Faraomyror? Någon som vet något?
Gärna någon som jobbar på Anticimex eller har egen erfarenhet! Vill veta allt!
Gärna någon som jobbar på Anticimex eller har egen erfarenhet! Vill veta allt!
Vi hade faraomyror i vår lägenhet när vi bodde i Malmö. Det är jätte små myror som mer än gärna kryper runt på diskbänken om man lämnat oren disk eller brödsmulor framme.
En morgon när vi klev upp myllrade det av myor i vasken. Usch!
Det är en ofarlig myra som trivs innomhus.
Vi ringde till Anticimex och de kom dit med små svarta doser som det var myrdödane medel i. Sedan försvann dom och de kom aldrig mer tillbaka.
Jag läste på Anticimex att man kunde få dem genom att de följer med någon väska eller så. Nu vet jag inte om vi törs hämta saker i min dotters lägenhet (där myrorna är) eller om myrorna då följer med hit ....
Ja jag förstår att du inte vill få ditt hem invarderat! *S*
Tack iaf, Lilla Linnéa! Jag borde kunna ge mig till tåls tills Anticimex öppnar i morgon, men just nu kryper det i hela kroppen på mig ....
Det är en ganska beskedlig myra trots allt. Jag blev jätte rädd när jag fick höra att de heter faraomyror för det låter som att det ska vara en jätte stor myra. *S*
När vi blev invarderade så befann dom sig bara i köket. Speciellt på morgonen. Jag tycker att det gick smidigt att bli av med dom så det var inte sån big deal.
De här är också mest i köket. En morgon slog de ihjäl 80 st på spisen!!!
skaffa jaktspindlar
ett par tre stycken så ser ni inte en myra
jaktspindlar hittar ni i vilket hus som helst...bara fånga i burk och släppa ut i myrhuset...
LM - Jag vidarebefordrade tipset till dottern. Hon skriker fortfarande ....
Vi fick faraomyror i vårt hus för ungefär 1 år sedan, dem kom och placerade ut dosor med medel i, det skulle ta 3-6 månader att bli av med dem, men det har tagit nästan 1 år för oss. Nu har vi bara nån enstaka kvar.
Som Lilla Linnéa sägar - lämnar man disk full med mat etc. framme då kommer dem som ett skott. Speciellt grillad kyckling älskar dem av nån anledning.
Sen skaffade jag en sophink med tättsittande lock-för i slasken älskar dem att vara med....
Ajajaj!
Ett helt år! Det var inte uppmuntrande ....
Har ni fått några råd om hur ni ska låta bli att få med er myror från huset och hem till andra? Så de inte följer med i kläder eller så?
Littletiger, så de gillar grillad kyckling? Hihihi.
Jag läste på anticimex hemsida att om man tar död på dom själv så skapar det oro i stammarna och det bidrar till att de skapar fler samhälle och då blir det mkt svårt att bli av med dom.
Vi blev av med våra myror på bara några veckor.
Lövet, vi fick inte ngr råd alls förutom att se till att inte lämna smulor eller smutsig disk framme.
Myrorna befann sig aldrig bland våra kläder. Bara i köket. De kryllande inte omkring i lägenheten hela tiden de kom bara fram för att hämta mat så man såg dom oftast på morgonen.
Mjölbagge bekämpas med köldchock
ISKYLA Skadeinsekter inomhus kan snart bekämpas med kolsyretub istället för giftspruta. Mjölbaggar, mott och faraomyror lägger benen i vädret i mötet med iskall koldioxid. Bakom denna nya bekämpningsmetod står ett litet Göteborgsföretag.
Källa: Ny Teknik
www.nyteknik.se/skrivUt.asp
www.vaxteko.nu/html/sll/slu/vaxtskyddsnotiser/VSN57-2/VSN57-2D.HTM
lövet2:
Nej, dem sade inget om att vi skulle göra nåt speciellt för att dem inte skulle följa med i kläder etc. Dem finns mest i köket och så hade vi några i badrummet-för där är det blött och fuktigt. Men i kläderna har jag inte hittat nåt.
Men städa skafferiet och se till att allt är i tättförslutna burkar eller påsar.
Vi har inte många kvar, men nån enstaka dyker upp då och då.
LadyMarmalade:
Vilken bra artikel! Där fick jag veta mer än vad jag fick från Skadedjurbekämpningsfirman. Det märks att det blivit kyligare inne för nu är dem färre. Vi ska vara bortresta i 4 veckor och kommer att dra ner på värmen och göra en storstädning så det är kliniskt rent så försvinner dem nog för gott.