Isabelsmamma skrev 2010-11-30 11:07:03 följande:
tack för alla svar:)
till girlinthecity, om det här med smisk, ja man vet ju faktiskt aldrig, det finns säkert många där ute som tycker det är ok att lappa till barnen då och då
Min pojkvän tex, är från UK,Wales och där är det många som gör så, även han tycker att det inte är så farligt om det bara händer ibland...så vi är alla olika, själv så fick jag aldrig smisk men min bror fick det otaliga gånger.
Men tillbaka till ämnet, ja jag ska nog försöka med nanny metoden som pasanda gör, det verkar vara något som fungerar, det är ju inte så att man förnedrar barnet på något sätt utan man visar vart gränsen ligger och att barnet faktiskt inte får bete sig hur som helst, för jag tycker inte att det är okej att min dotter säger bajskorv ochsåvidare 150 ggr om dagen, hon måste lära sig att man inte säger så, självklart funkar det säkert med andra metoder också men att bara upprepa så säger man inte och att föklara verkar inte fungera för oss
Hon behöver helt enkelt regler(tycker att alla barn behöver det,ser många barn som aldrig verkat ha några regler och får göra som dom vill,hippie metoden,och dom barnen är inte lyckliga,barn /ungdomar tycker om regler, dom vill att man ska bry sig, alla dom här huliganerna där ute tror jag knappast hade någon förälder som brydde sig när dom kom hem,vad dom sa etc) och veta att det är faktiskt mamma och pappa som bestämmer vad som är ok att säga.
Att visa att man bryr sig är inte det samma som att ha bestraffningsmetoder. Bara för att timeouts fungerar betyder det inte att det är bra!! Snälla, tänk igenom det igen och LÄS PÅ om detta. Sk timeouts är något som togs fram i USA för att ha ett alternativ till aga, och I Sverige har vi väl kommit längre än så? Om du stör dig på att hon säger bajskorv, ignorera det då. Det är väl en reaktion hon är ute efter, och varje gång du ger henne en reaktion så triggar ni igång varandra. Ju mindre uppmärksamhet du ger ordet bajskorv ju mindre kmmer hon att använda det. Och vad ska hon säga när hon ska säga ordet bajskorv? det är ju inte en svordom direkt, och kommer väl att bli förvirrande att man kan säga det ibland, men ibland blir man satt i skamvrå för det. Det är väl kiss och bajsåldern och hon gillar att säga barjskorv! Vill du verkligen straffa henne för det?! Tycker det låter helkonstigt! Hon kommer INTE att bli en huligan för att hon säger bajskorv. Däremot kan hon ta skada av sk nannymetoder!