Inlägg från: Lille Gris |Visa alla inlägg
  • Lille Gris

PCO-S?? Experter se hit...

Jo självklart kan man ha ägglossning trots att man har PCO-s. Dock är det vanligt att man inte har det när man har långa cykler, utan att man får mens pga att slemhinnan blir för tung och faller ut av vikten. Men har du tydliga symptom med temphöjning och allt, och får mens ca 2 veckor efteråt så har du troligtvis äl.
    Det stora problemet med PCO-s och oregelbundna cykler är att veta NÄR man har ägglossning, att försöka planera en graviditet är i det närmaste omöjligt men har man tiden och orken att chansa och vänta på att "blir det så blir det" så kan man ju göra det. Ett annat problem när man har långa cykler är att livmoderslemhinnan hinner bli gammal vilket kan göra det svårare för ett ev befruktat ägg att fästa. Fördelarna med att styra cykeln med läkemedel är ju att man vet att slemhinnan är fräsch och vet lite mer noggrant när man har störst chanser till befruktning.

Har du nyligen slutat med p-piller så är det vanligt med PCO att cykeln rullar på ganska normalt i början för att sen bli glesare och glesare. Även efter graviditet/MF kan de hormonerna både störa och ställa rätt cykeln ett tag.

Innan jag fick barn hade jag "cykler" på alltifrån 35 till över 100 dagar. Men sen sonen föddes har det stabiliserats hyfsat (just nu i alla fall) på 60 dagar. Och jag har också tydliga äl-symptom 14 dagar innan mens så jag är rätt säker på att jag har äl.

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Lille Gris
    M1982 skrev 2010-12-02 20:55:19 följande:
    Jag har också hört att man inte skall använda äl-tester när man har pcos eftersom dom kan ge missvisande resultat. Men jag tycker det är konstigt att jag alltid får mens 15 dagar efter att jag får positivt på äl-testet. Jag vet att man kan få mens även fast man inte har äl, men jag tänker att det kan väl inte vara en tillfällighet att mensen alltid kommer 15 dagar efter? Sen borde väl inte tempen gå upp 0,5 grader om man inte har haft äl, eller??   
    Nej precis, eftersom det följer ett mönster på 15 dagar efter utslag så tycker jag att det tyder på en korrekt lutealfas med ägglossning. Och tempen höjs ju av progesteronet som utsöndras efter äl. Ingen äl = inget progesteron = ingen temphöjning (om man inte är sjuk men då vore det ju inte likadant varje cykel).

Jo, jag tog 6 kurer med Pergotime med ägglossning på alla men ingen graviditet utan vi gjorde IVF till slut. Allt som allt tog det drygt 3 år från att vi tog beslutet att börja försöka tills sonen föddes, varav 1½ år gick åt till utredning och behandlingar.
    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
Svar på tråden PCO-S?? Experter se hit...