• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur fort får man åka efter en max 30 km/tim skylt?
  • tessilus

vadå, man åker väl i 30 till det kommer en ny skylt som talar om hur fort jag ska köra?

• tweenies
    Frontline skrev 2010-11-29 12:25:34 följande:
    Märket anger en vägsträcka eller ett område där särskilda åtgärder vidtagits eller där förhållandena är sådana att det är lämpligt att färdas med lägre hastighet än den högsta tillåtna. Den rekommenderade lägre hastigheten anges på märket.

www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/An.../
    Nu sabba du ju undersökningen om vad folk tror. Det rätta svaret skulle komma senare.
  • La Lola

Nu har jag visserligen inget körkort men man kör väl efter vad skylten visar?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Frontline

Det var inte lätt för mig att veta det...
    Ville bara rätta dom som benhårt tror att det är 30 som gäller, eller gäller i deras värld...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Snelson
    tweenies skrev 2010-11-29 12:26:49 följande:
    Nu sabba du ju undersökningen om vad folk tror. Det rätta svaret skulle komma senare.
    haha ja men då kunde du ju skrivit det i TS?
  • Jennie med ie

Beror på vilken skylt du menar. Om du menar den som verkligen betyder max 30 km/h så är det 30 som gäller precis som 50 gäller på de sträckor med 50 som maxhastighet. Däremot den blå och vita fyrkantiga skylten med 30 på anger _rekommenderad_ hastighet, det är då inte förbjudet att köra fortare utan senaste vanliga hastighetsavgivelse gäller, d v s rimligen 50.

• tweenies
    Snelson skrev 2010-11-29 12:28:25 följande:
    haha ja men då kunde du ju skrivit det i TS?
    Jag vet. har gjort det nu.
  • Mamma och Fru
    Frontline skrev 2010-11-29 12:28:23 följande:
    Ville bara rätta dom som benhårt tror att det är 30 som gäller, eller gäller i deras värld...

Förklara då för mig hur MAX kan betyda MINST tillåtna hastighet? Max 30 betyder väl att det är högsta tillåtna hastigheten? Annat är det kanske om det inte står Max på 30-skylten!

I trådstarten står det ju t o m MAX 30

Hur fort får man åka efter en max 30 km/tim skylt?
  • Mandel

Först skriver du en MAX 30km/h skylt och så länkar du till en skylt om rekommenderad hastighet.
    Det är inte samma sak.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Snelson
    Mandel skrev 2010-11-29 12:42:08 följande:
    Först skriver du en MAX 30km/h skylt och så länkar du till en skylt om rekommenderad hastighet.
    Det är inte samma sak.
    men det är ju en rekomendation om att man ska köra i MAX 30. Men det är inget MÅSTE.
  • Frontline
    Mamma och Fru skrev 2010-11-29 12:34:31 följande:

Förklara då för mig hur MAX kan betyda MINST tillåtna hastighet? Max 30 betyder väl att det är högsta tillåtna hastigheten? Annat är det kanske om det inte står Max på 30-skylten!

I trådstarten står det ju t o m MAX 30

Hur fort får man åka efter en max 30 km/tim skylt?
    Tror du har fått svaret redan men vi tar det igen..

Skylten rekommenderar max 30 km/h men man får köra i samma hastighet som var innan den skylten.
    Det är allså en rekommendation att köra högst 30 för det kan vara hinder av olika slag i vägen men du får fortfarande köra fortare...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Hur fort får man åka efter en max 30 km/tim skylt?