• vampyria2

Tycker du att det är okej att leka krig med sina barn?

Jag har en son på 3 år som älskar att man lossas skjuter och jagar varandra och tjatar om det hela tiden. Jag gör det med honom då jag tror att det är under lek som barn bearbetar saker som de funderar på och på så sätt får lite grepp om världen.
    Men vet att det finns en del som tycker att man ska tok förbjuda såna lekar, jag funderar lite på varför man ska göra det och vad man skulle vinna på det Drömmer 

Om man förbjuder det tror ni då att barn inte leker såna lekar då och om man tillåter det tror ni att barnen blir aggressivare av det?  

• Svar på tråden Tycker du att det är okej att leka krig med sina barn?
  • Caranlachiel

Jag håller med dig helt. Bara man ser till att leka andra lekar också. Min man leker själv krig en eller flera gånger i månaden när han spelar airsoft.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • vampyria2
    Caranlachiel skrev 2010-11-29 13:48:44 följande:
    Jag håller med dig helt. Bara man ser till att leka andra lekar också. Min man leker själv krig en eller flera gånger i månaden när han spelar airsoft.
    Ja det är sant att det är ju inte bra om de snöar in på bara en lek, min son kan lika gärna dra omkring en barnvagn och gosa med dockor som att leka att han skjuter folk Drömmer 
  • Mariohn

Svår men intressant fråga. Jag tycker att allt beror på VAD man leker och hur man leker. Min kusin som är 5 år har bollpistoler med mjuka bollar som vi skjuter på varandra när vi busar. Han skriker "pang pang du är träffad" och jag tycker att det är helt ok. Det finns ingen död, inget lidande eller något ont i hans huvud. Däremot träffade vi på ett ytterst obehagligt beteende hos en liten pojke när min son var ett halvår. Vi handlade på coop, min son satt i sitt babyskydd i vagnen och en pojke på ca 5 år kom springande med en leksakspistol, riktade den mot vår son (och även andra i butiken) och skrek "die motherfucker die". När han siktade på vår son skrek han "blodet ska sprutaaaa"...Hans föräldrar verkade tycka att detta var jätteskoj och gulligt. Jag blev förbannad och sade ifrån ordentligt. 

• Bonanza

Det beror på vilken sorts "krig" det är.

Sjörövare och pirater som jagar varandra med svärd och sablar, det är en sak.

När man låtsas att man skjuter och ska döda varandra, rent "krigmässigt" - det är en annan sak.

Och mina barn får inte se på tv eller läsa böcker eller något som har med krig att göra, så nej - de behöver inte bearbeta något sånt.

• vampyria2
    Mariohn skrev 2010-11-29 13:51:39 följande:
    Svår men intressant fråga. Jag tycker att allt beror på VAD man leker och hur man leker. Min kusin som är 5 år har bollpistoler med mjuka bollar som vi skjuter på varandra när vi busar. Han skriker "pang pang du är träffad" och jag tycker att det är helt ok. Det finns ingen död, inget lidande eller något ont i hans huvud. Däremot träffade vi på ett ytterst obehagligt beteende hos en liten pojke när min son var ett halvår. Vi handlade på coop, min son satt i sitt babyskydd i vagnen och en pojke på ca 5 år kom springande med en leksakspistol, riktade den mot vår son (och även andra i butiken) och skrek "die motherfucker die". När han siktade på vår son skrek han "blodet ska sprutaaaa"...Hans föräldrar verkade tycka att detta var jätteskoj och gulligt. Jag blev förbannad och sade ifrån ordentligt. 
    Min son skriker inte döda eller så, han kan säga ibland pang i ögat och då ska man lossas att man blir träffad i ögat, det mest sker under skratt och går egentligen mest ut på att man ska ramla roligt och se rolig ut.
    Jag skulle inte uppskatta om han sprang omkring på affären och höll på var sak har sin plats sen så skulle jag inte acceptera ett sånt språk från honom Drömmer
    Bonanza skrev 2010-11-29 13:51:40 följande:

När man låtsas att man skjuter och ska döda varandra, rent "krigmässigt" - det är en annan sak.

Och mina barn får inte se på tv eller läsa böcker eller något som har med krig att göra, så nej - de behöver inte bearbeta något sånt.
    Vad är skillnaden om jag får fråga, hänger inte riktigt med där faktiskt Drömmer
    Min  3 åring får inte heller se sånt på TV eller i böcker men han går på dagis och har äldre syskon så jag tror att han "lär" sig en del där i från sen hoppas jag att han inte "behöver" bearbeta sånt än men tydligen så finns det i hans huvud efter som han håller på som han gör, ska jag stoppa det då eller är det inte bättre att han får hålla på när han visar att det rör sig i hans huvud just nu Drömmer
  • Kinya

Jag hade förklarat att krig är hemskt och att folk dör i krig varje dag och att man inte ska leka en lek som baseras på så hemska saker. Jag hade heller aldrig köpt eller tillåtit någon annan att köpa ett leksaksvapen till mitt barn. Vattenpistol är ok men inga som är gjorda för att se realistiska ut.

• jonna08

Jag tycker att det är helt okejGlad

Ingen är så blind som genomsnittsmedlemmen på Familjeliv
  • vampyria2
    Kinya skrev 2010-11-29 14:00:40 följande:
    Jag hade förklarat att krig är hemskt och att folk dör i krig varje dag och att man inte ska leka en lek som baseras på så hemska saker. Jag hade heller aldrig köpt eller tillåtit någon annan att köpa ett leksaksvapen till mitt barn. Vattenpistol är ok men inga som är gjorda för att se realistiska ut.
    Men kan man verkligen förklara det för en 3 åring? Och varför är det så fel att de leker det, det är ju inte direkt nån som blir skadad och som sagt tror du inte att det handlar om att de bearbetar såna saker med hjälp av lek, det är väl bra att de får ur sig nått som tydligen påverkar dem DrömmerDrömmer
  • Mariohn
    vampyria2 skrev 2010-11-29 14:00:19 följande:
    Min son skriker inte döda eller så, han kan säga ibland pang i ögat och då ska man lossas att man blir träffad i ögat, det mest sker under skratt och går egentligen mest ut på att man ska ramla roligt och se rolig ut.
    Jag skulle inte uppskatta om han sprang omkring på affären och höll på var sak har sin plats sen så skulle jag inte acceptera ett sånt språk från honom Drömmer
    Bonanza skrev 2010-11-29 13:51:40 följande:

Vad är skillnaden om jag får fråga, hänger inte riktigt med där faktiskt Drömmer
    Min  3 åring får inte heller se sånt på TV eller i böcker men han går på dagis och har äldre syskon så jag tror att han "lär" sig en del där i från sen hoppas jag att han inte "behöver" bearbeta sånt än men tydligen så finns det i hans huvud efter som han håller på som han gör, ska jag stoppa det då eller är det inte bättre att han får hålla på när han visar att det rör sig i hans huvud just nu Drömmer
    Fast då rör det ju sig inte en bisarr fantasi om död och lidande i hans huvud. Det jag tycker är mest obehagligt är när småungar faktiskt aktivt leker KRIG, tortyr osv. Det är sjukt. På förskolan här var det ett jäkla pådrag när några killar hade bundit fast en annan kille och låtsades att de skar av honom ben och armar och hals. Pojken som var bunden var med på leken och skrek i "plågor". Förskolepersonalen avbröt leken och sedan bröt föräldrakriget ut. Föräldrar som inte tyckte att det var ok att detta lektes på skolgården och vars barn hade blivit illa till mods, och föräldrar som tyckte att det var pjosk och att de mesiga barnen kanske skulle bli hemma. Två helt olika typer av människor. Den senare typen är även känd som den som ammar och röker samtidigt och som skriker och gapar dygnet runt. Mest svordomar. Man kan kolla deras facebookprofiler också...sSpritfest med ungarna är härliga tider. Och det säger mig en del. 
Svar på tråden Tycker du att det är okej att leka krig med sina barn?