Mariohn skrev 2010-11-29 13:51:39 följande:
Svår men intressant fråga. Jag tycker att allt beror på VAD man leker och hur man leker. Min kusin som är 5 år har bollpistoler med mjuka bollar som vi skjuter på varandra när vi busar. Han skriker "pang pang du är träffad" och jag tycker att det är helt ok. Det finns ingen död, inget lidande eller något ont i hans huvud. Däremot träffade vi på ett ytterst obehagligt beteende hos en liten pojke när min son var ett halvår. Vi handlade på coop, min son satt i sitt babyskydd i vagnen och en pojke på ca 5 år kom springande med en leksakspistol, riktade den mot vår son (och även andra i butiken) och skrek "die motherfucker die". När han siktade på vår son skrek han "blodet ska sprutaaaa"...Hans föräldrar verkade tycka att detta var jätteskoj och gulligt. Jag blev förbannad och sade ifrån ordentligt.
Min son skriker inte döda eller så, han kan säga ibland pang i ögat och då ska man lossas att man blir träffad i ögat, det mest sker under skratt och går egentligen mest ut på att man ska ramla roligt och se rolig ut.
Jag skulle inte uppskatta om han sprang omkring på affären och höll på var sak har sin plats sen så skulle jag inte acceptera ett sånt språk från honom

Bonanza skrev 2010-11-29 13:51:40 följande:
Det beror på vilken sorts "krig" det är.
Sjörövare och pirater som jagar varandra med svärd och sablar, det är en sak.
När man låtsas att man skjuter och ska döda varandra, rent "krigmässigt" - det är en annan sak.
Och mina barn får inte se på tv eller läsa böcker eller något som har med krig att göra, så nej - de behöver inte bearbeta något sånt.
Vad är skillnaden om jag får fråga, hänger inte riktigt med där faktiskt

Min 3 åring får inte heller se sånt på TV eller i böcker men han går på dagis och har äldre syskon så jag tror att han "lär" sig en del där i från sen hoppas jag att han inte "behöver" bearbeta sånt än men tydligen så finns det i hans huvud efter som han håller på som han gör, ska jag stoppa det då eller är det inte bättre att han får hålla på när han visar att det rör sig i hans huvud just nu