dudda76 skrev 2010-12-15 15:03:03 följande:
Ibland säger män att de tycker att det är otäckt med förlossning, men när de väl börjar förstå vad det är de ska göra, så brukar de vara fantastiska. De kan mer än vad de själva tror, framför allt för att de känner oss bäst och kan bäst vara våra advokater och tolkar under förlossningen. Närheten är också mycket viktig, kroppskontakt, smekningar, en hand på pannan, ögonkontakt, beröm etc. Nu förtiden värderas också männens närvaro under förlossningen högt av personalen, de blir varken ignorerade och undanskuffade.
Kram,
/Dudda.
De kan jag hålla med om. Under första förlossningen stod min sambo handfallen och lite pankislagen och visste inte riktigt vad han skulle göra. Men under andra var han underbar. De ansåg både jag och uska och bm =). Då hade vi läst Anna Wilsbys bok, kommer inte ihåg vad den heter men googla på Annas profylax så hittar ni den, underbar bok med massa stöd och tips för både mig och sambon. Och vi var verkligen ett team och ledde vår förlossning med stöd från uskan och bm. Han var mer säker med och kände att han hade lite konkreta tips att gå på från boken vilket underlättade. Bm sa det efteråt att partnern borde alltid vara så påläst som min sambo var =) Han vart stolt som en tupp med all rätt. Så kan man så förbered även partnern på förlossningen och förklara hur du reagerar på smärat och hur han ska agera då för att hjälpa dig. Sen är de inte alltid som man tänkt sig när man kommer in men då har man redan öppnat för en dialog och de blir lättare att kommunicera med varandra.