• HonSomVet

Vad är detta för eksem runt munnen? Ser "hemskt" ut. *bilder*

Har en 2-åring som pang poff fick eksem runt munnen häromdagen. Först tänkte jag att det berodde på banan, då hon ätit det precis innan, men jag är tveksam jag. Jag vill minnas, när jag tänker efter att hon hade snarlika eksem runt munnen förra vintern också, men inte alls på det här sättet. Nappen förvärrar det hela märkbart, så den försöker jag undvika i största möjliga mån. Huden är torr och ibland är det större röda områden och ibland prickar, vissa ser ut som små minifinnar. Krämer och salvor verkar inte bita på det särskilt mycket.

Det ser ju inte speciellt trevligt ut. Någon som känner igen det? Jag tycker inte det ser ut som atopiska eksem. Hon blir torr i huden överlag vintertid och kan få torrare fläckar, men detta påminner inte alls om det. Smörja med kortisonsalva kanske?

• Svar på tråden Vad är detta för eksem runt munnen? Ser "hemskt" ut. *bilder*
  • HonSomVet

Bilderna blir blekare än i verkligheten, ser jag.

• MissFröken

Gå till läkaren!! Ödsla inte tid här.

• minimera

Sådär har min dotter med så jag undrar också vad det är för nåt. Just nu smörjer jag med Locobase men har även smörjt med Bepanthen men tycker inte heller att något av det hjälper.

• ingra

Vår dotter hade nått likande under ett par mån men nu har de försvunnit. Hur länge har hon haft utslagen?
    Jag smorde in vår dotter med mildison kräm en kortison men en mild variant.
    Mvh
    Ingela 

• Patetiskanka

Jag hade liknande utslag i hela ansiktet för drygt 2½ år sen.
    Läkaren konstaterade att det var Rosacea jag hade. Fick tabletter och salva mot det.

• ingra

Jag kunde se resultat av Mildison salvan jag anv på vår dotter. 
    Så testa de.
    //
    Ingela 

• HonSomVet
    MissFröken skrev 2010-11-29 19:43:13 följande:
    Gå till läkaren!! Ödsla inte tid här.
    Jag tror ju då att det inte är så allvarligt då det bara kommer vintertid. Jag förstår bara inte exakt vad det är som triggar det. Men kanske är det så enkelt som så att hon är känslig mot kyla, använder napp = extra saliv, har hon råkat sova ute så blir det fuktigt och kallt under nappen, och dregligt = ger henne eksem och sedan är de jäkligt svåra att bli av med förrän våren kommer...

Tänkte bara se om andra har barn med snarlika eksem, som ja... Kanske dyker upp vintertid.
  • Mammat3

Min dotter har haft så rätt länge. BVC sa att det var utslag efter saliv.

• aster

Min dotter har just nu liknande fast mildare. Jag skyller på nappen i kombination med kallt väder. Vi har just börjat smörja med hydrokortison/Mildison. Gick också till doktorn med något liknande för ett par månader sen och då fick vi smörja med Daktakort som funkade bra.

Svar på tråden Vad är detta för eksem runt munnen? Ser "hemskt" ut. *bilder*