har barn med en man utan att vara homosexuell. Eller använda någon annans inloggning. Eller vara en man som hittar på.
  • myskatt

Varför kan de inte dela på "tjejkläderna" om hon nu vill ha det? För inte använder väl syran tights/klänning samtidigt som jeans och t-shirt?

Har de samma storlek förstår jag inte varför de inte kan ha en garderob tillsammans och plocka som de vill. Ok att man handlar separat till presenter men om du går ut och köper jeans, köper du två lika eller två olika modeller? Två blå eller ett par blå och ett par gröna etc?

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • ptq

Haha ok då förstår jag. Jag har inte reggat mig ordentligt eftersom min dator pajjat och jag skriver från iphonen så jag vet inte hur man ändrar från den. Ska genast ändra när datorn är fixat.

• pigglet

Var faktiskt tvungen att kolla om tråden låg i sandlådan...

Kläder som kläder... Sonen ärver storasystrarnas kläder, går hur bra som helst. Bär mig emot att köpa kläder "bara för att" - usch vilket konsumtionssamhälle vi lever i   :(
    Förstår inte alls hur barnet skulle hämmas i sin identitet av att ha de kläder hon vill. Du skriver ju att i affärerna hittar hon bara kläder på "killavdelningen", men hemma hos dig har hon "tjejkläder". Så det verkar ju som att det är för dig det är viktigt vilka kläder hon har, inte beror det väl på den "snåla pappan" egentligen?

Vår 6-åriga dotter har rakat av sig håret och haft tuppkam. Något hon verkligen velat, stolt som en tupp  ;)
    Det är inte många som ser att hon är tjej, men inte kan jag påstå att hon själv tvivlar på vilket kön hon tillhör. Det är bara att hon inte bryr sig så hemskt mycket om vad andra tycker och tänker - en egenskap jag gärna ser att hon behåller så länge det är möjligt!

• NoKnock Angleton
    pigglet skrev 2010-11-29 21:15:11 följande:
    Var faktiskt tvungen att kolla om tråden låg i sandlådan...

Kläder som kläder... Sonen ärver storasystrarnas kläder, går hur bra som helst. Bär mig emot att köpa kläder "bara för att" - usch vilket konsumtionssamhälle vi lever i   :(
    Förstår inte alls hur barnet skulle hämmas i sin identitet av att ha de kläder hon vill. Du skriver ju att i affärerna hittar hon bara kläder på "killavdelningen", men hemma hos dig har hon "tjejkläder". Så det verkar ju som att det är för dig det är viktigt vilka kläder hon har, inte beror det väl på den "snåla pappan" egentligen?

Vår 6-åriga dotter har rakat av sig håret och haft tuppkam. Något hon verkligen velat, stolt som en tupp  ;)
    Det är inte många som ser att hon är tjej, men inte kan jag påstå att hon själv tvivlar på vilket kön hon tillhör. Det är bara att hon inte bryr sig så hemskt mycket om vad andra tycker och tänker - en egenskap jag gärna ser att hon behåller så länge det är möjligt!
  • citronkräm

suck... jag avskyr verkligen den här uppdelningen på tjejkläder/killkläder

köpte en gång en tjej- och en killtröja samtidigt i samma affär (typ 3-åring) - och killtröjan var 2 cm bredare

VARFÖR ska våra döttrar hindras att leka fullt ut, pga att kläderna sitter tajt???  

• Hannah76
    ptq skrev 2010-11-29 13:59:46 följande:
    Kan de inte ha samma kläder? Eller du kanske kan skicka med kläder?
  • ptq

Dom kläder andra tjejen har är välldigt rosa och glittriga, och så är inte den här tjejen, hon vill ha tuffa kläder ) och då ska hon få ha det, men det är så himla stor skillnad på tjej och kill kläder antingen är det glittrigt och tajt eller så är det bilar på och tråkiga färger. Försöker hitta kläder som är lite roligare men det är svårt. Har redan skickat massor med kläder till pappan men det kommer aldrig tillbaka, så det blir dyrt i längden.

Svar på tråden klä den ena tvillingtjejen i killkläder??