• sarah

Lära sig engelska flytande

Jag kan prata hyfsat flytande engelska. hade bra betyg i skolan osv. och har försökt underhålla språket genom åren.

Men om man (hyfsat snabbt) vill utöka sitt ordföråd och framförallt bättra på sitt uttala avsevärt var vänder man sig då? Finns det specifika såna kurser? Tex om man ska jobba och behöver använda sig av engelsk. Förtroendet blir ju bättre ju bättre man kan prata och uttala.

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Lära sig engelska flytande
  • bizzy

bästa är väl att åka till ett engelskspråkigt land, och gå en intensivkurs där kanske om man vill speeda på ännu mer. Annars finns det typ business english etc på ABF och annat 8vet ej hur bra dom är...)

• Kjell2
    sarah skrev 2010-11-29 14:42:26 följande:
    Jag kan prata hyfsat flytande engelska. hade bra betyg i skolan osv. och har försökt underhålla språket genom åren.

Men om man (hyfsat snabbt) vill utöka sitt ordföråd och framförallt bättra på sitt uttala avsevärt var vänder man sig då? Finns det specifika såna kurser? Tex om man ska jobba och behöver använda sig av engelsk. Förtroendet blir ju bättre ju bättre man kan prata och uttala.
    Bo i ett engelsktalande land
    Läs litteratur på engelska
    Se filmer och TV utan textremsor
    Tala mycket engelska, t ex via konverationsklubbar/kurser

Ang jobb och uttal. Är det något engelsktalande är vana vid när det gäller affärskontakter med de som inte har engelska som första språk är det risigt uttal.
  • Veritas18

Om du inte har råd med en utlandsresa så är mitt tips att du bara pratar engelska t.ex hemma. När du skriver, istället för svenska, skriv på engelska. Sätt för ett papper eller ta bort undertexten från filmer eller serier. Lyssna på musik på engelska. Kan också hjälpa att t.ex chatta med någon från usa.

Det bästa är att du tränar på språket konstant så att du t.o.m drömmer på engelska haha.

• Kultist

Skaffa dig en engelsk chatkompis! Det är ett utmärkt sätt för att utveckla språket. När man lärt känna varandra lite mer så kan man dessutom prata över Skype!

• Veritaslux

Jag vet att Folkuniversitetet i Stockholm har renodlade konversationskurser som ska vara bra. Funderade på att gå en sådan själv en gång. Har gått andra kurser på Folkuniversitetet och generellt sett verkar de hålla väldigt hög kvalitet.

Ett annat tips är att hänga på engelskspråkiga forum och prata med andra om något som intresser dig. Och/eller blogga på engelska. Jag själv spelar Sims 3 och har en engelskspråkig blogg samt att jag i stort sett endast hänger på engelskspåkiga forum. Det är bra för den allmänna spåkkunskapen, ordförråd etc, men hjälper ju inte talet och hörförståelsen. 

• sarah

Tack för era svar.
    Jag har inga möjligheter att åka utomlands då jag har familj och jobb.
    Jag kollar sällan på filmer med textning och jag läser övervägande engelska böcker men det är ffa uttalet jag vill åt.

Veritaslux skrev 2010-11-29 15:54:21 följande:
    .

Ett annat tips är att hänga på engelskspråkiga forum och prata med andra om något som intresser dig. Och/eller blogga på engelska. Jag själv spelar Sims 3 och har en engelskspråkig blogg samt att jag i stort sett endast hänger på engelskspåkiga forum. Det är bra för den allmänna spåkkunskapen, ordförråd etc, men hjälper ju inte talet och hörförståelsen. 
    kan du tips aom ett engelsspråkig forum som är typ som FL...lite vardags så där..?
    (¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • DeaZ

Snarare kolla på filmer med engelska undertexter

• Veritaslux
    sarah skrev 2010-11-29 18:48:41 följande:
    Tack för era svar.
    Jag har inga möjligheter att åka utomlands då jag har familj och jobb.
    Jag kollar sällan på filmer med textning och jag läser övervägande engelska böcker men det är ffa uttalet jag vill åt.kan du tips aom ett engelsspråkig forum som är typ som FL...lite vardags så där..?
    Sorry att mitt svar dröjt. Tyvärr kan jag inte på rak arm, men det finns säkert massor. Jag goolade på "family discussion board" och fick upp en del träffar. Det kan säkert vara lönt att leta lite så hittar man säkert något ställe som känns rätt! Den en engelskspråkiga världen är så oerhört stor. Räkna dock med en del kulturkrockar. Skrattande
Svar på tråden Lära sig engelska flytande