• HonSomVet

Vad är detta för eksem runt munnen? Ser "hemskt" ut. *bilder*

Har en 2-åring som pang poff fick eksem runt munnen häromdagen. Först tänkte jag att det berodde på banan, då hon ätit det precis innan, men jag är tveksam jag. Jag vill minnas, när jag tänker efter att hon hade snarlika eksem runt munnen förra vintern också, men inte alls på det här sättet. Nappen förvärrar det hela märkbart, så den försöker jag undvika i största möjliga mån. Huden är torr och ibland är det större röda områden och ibland prickar, vissa ser ut som små minifinnar. Krämer och salvor verkar inte bita på det särskilt mycket.

Det ser ju inte speciellt trevligt ut. Någon som känner igen det? Jag tycker inte det ser ut som atopiska eksem. Hon blir torr i huden överlag vintertid och kan få torrare fläckar, men detta påminner inte alls om det. Smörja med kortisonsalva kanske?

• Svar på tråden Vad är detta för eksem runt munnen? Ser "hemskt" ut. *bilder*
  • HonSomVet
    Miloxan skrev 2010-11-29 20:30:40 följande:
    Kan det vara så att hon äter mer citrusfrukter? Min dotter såg ut ungefär så där av och till hela vintrarna när hon var yngre. Kaviar, citrus, mjukost, krossade tomater, tomater och ketchup triggade igång prickarna direkt på vintern...antar att kylan gjorde huden mer torr och känslig.
    Nej, citrusfrukter är inte direkt hennes favoriter. Däremot så kan äve hennes hud runt munnen triggas igång av ketchup, jordgubbs/hallonsylt, kaviar och såna saker. Det gör det värre, absolut. Men det kan hon reagera på även sommartid, men det blir väl kanske mer nu på vinter antar jag.
  • ASL

Min dotter får också liknande utslag fast mildare, undrar vad det kan bero på, men känns inte som hon har ont av det så jag vet inte om det är nån idé att gå till läkare än? Kanske ska testa nån kortisonsalva...

Verkar hon irriterad av utslagen?

- Underbara älskade E ♥ 080606 och lilla Krusbär ♥ BF 110409 -
  • Tjottskan

Prova smörja med salvan Inotyol....

♥ ♥ ♥ Stolt mamma till Johanna och Emma ♥ ♥ ♥
  • tessilus

ser precis ut som det kommer från nappen

• Cocco
    MissFröken skrev 2010-11-29 19:43:13 följande:
    Gå till läkaren!! Ödsla inte tid här.
    Tänk om det vore så väl.
  • zolztrålen

Precis sådär såg min dotter ut när hon var mindre. Det berodde på allergi. Främst matallergi, men hon har även reagerat starkt på kyla. Jag skulle rekommendera att du går till en läkare och ber att få göra ett allergitest! Du skriver ju att hon reagerar på viss mat, så det kanske finns skäl att kolla upp vad det är som gör att hennes kropp reagerar. Var försiktig med kortison runt munnen.

• HonSomVet
    zolztrålen skrev 2010-11-30 10:27:20 följande:
    Precis sådär såg min dotter ut när hon var mindre. Det berodde på allergi. Främst matallergi, men hon har även reagerat starkt på kyla. Jag skulle rekommendera att du går till en läkare och ber att få göra ett allergitest! Du skriver ju att hon reagerar på viss mat, så det kanske finns skäl att kolla upp vad det är som gör att hennes kropp reagerar. Var försiktig med kortison runt munnen.
    Vad var hon allergisk mot?
  • zolztrålen

Hon var allergisk mot det mesta i matväg faktiskt... När det var som värst så kunde hon endast äta 4 livsmedel. Men det har vuxit bort nu, så idag är det mjölkprotein och ägg som hänger kvar. Det är så svårt att säga vad det är som orsakar en allergisk reaktion, man måste nästan testa sig fram. Med pricktest eller blodprov kan man få en ledtråd. Det är dock viktigt att inte helt förlita sig på testresultat utan enda tillförlitliga sättet att kolla allergi på små barn är att utesluta ämnet under 2 veckor för att sedan åter ge det igen och kolla vad som händer.

• HonSomVet
    zolztrålen skrev 2010-11-30 12:14:56 följande:
    Hon var allergisk mot det mesta i matväg faktiskt... När det var som värst så kunde hon endast äta 4 livsmedel. Men det har vuxit bort nu, så idag är det mjölkprotein och ägg som hänger kvar. Det är så svårt att säga vad det är som orsakar en allergisk reaktion, man måste nästan testa sig fram. Med pricktest eller blodprov kan man få en ledtråd. Det är dock viktigt att inte helt förlita sig på testresultat utan enda tillförlitliga sättet att kolla allergi på små barn är att utesluta ämnet under 2 veckor för att sedan åter ge det igen och kolla vad som händer.
    Fast hon ser ju inte ut så här året om. Bara när det är kallt, minusgrader, dessa utslag började för några dagar sedan och kommer säkerligen försvinna i vår igen. Men visst kan hon ju reagera på ketchup, sylt och kaviar, men då ser det mer ut som nässelutslag runt munnen, om hon smetat ut det på kinderna. Dessa livsmedel verkar reta de här utslagen också dock om de kommer i direktkontakt. Men hon verkar inte reagera på någon mat i övrigt.

Har dock varit i kontakt med VC, så vi får se vad de säger.
  • zolztrålen

Nej, jag tänkte inte heller att det var nån så omfattande allergi i din dotters fall, men utslagen ser exakt ut så som det gjorde för min dotter. Det är kanske bara en reaktion mot kölden. De kan säkert hjälpa dig på VC. Lycka till!

• HäxanSurtant3

Så har min son också sett ut i perioder-utan att jag kom på vad det var. Han är snart 3 år.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HonSomVet
    HäxanSurtant3 skrev 2010-11-30 18:16:33 följande:
    Så har min son också sett ut i perioder-utan att jag kom på vad det var. Han är snart 3 år.
    Efter en dag på dagis ser hon bättre ut = jag tror det har mkt med kyla + napp att göra. På dagis har hon väl aldrig nappen förutom när hon ska sova eller blir väldigt grinig på eftermiddagen. Och framför allt har hon inte nappen ute där. Ska nog bli nappavvänjning här snart tror jag... ve och fasa.
  • Miloxan
    HonSomVet skrev 2010-11-30 18:55:05 följande:
    Efter en dag på dagis ser hon bättre ut = jag tror det har mkt med kyla + napp att göra. På dagis har hon väl aldrig nappen förutom när hon ska sova eller blir väldigt grinig på eftermiddagen. Och framför allt har hon inte nappen ute där. Ska nog bli nappavvänjning här snart tror jag... ve och fasa.
    Min dotter fick lämna napparna till nappfén....hon satte ut dem på trappen på kvällen och så skulle nappfën komma med en cykel :) det visste hon att fén skulle komma med så det var inte några problem alls med nappavvänjning. Hon var 2 år och 1 månad tror jag... det var på våren och hon fyller år på våren.
  • Kävlingetjej

håll inte på med en massa salvor o skit om du inte vet vad det är...gå till läkaren o allergitesta henne, börja redan nu utesluta viss mat i perioder förr o se om det är det....eller som nån skriver, det kan va plasten i nappen....

• HonSomVet
    Kävlingetjej skrev 2010-12-01 21:42:20 följande:
    håll inte på med en massa salvor o skit om du inte vet vad det är...gå till läkaren o allergitesta henne, börja redan nu utesluta viss mat i perioder förr o se om det är det....eller som nån skriver, det kan va plasten i nappen....
    Mjah. Det kommer bara när det är kallt, som sagt var. På detta sätt. Så fort minusgraderna dyker upp kommer även detta som ett brev på posten. Det blir även bättre över natten. Men vi ska till läkare och se vad de säger. Men jag tror inte dessa prickar beror på någon matallergi. Snarare napp, kyla, dreggel.

När det är plusgrader ser hon absolut inte ut på detta sätt.
  • HonSomVet

Nej. Inte mer än att nappen, kyla och dregel var en stor bidragande orsak. Hon kan få några små prickar ibland, men hon har varit nappfri sedan mitten av december och dessa prickar har inte återkommit sedan dess på detta sätt.

Men hon är lätt atopisk i huden så det bidrar säkert till att hon kan reagera mer på saker än andra.

• CvW

Eventuellt kan det vara peroral dermatit. Googla det. Då ska man inte använda cortison alls. Jag skulle gå till hudläkare för det finns behandlingar.

• lisa73

Tack för era svar!
    Honsom vet: Sonen har också atopisk hud och använder napp.
    Cvw: Tittat på bildr och det liknar ju verkligen peroral dermatit. Får nog kontakta vc igen och be dem titta igen.

Svar på tråden Vad är detta för eksem runt munnen? Ser "hemskt" ut. *bilder*